به گزارش ایرنا، آژیر خطر آفت سرخرطومی حنایی خرما در استان کرمان بویژه جنوب این استان پهناور به صدا درآمده است، به گونه ای که از این آفت خطرناک به عنوان مرگ خاموش نخل ها یاد می شود.
خرما داران کشور با تصور اینکه درختان نخل کشورهای عربی از کیفیت مناسب‌تری برخودار هستند اقدام به قاچاق پاجوش این درختان می‌کنند، غافل از اینکه همراه با ورود این پاجوش‌ها آفتی قرنطینه‌ای با نام 'سوسک سرخرطومی حنایی' را به جان نخلستان‌های خود می‌اندازند که در مدت زمان دو سال مرگ خاموش و بی صدای درختان نخل را رقم می‌زند.
کارشناسان بر این باورند که در صورت مهار نکردن این آفت در جنوب کرمان فاتحه نخلستان های پربار بم و نرماشیر را باید خواند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در هفت شهرستان جنوبی این استان 30 هزار هکتار باغ خرما وجود دارد که این میزان نخلستان منطقه جنوب کرمان را به یکی از قطب های مهم تولید خرما در کشور تبدیل کرده است.
سید یعقوب موسوی افزود: با توجه به نقش تولید این محصول در اقتصاد و معیشت ساکنان منطقه، مراقبت از گزند عوامل خسارت زا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: کشاورزان زحمتکش منطقه با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان جهاد کشاورزی در کنترل آفت سرخرطومی حنایی خرما و جلوگیری از ورود این آفت به دیگر مناطق استان همکاری لازم را داشته باشند تا از بروز خسارت های غیر قابل جبران و مخرب پیشگیری شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: 16 هزار و 500 اصل درخت خرما در منوجان علیه آفت سرخرطومی حنایی خرما بررسی شدند.
مجید فرخی افزود: استقرار پست قرنطینه و بازرسی محموله ها در روستاهای چاه شور، چاه آموزی، چاه حسن و طالقان به منظور جلوگیری از انتقال محموله درخت آلوده به بیماری انجام می شود.
وی تصریح کرد: در بررسی این درخت های خرما 256 اصله درخت آلوده شناسایی شد که 202 اصله از مجموع درختان آلوده، تیمار و 52 اصله نیز امحا شدند.
فرخی اظهار داشت: سال گذشته با توجه به مشاهده آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما در مناطقی از شهرستان منوجان، مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با استقرار اکیپ هایی در منطقه عملیات ردیابی، تیمار و پاکسازی درختان آلوده را آغاز کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: روند مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان منوجان ادامه دارد تا دیگر شاهد این بیماری در منطقه نباشیم.
فرخی اظهار داشت: تنها منطقه ای که در هفت شهرستان جنوب کرمان به آفت سرخرطومی حنایی خرما آلوده است شهرستان منوجان بوده که با تمام توان در جهت از بین بردن کامل این بیماری در این منطقه تلاش می کنیم.
دکترای کشاورزی هم با بیان اینکه تهدید آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی بسیار جدی است، گفت: این آفت نخستین‌بار در کشور هندوستان شناسی و پس از آن به ‌صورت پراکنده در کشورهای آسیایی و آفریقایی دیده شد.
سید فاطمه موسوی افزود: در 10 سال اخیر، جمعیت این آفت جهش زیادی داشته، به ‌گونه ای که به کشورهای اروپایی حاشیه دریایی مدیترانه نیز هجوم برده و این کشورها را هم آلوده کرده است.
وی گفت : در ایران نیز نخستین گزارش از حضور محدود آفت سرخرطومی حنایی در سال 1370 مربوط به استان سیستان و بلوچستان به سازمان حفظ نباتات ارسال شد و تحقیقات سازمان نشان داد که این آفت قرنطینه‌ای از طریق قاچاق نهال نخل، از کشور عمان به ایران وارد شده است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: سازمان حفظ نباتات توانست این آفت را به مدت 30 سال در استان سیستان و بلوچستان مهار کند، اما متأسفانه در یک سال گذشته گزارش‌هایی از حضور این آفت در استان‌های هرمزگان و به‌تازگی در استان های فارس و جنوب کرمان رسیده است.
وی گفت: قاچاق پاجوش نخل، آفت سرخرطومی حنایی خرما را به جان نخلستان‌های هرمزگان و جنوب کرمان انداخت که این معضل به ‌دلیل نا آگاهی خرماداران از پیدایش این آفت بوجود آمد.
موسوی افزود: نخل داران با تصور کیفیت بهتر نخل های کشورهای عربی اقدام به قاچاق اندام‌های تکثیری از این کشورها کردند و ندانسته مرگ خاموش را برای نخلستان‌های خود به ارمغان آوردند.
سوسک حنایی خرما با نام علمی Rhynchophorus ferrugineus گونه ای از سوسک‌های خرطوم دار بوده که با عنوان سرخرطومی آسیایی یا شپشه نخل ساگو نیز شناخته شده‌است.
سوسک حنایی می‌تواند سوراخ هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند، در نتیجه تضعیف و در نهایت به مرگ میزبان می انجامد.
این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم بوده که با توجه به تولید نسل زیاد این حشره میزان خسارت‌زایی آن در نخیلات بسیار زیاد است.
7450 /7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.