به گزارش ایرنا، روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، و این روز یکی از روزهای مهم برای مسلمانان و شیعیان بشمار می رود.
آری خداوند متعال باز هم فرصت برای بازگشت انسان به اصل و جایگاه اعلی اولیه‌ اش را فراهم می‌ کند، چه قدر بزرگوار است و بزرگوارانه رفتار می‌ کند.
عرفه، روز بندگی، عبودیت و خشوع در پیشگاه خداوند است،این روز فرصتی برای پاک کردن دل و جان انسان از زنگار های زندگی مادی و دغدغه‌های دنیایی است.
عرفه، روز شناخت است و در این روز حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود دعوت کرده و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان گسترانیده و درهای رحمت و مغفرتش را برای آنان گشوده است.
دل در جوشش ناب عرفه وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات جاری می شود؛ آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است.
لب‌ها ترنم باطراوت دعا به خود گرفته و چشم‌ ها امان خود را از بارش توبه از دست داده، دل، بی قرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده است.
در این روز حجاج بیت الله الحرام با وقوف در صحرای عرفات با خدای خویش به مناجات می ‌پردازند و دعای عرفه امام حسین(ع) را قرائت می کنند.
ثواب اعمال روز عرفه برابر با ماه مبارک رمضان است که امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشوده نمی شود، مگر اینکه عرفه را درک کند»، همچنین ایشان درباره اهمیت این روز تأکید می‌کنند: «تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما اَحْبَبْتَ وَاجْتَهِدْ فَاِنَّهُ (یَوْمَ عَرَفَةَ) یَوْمُ دُعاءٍ وَمَسْأَلَةٍ؛ هر دعایی که دوست داری برای خود بخوان و بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است».
احیا، نماز و عبادت در شب عرفه، زیارت امام حسین(ع)، غسل، روزه روز عرفه، تسبیحات پیامبر اکرم(ص) و دعایی از امام صادق و امام حسین(ع) از اعمال ویژه این روز بزرگ است .
به امید آنکه همه از این فرصت ارزشمند بهره معنوی را ببریم.
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.