غلامرضا فرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روستای بیدکردویه استان کرمان در کنار 10 روستا و شهر دیگر به عنوان شهر گلیم چهل ماشوله به ثبت ملی رسید.
وی بیان کرد: این تصمیم در آخرین نشست شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، پس از ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت توسط مسئولان ارشد منطقه گرفته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: بافت این گلیم در دهستان های فتح آباد و دشتاب به ویژه روستاهای بیدکردویه و زردشت شهرستان بافت همچنان توسط هنرمندان انجام می شود.
وی تاکید کرد: صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی از جمله شاخص‌هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در این شورا مدنظر قرار می گیرد.
فرخی گفت: تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی به مدیریت ، رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی قدم بعدی پس از انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی است.
گلیم چهل ماشوله یا سینه ریز از مشهورترین دست بافته های شهرستان بافت کرمان است که قدمت آن به دوران صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه باز می گردد.
چهل ماشوله نوعی طرح راه راه است که با تکنیک جفت قلاب و به صورت معکوس باف بافته می شود و وجه تسمیه آن برگرفته از میله های چوبی یا فلزی بوده که در گذشته خامه های رنگی به دور آن پیچیده و بافندگان از آن استفاده می کردند.
چپ بافت بودن این دست بافته یکی از ویژگی های منحصر به فرد تکنیک بافت این محصول در کرمان است.
مهم ترین نقوش این نوع دست بافته چهار گل، چهار فصلو، ترمئو، چوگونو، خارا، کله قوچی، سم قاطرو، گنبه ای و غیره است.
پیش از این در تابستان سال 96 گلیم شیرکی پیچ و شهر سیرجان دیگر شهر استان کرمان به عنوان شهر جهانی گلیم ثبت جهانی شد.
روستای بیدکردویه حدود 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان بافت واقع شده و از مناطق ییلاقی و خوش آب هوا به شمار می رود.
شهرستان بافت در 156 کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.