به گزارش ایرنا، حمید ملانوری روز سه شنبه در ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان افزود: برگزاری نشست ساماندهی امور جوانان و ستادها با موضوع ازدواج نشان می دهد در این بخش دغدغه داریم و ازدواج به عنوان مساله ای مهم مطرح است.
وی ادامه داد: اگر امروز نگران کاهش آمار و افزایش سن ازدواج و دیگر آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، طلاق های عاطفی، کاهش تمایل زوج های جوان به فرزندآوری، اشکال در فرزندپروری و مواردی از این دست هستیم، نشان دهنده آن است که خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه نقش خود را برای زندگی اجتماعی و تاثیر در رشد و بالندگی جامعه ایفا نمی کند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه باید مهارت پایدار نگه داشتن زندگی و مقاومت در برابر مشکلات را بین جوانان ایجاد کرد، گفت: امروز خیلی گرفتار روزمرگی ها شده ایم و در دوره های گذشته اینگونه نبوده است.
ملانوری گفت: باید بتوانیم این انگیزه، فهم و نگرش را ایجاد کنیم تا افراد بدانند خانواده نهادی است که باید به عنوان سلول های تشکیل دهنده جامعه نقش اصلی را در راهبری جامعه به سمت توسعه و کمال ایفا کند.
وی بر توسعه نشاط خانواده ها نیز تاکید و بیان کرد: در مواردی تعریف ما از نشاط و شادی نیز اشتباه است و نشاط حقیقی به معنای راضی بودن ضمیر درونی انسان است که انسان از زندگی خود لذت ببرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: ساز و کارها باید به شکلی دنبال شود که افراد قبل از رسیدن به سن ازدواج، رویه، رفتار و عادتی را به عنوان یک رفتار عمومی جریانی دنبال کنند که خانواده های پایدار را شکل دهد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: در راستای ساماندهی آموزش ها و مشاوره های خانواده، ستادی در استان کرمان تشکیل شده که نشست های آن هر هفته برگزار و ابعاد مختلف این موضوع بررسی می شود.
فاطمه سادات حسینی اظهارداشت: یکی از اعضای ستاد ساماندهی مراکز مشاوره، ورزش و جوانان است و این اداره کل در حوزه ساماندهی ازدواج نیز نقش اساسی بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه بحث ازدواج مربوط به تمامی سازمان ها در حوزه های درون سازمانی و برون سازمانی است، عنوان کرد: در راستای ساماندهی مراکز مشاوره و ساماندهی امور ازدواج جوانان یک منشور تدوین شده و در شورای فرهنگی استان مصوب خواهد شد.
حسینی گفت: برخی خانواده ها در حال حاضر آن میزان که به تحصیل و امور مادی فرزندان خود توجه می کنند به معیارهای انتخاب همسر، مهارت های زندگی و مدیریت خود و خانواده توجه ندارند.
وی بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعاتی از اساتید، مشاوران و جامعه شناسان نیز ضروری است زیرا در برخی موارد افرادی که دوره های یک یا چند ماهه شرکت کرده اند، اقدام به برگزاری کارگاههای مشاوره می کنند.
وی بر بازدید و معرفی خانواده های موفق نیز تاکید کرد و با اشاره به اینکه کارکردهای خانواده در جامعه تغییر کرده است، گفت: حال برخی خانواده ها اصلا خوب نیست و در برنامه ها باید پیشنهادات و راهکارهای تسهیلگری در حوزه ازدواج را مد نظر داشته باشیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان اظهارداشت: تمامی ادارات باید بحث آگاه سازی را از کارکنان خود آغاز کرده و زمینه تعالی خانواده ها را فراهم سازند.
حسینی بر رصد اقدامات انجام شده، نظارت بر برنامه های اجرا شده و آسیب شناسی هر برنامه و آسیب شناسی محتوایی شیوه ها، روش ها و اساتید مدرس و مشاور تاکید کرد و ادامه داد: استمرار برنامه ها نیز اقدامی ضروری است تا اثرگذاری آنها را افزایش دهد.
وی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد و دولتی باید به بحث آموزش ها مهارت ها و آگاه سازی خانواده های کارکنان در ادارات توجه لازم را داشته باشند زیرا مشاوره های ادارات برای کارکنان نیز در پیشگیری ودرمان بسیاری از مشکلات کمک موثری می کند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در این نشست گفت: کرمان به عنوان یکی از سه استان برتر در رابطه با برنامه های هفته جوان معرفی شده است.
محمدتقی امیری خراسانی افزود: شناسایی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده و ازدواج، شناسایی ظرفیت های فرهنگی استان، برگزاری نشست های تخصصی در استان و برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله برنامه های هفته ازدواج به شمار می رود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: در موضوع ازدواج آنچه که می تواند بسیار اثرگذار باشد، فرهنگسازی و تغییر باور و نگرش و ارزش های اجتماعی است.
زهرا موسی پور با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان باید بستر ساز تغییر در باورها و نگرش ها و ارزش های اجتماعی باشد، افزود: اگر نوع عمل، باور، نگرش و ساختار جامعه صحیح باشد، مسیر مستقیم و اثرگذار محقق خواهد شد.
وی بر ارائه آموزش های متناسب با نیازها تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر در برخی موارد، برنامه ها نیاز محور نیست.
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان هم گفت: قسمتی از کار فرهنگسازی در حوزه ازدواج و رفع آسیب های اجتماعی بر عهده روابط عمومی ها و دستگاه های اطلاع رسانی است.
مهدی زین الدینی بیان کرد: جامعه روابط عمومی استان و دستگاه های اطلاع رسانی آمادگی کاملی برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی صحیح، به موقع و درست برای تعالی اجتماعی و تقویت بنیان خانواده را دارند.
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.