به گزارش ایرنا، از درد، رنج و شادی جامعه می گویند و می نگارند، خودشان را به حکم وجدان مسئول پیگیری مشکلات مردم می دانند، آنها در بخش های مختلف، کارشناسی تمام و کمالند، سنگرسازانی که خودشان از داشتن سنگر و امنیتی نسبی بی بهره اند.
دستان خیرخواه خبرنگاران که به حکم رسالت قلم بعد از شنیدن هر درخواست کمک، به یاری ندا دهنده می شتابند و با انعکاس آن رویداد، جامعه و شاید دنیا را از هزاران اتفاق ناگوار در امان می دارد، اکنون خود در ابعاد مختلف کاری و معیشتی نیازمند توجه دستان یاریگر مسئولان است.
ساعات کار اداری به فردی که از جنس خبرنگار است، نمی تواند ارتباطی داشته باشد زیرا وقوع رویداد نامعلوم است و خبرها او را در هر ساعتی از شبانه روز در پی آگاهسازی جامعه و نشر حقایق می کشاند.
پایین ترین حقوق ها، کمترین مزایا، وعده های سرخرمن روز خبرنگار، بیمه های ناقص و هزاران هزار مشکل دیگر از جمله مشخصه های بیشتر قشر خبرنگار بوده و هست.
این بار باید برعکس رابطه ای که همواره بین مسئولان و خبرنگاران برقرار بوده اتفاق بیفتد این بار دلمان می خواهد مسئولان به سراغ خبرنگاران بیایند و از کمی و کاستی های کار خبر، خواسته ها و باید و نبایدها بگویند و بپرسند.
سمیه حسن شاهی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی صحبت کردن در مورد مشکلات خبرنگاران را بی فایده می داند.
وی که حدود 14 سال در عرصه رسانه قلم می زند می گوید: تجربیات سالهای گذشته به من آموخته که از مشکلات سخن نگویم مگر برای خودم.
حسن شاهی اظهار داشت: سالها در روز خبرنگار و سایر روزها از مشکلات این قشر گفته و نالیده ایم اما این مشکلات و موانع همچنان سر راه ما قرار دارند.
وی نداشتن ثبات شغلی را از جمله مهمترین مشکلات خبرنگاران دانست و اظهار داشت: بیشتر خبرنگاران نشریات بیمه نیستند و این یک معضل است.
خبرنگار ایرنا ثبات شغلی را لازمه موفقیت در هر شغل و حرفه ای می داند و می گوید: نگرانی از آینده شغلی بدون شک در کمیت و کیفیت کار اثر می گذارد و رفع این معضل می تواند به ارتقای جایگاه این حرفه کمک کند.
خبرنگار خبرگزاری فارس در استان کرمان نیز نداشتن بیمه را مهمترین مشکل خبرنگاران عنوان کرد و اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیمه خبرنگاران از طریق صندوق هنرمندان امتناع می کند.
شیما صفرزاده با اشاره به اینکه برخی خبرنگاران اقدام به بیمه کردن خودشان می کنند، افزود: هزینه های بیمه بالاست و با توجه به حقوق و مزایای اندک این حرفه صرفه ای ندارد.
وی همچنین به برگزاری دوره های تخصصی خبرنویسی به عنوان اقدامی در راستای به روز کردن علم خبرنگاران اشاره کرد و گفت: دوره های آموزشی فشرده که گاهی برگزار می شود در زمینه افزایش علم خبرنگاران چندان گره گشا نیست و این مهم زمان طولانی تری را می طلبد.
خبرنگار خبرگزاری فارس کرمان تصریح کرد: گاهی خبرنگاران عزت نفس خود را حفظ نمی کنند و در برخی موارد اقداماتی دون شان یک خبرنگار را انجام می دهند که سایرین را نیز زیر سئوال می برند.
صفرزاده اظهار داشت: همچنین گاها روابط عمومی ادارات نیز از برخورد نادرست سایر خبرنگاران گلایه می کنند که این مهم برخورد مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات را می طلبد.
خبرنگار ایسنا در استان کرمان نیز گفت: مسئولان انتظار نداشته باشند خبرنگاران به طور صرف بلندگوی آنها باشند زیرا خبرنگاران رسالت های مهمتری بر عهده دارند.
فاطمه افضلی افزود: رسالت خبرنگار در وهله نخست رساندن مشکلات مردم به گوش مسئولان است که این مهم را به خوبی انجام می دهند و از طرفی باید به همان تناسب خدمات دولت را نیز برای مردم بازگو می کنند و در واقع 80 درصد کار خبرنگاران به اطلاع رسانی اقدامات انجام شده مسئولان تعلق دارد.
وی ادامه داد: برخی خبرنگاران گاهی به دلیل سیاسی کاری اخباری را انعکاس می دهند که مطابق میل سیاسی آنهاست که این اقدامی غیرحرفه ای است.
افضلی همچنین به مشکلات اقتصادی فراروی خبرنگاران اشاره و خاطرنشان کرد: این قشر از حمایت های مادی مسئولان بی بهره اند.
خبرنگار ایسنا در استان کرمان با بیان اینکه خبرنگاران در برهه های مختلف و آیین های متفاوت همواره حاضر و پای در رکابند گفت: این در حالی است که این قشر از حمایت جدی مسئولان برخوردار نیستند.
وی حرفه اطلاع رسانی را برای خبرنگاران کاری از سر عشق و علاقه دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل ماندن خبرنگاران در این حرفه با توجه به مشکلات مالی فراوان، عشق و علاقه است.
درد دل خبرنگاران هیچگاه تمامی ندارد، اینان حرف های حسابی می زنند که جز خودشان کمتر فرد دیگری با جنس آنها آشناست حرف هایی که شاید این روزها دیگر از دید خبرنگاران گفتن ندارند.
به امید بهبود اوضاع آنان که خود سنگرسازاند و از درد پناهی و بی سنگری می نالند.
گزارش : نجمه حسنی
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.