زواره آزادپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به آمار اظهار داشت: تنش های خشکسالی و توفان تابستانه میزان برداشت سیب در کهگیلویه و بویراحمد را نسبت به پارسال کاهش داده است.
وی بیان کرد: امسال سه واحد فراوری میوه خشک کتی و تولید سرکه محصول سیب باغداران این استان را خریداری می کند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای حمایت از باغداران ، 300 تن محصول سیب از باغداران خریداری و برای مصرف شب عید ذخیره سازی می شود.
آزادپور ابراز داشت: امسال ظرفیت سردخانه های تولید سیب کهگیلویه و بویراحمد به 15 هزار و 500 تن رسیده است.
وی گفت: 2 واحد سردخانه نگهداری به ظرفیت سه هزار و 500 تن امسال بهره برداری شد و یک واحد دیگری به ظرفیت چهارهزار و 500تن در مراحل پایانی احداث است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: متوسط درآمد هر کیلوگرم سیب برای بهره بردار 30 هزار ریال است که بهای خوبی نسبت به سال های قبل است.
آزادپور اظهار داشت: کار بسته بندی و جداسازی سیب در منطقه کاکان این استان از سوی واسطه ها انجام و برای ذخیره سازی به استان فارس منتقل می شود.
وی افزود:هم اکنون یکهزار و 700 بهره بردار در زمینه تولید سیب در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.
آزاد پور گفت: کشت متراکم با استفاده از نهال های پاکوتاه که تعداد درختان در واحد سطح بیشتر است از سیاست های جهاد کشاورزی برای توسعه محصول سیب است.
آزادپور گفت: پیش بینی می‌شود امسال 270 تا 280 هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.
بیش از 43 هزار و 402 هکتار باغ در این استان وجود دارد.
سطح باغ‌های این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، 14 برابر شده است.
در سال 1396 حدود یک هزار و 800 هکتار باغ در اراضی شیبدار این استان احداث شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
جمعیت این استان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.
کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 80 هزار هکتار آن آبی است، با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را دارد و میانگین بارش سالانه آن حدود 600 میلیمتر است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.