به گزارش ایرنا،مساله فساد در تمام ادوار، گریبانگیر دولت‌ها و دغدغه فکری بسیاری از دانشمندان و متفکران سیاسی بوده و در حال حاضر یکی از مسائل مبتلا به کشورهای جهان است.
رسانه ها به عنوان چشمان تیز جامعه و آحاد مردم می توانند با شفاف سازی و مخابره صحیح و سریع اخبار جلوی فساد را بگیرند و از حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهروندان دفاع کنند.
مبارزه واقعی با فساد اقتصادی، رانت ‌خواری و دیگر اشکال فساد از رهگذر انعکاس اخبار و اطلاعات به شیوه حرفه‌ ای، صحیح و غیر مغرضانه تحقق می یابد.
** واکنش جامعه به تصمیم ها مسئولان
یک فعال رسانه ای در استان کرمان شفاف سازی را یکی از کارکردهای رسانه ها عنوان کرد و گفت: رسانه ها به سرعت می توانند، مطالبه گری و در جامعه اقدام به شفاف سازی و رفع ابهامات و شایعات کنند.
مصطفی علیمهدی با اشاره به اینکه تصمیم های اتخاذ شده توسط مسئولان برای هر جامعه ای می تواند پیامدهای اجتماعی مثبت و یا منفی به دنبال داشته باشد ، گفت: در جوامع امروز مردم نسبت به تصمیم های مسئولان واکنش نشان می دهند.
وی ادامه داد: این مهم سبب شده تا هر مسئولی تصمیم خود را در یک حاشیه امن نگیرد و نسبت به آن حساس باشد که این امر سبب پیشگیری از ایجاد فساد اجتماعی می شود.
** نقش پیشگیرانه رسانه در مبارزه با فساد
این فعال رسانه ای با بیان اینکه رسانه نقش پیشگرانه ای در مبارزه با فساد به واسطه امنیتی که برای تصمیم گیری ایجاد می کند را دارد ، گفت: رسانه ها سبب شده اند هر مسئولی در مقابل خبرنگار و به تبع مردم پاسخگو باشند و با اطلاع رسانی صحیح از پیامدهای منفی در جامعه جلوگیری کند و لازمه این امر مستقل بودن رسانه است.
وی فساد را مهم ترین معضل جامعه امروز دانست و تصریح کرد: در این جامعه می طلبد رسانه ها نظارت و تمرکز بیشتری در حوزه مبارزه با فساد برای کمک به آحاد جامعه داشته باشند.
** استفاده رسانه های معتبر از فضای مجازی برای انتشار اخبار صحیح فساد
علیمهدی با اشاره به اینکه مردم به خوبی در فضای مجازی نقش نظارتی دارند زیرا به راحتی هر فرد می تواند محتوایی را در این فضا منتشر کند و یک بُعد منفی آن می تواند اتهام زنی به افراد باشد ،گفت: رسانه هایی از قبیل ایرنا که اعتبار هویتی و سابقه معتبری در تولید خبرها دارند از بسترهای مجازی استفاده کنند تا نقطه های آغاز فساد از همان ابتدا به صورت صحیح به افکار عمومی مخابره شود.
وی افزود: مردم باید سره را از ناسره تشخیص دهند و هر خبر و محتوایی را مشاهده کردند،سریع قبول نکنند بلکه آن را تحلیل کند و به مراجع قابل اعتبار مراجعه کنند.
این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: بالا بودن سواد رسانه ای در کنار قدرت انتشار فضای مجازی باید وجود داشته باشد تا کارکرد نظارتی مبارزه با فساد رسانه ها به خوبی تحقق یابد.
وی با بیان اینکه مردم ما با وجود مشکلات معیشتی همیشه به پای ارزش های این نظام ایستاده اند ،یادآورشد: در دی ماه سال گذشته معترضان موسسات مالی و اعتباری اعتراض به حقی داشتند اما اعتراض آنان دیر دیده شد و رسانه های معاند انقلاب به سرعت این خبر را منتشر و جایگاهی را برای مخاطب فراهم کردند و مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دادند که رسانه های ما می توانند از این موضوع پیشگیری کنند.
** نقش نظارتی در مبارزه با فساد یکی از کارکردهای رسانه است
استاد دانشگاه فرهنگیان و دیگر فعال رسانه ای استان کرمان در پاسخ به نقش رسانه در مقابله با فساد و با تاکید بر اینکه یکی از کارکردهای رسانه نقش نظارتی در مبارزه با فساد است، گفت : رسانه یک ناظر است که بسیار قوی تر از دستگاه های قضایی و امنیتی عمل می کند.
عباس تقی زاده بابیان اینکه رسانه ها کم هزینه تر و موفق تر می توانند با فساد مبارزه کنند ،گفت: رسانه های جدید نقش بیشتری را به مردم در راستای مبارزه با فساد ایجاد کردند.
وی با اشاره به اینکه استفاده کنندگان از فضای مجازی به راحتی نمی توانند برچسب جرم آمیز و فساد را در این فضا تشخیص دهند بیان داشت: در فضای مجازی هر فردی به راحتی می تواند محتوا منتشر و دیگران را به فساد محکوم کند و این روند نیز می تواند سبب اختلال در نظام اجتماعی شود.
تقی زاده یکی از وظایف مهم اصحاب رسانه را در شرایط کنونی مبارزه با فساد دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات انتشار اخبار کذب فساد سبب ایجاد آسیب در جامعه می شود.
وی گفت: اگر فعالیت هایی که در زمینه فساد رخ می دهد، مسئولان حوزه های مرتبط به سرعت گزارش آن را به مردم اطلاع رسانی می کردند و در برابر این اقدام خود به مردم پاسخگو بودند، جلوی بسیاری از شایعات گرفته می شد و اعتماد عمومی خدشه دار نمی شد.
