به گزارش ایرنا ،علی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه در نشست با نمایندگان رسانه های رفسنجان ، افزود: در این دو شهرستان باید سالانه 300 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت شود این در حالی است که دو برابر برداشت می شود.
اسماعیلی با اشاره به وجود بیش از یکهزار حلقه چاه کشاورزی در این دو شهرستان ، افزود: برداشت بی رویه از این منابع موجب کاهش کیفیت و کمیت آب شده و همین امر یکی از دلایل بروز خشکسالی در این مناطق است که موجبات گرما زدگی و خشکیدگی محصول پسته در این مناطق را رقم زده است .
وی گفت : اقتصاد این مناطق به کشاورزی پسته وابسته است که در صورت آبیاری غرقابی باید برای حفظ کشاورزی از هر یکصد هزار هکتار باغ 70 هزار هکتار حذف شوند و همچنین با اجرای سیستم های آبیاری نوین در باغات پسته رفسنجان و انارسطح نگهداری باغات این منطقه به برسد و مابقی نیز حذف شوند.
اسماعیلی افزود: عمده خشکیدگی باغات پسته در قالب 80 درصد باغات در این دو شهرستان به دلیل شوری حاصل از برداشت بی رویه از منابع آبی بوده است ..
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آفت های مخرب پسته آفت پسیل است، بیان کرد: تغییرات اقلیمی در سال جاری و بروز خسارت گرمازدگی در باغات پسته یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش محصول پسته است.
به گفته اسماعیلی پسته محصولی ارزآور است که تاکنون به صورت فله صادر می شد و برای ایجاد ارزش افزوده محققان دریافتند که از پوست، گل، میوه و دیگر عناصر پسته می توان محصولات جانبی تولید و ارزش افزوده ایجاد کرد.
اسماعیلی در مورد سموم کشاورزی هم بیان کرد: بیش از 70 نوع سم در این موسسه مورد آزمایش قرار گرفته و مواردی که جوابگو است به کشاورزان توصیه می شود ضمن اینکه از کشاورزان می خواهیم به دلخواه سمومی را در باغات منتشر نکنند و در تهیه نوع و مقدار آن از کارشناسان نظر خواهی کنند.
وی ادامه داد: انواع کفشدوزک، بال توری و زنبور ها جزو آفات طبیعی و مفید برای درختان هستند که سمپاشی بی رویه موجب می شود این دشمنان طبیعی که آفت های بد را می خورند از بین بروند.
مدیر پژوهشکده پسته ایران با بیان اینکه هم اکنون در 27استان کشور پسته کشت می شود ، اظهار داشت :مهمترین عوامل موثر بر ریزش جوانه ها و گل محصول امسال را نوسانات دمایی درجه حرارت و تامین نشدن نیاز سرمایی درختان پسته است .
**چهار محصول جانبی پسته در رفسنجان تولید می شود
معاون برنامه ریزی پژوهشکده پسته ایران هم در این نشست گفت: تاکنون توسط محققان پژوهشکده 13 محصول جانبی پسته کشف شده که چهار مورد در مرحله تولید انبوه هستند.
احمد شاکر اردکانی این محصولات ر ا شامل شیر ، کره ، حلوا و شکلات پسته برشمرد و افزود: کره صبحانه بالای 90 درصد مغز پسته دارد و کلسترول این کره مشکلات قلبی و عروقی ایجاد نمی کند و مفید است.
وی با اشاره به اینکه برخی محصولات مانند شکلات پسته از ترکیه وارد ایران می شود که می توان این محصول را در ایران تولید کرد و در داخل علاوه بر ایجاد ارزش افزوده به خود کفایی رسید تصریح کرد : اینک از زغال پوست پسته هم بستنی زغال در شهرک صنعتی رفسنجان تولید می شود .
محمد عبداللهی معاون آموزشی پژوهشکده پسته ایران هم در این نشست اعتبار 30میلیاردریالی سالانهپژوهشکده برای کارهای تحقیقاتی را ناکافی دانست و افزود:از اینکه سطح باغات پسته در رفسنجان را تا این اندازه توسعه دادیم کاری اشتباده بوده و باید برگردیم و روی درختان پرثمر کار کنیم.
رفسنجان دارای بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته است که امسال پیش بینی شده تنها حدود چهار هزار تن پسته به دلیل بروز گرمازدگی از باغات برداشت شود.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.