**اعتراضات مردمی باید از یک مسیر شفاف پیش برود
این فعال رسانه ای با اشاره به مشکلات اخیر کشور گفت: گاهی اوقات در فضای مجازی فراخوان هایی که پایه و اساس آن ها مشخص نیست،برای تعطیل کردن کسب و کارها و تجمعات داده می شود که به شکل اغراق آمیزی در بین افکار عمومی منتشر می شود.
تقی زاده در ادامه با بیان اینکه اعتراضات معیشتی حق مردم است، افزود: متاسفانه عده ای در فضای مجازی اهداف خودشان که با اهداف ملی و مردم سازگاری ندارند را در جامعه منتشر و آب را گل آلود می کنند تا ماهی بگیرند.
وی ادامه داد: این افراد نمی گذارند مطالبات و مشکلات مردم از یک مسیر شفافی پیش برود و دغدغه های معیشی مردم را آلوده به اغراض سیاسی می کنند که گسترش و عدم مدیریت این شرایط سبب فروپاشی نظام اجتماعی می شود.
استاد دانشگاه فرهنگیان کرمان تصریح کرد: سهم اصلی را در وضعیت کنونی به مدیران و دولتمردان می دهم که صدای اعترضات معیشتی را بشنوند تا نسبت به دغدغه ها و مشکلات معیشتی مردم پاسخگو باشند.
تقی زاده خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها در زمینه پاسخگویی کُند عمل کنند؛ افراد فرصت طلب وارد می شوند و رسانه های دیگر جایگزین می شوند.
**جای خالی پرداختن و پاسخ دادن به اعتراضات معیشتی در رسانه های اصلی
وی با تأکید براینکه جای پرداختن و پاسخ دادن به اعتراضات معیشتی در رسانه های اصلی ما خالی است ،گفت: وقتی مخاطبان پاسخی را از رسانه های اصلی دریافت نکنند به سمت رسانه های معاند برای پاسخگویی به مسائل خود می روند.
این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: در زمان تجمعات میزان عقلانیت و منطق افراد کم می شود و حجم شایعات و محتوای ساختگی و جعلی افزایش می یابد و در نتیجه سبب هدایت از جای نامناسب و نااهل افراد در این فضا می شود و نظام اجتماعی را به سمت فروپاشی پیش می برد.
** دولتمردان و تصمیم سازان به قدرت نقوذ رسانه های دیجیتال توجه کنند
تقی زاده با بیان اینکه تصمیم سازان و دولتمردان کشور قدرت نفوذ رسانه های دیجیتال را دست کم نگیرند زیرا می توانند جلوی فروپاشی اجتماعی را بگیرند، گفت: در این برهه از زمان رسانه ها باید حرفه ای عمل کنند و قدرت پیشگیری در حوزه فساد را افزایش دهند.
وی افزود: رسانه ها باید سطح آگاهی عمومی را در تحلیل پیام های فضای مجازی بالا ببرند تا در زمان بحران مخاطب خود را مدیریت کند.
** نیازمند یک فضای باز سیاسی و همگرایی در کشور هستیم
این استاد علوم ارتباطات با تاکید براینکه در شرایط جدید کشور نیازمند یک فضای باز سیاسی و همگرایی هستیم ،گفت: همه گروه های سیاسی باید سر یک میز بنشینند و مشکلات کشور را تحلیل کنند زیرا مهم تر از مسائل حزبی و گروهی هستند.
تقی زاده خاطرنشان کرد: با هوشیاری، اتحاد و همدلی، درک شرایط و کنار گذاشتن اختلافات می توان از دل تهدیدات دشمنان فرصت ایجاد کرد و برای تحقق این مهم نیازمند یک خرد جمعی برای مدیریت کشور هستیم تا جلوی تهدیدات گرفته شود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در فضاهای قطب بندی و جناح بندی سیاسی بمانیم به سمت باخت پیش می رویم ،گفت: هویت ما با کشور و نظام معنی پیدا می کند و زمانی بخواهد از هم بپاشد امنیت کشور از بین می رود.
این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه رسانه ها امید بخشی را به جامعه ترزیق کنند، تصریح کرد: رسانه ها می توانند در این فضا تیغ دشمن را کند کنند.
**رسانه ها موثرترین سد مقابله با فساد در جامعه هستند
مدیر مسئول هفته نامه استقامت و فردای کرمان براین باور است که رسانه‌ها در دنیای امروز، به خاطر نقش اطلاع ‌رسانی خود، موثرترین سد مقابله با فساد بشمار می روند .
محمد لطیف کار گفت: این درست است که نهادهای نظارتی و قضایی وظیفه مقابله با انواع فسادهای اجتماعی و اقتصادی را دارند، اما همین امر هم باید با اطلاع‌رسانی درست و دقیقی همراه باشد.
این فعال رسانه ای معتقد است که رسانه ‌ها با انتشار اطلاعات به نقش واقعی مردم در مدیریت جامعه بها می‌ دهند.
برآیند دیدگاههای برخی فعال رسانه ای نشان می دهد که نقش رسانه ‌ها تنها اطلاع رسانی درمورد واقعیات و وضعیت جامعه نیست بلکه آن ها باید در آموزش عموم و حمایت از مقابله علیه فساد نیز فعالیت داشته باشند.
بدون شک رسانه های برای ایفای این رسالت محتوایی خود در لایه های زیرین جامعه یاسد از ازادی لازم برخرودار باشند تا بتوانند در راستای شفافا سازی و مبارزه پیشگیرانه با فساد موفق ظاهر شوند.
گزارش: فهیمه عسکرپور
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.