به گزارش ایرنا احمد انارکی محمدی روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان رفسنجان افزود: عمده ذخایر و معادن مس ایران در سرچشمه ( استان کرمان ) و سونگون ( آذربایجان شرقی ) است.
وی بیان کرد: صنعت مس ایران در قالب برنامه ششم توسعه در مسیر صادرات بیش از 1.2 میلیارددلار قرار گرفته است و با توسعه و تولید بیشتر این محصول، صادرات به بالاتر از این میزان هم افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه معدن مس سرچشمه در استان کرمان به عنوان قدیمی ترین واحد معدنی کشور از سال 1351 مورد بهره برداری قرار گرفته است افزود: این معدن نزدیک به نیمی از تولید کل را از آن خود ساخته و معدن های مس سونگون (آذربایجان شرقی) و میدوک (کرمان) در رده های بعدی جای گرفته اند.
انارکی محمدی ادامه داد: با اجرای طرح های توسعه ای، تولید 160 هزار تنی مس ایران به 460 هزار تن در آینده نزدیک خواهد رسید ضمن اینکه 970 هزار تن اقلام مسی از ناحیه صنایع پایین دستی مس در کشور تولید می شود و از این میزان 270 هزار تن کل مصرف ایرانیان است.
وی خاطرنشان کرد: در مجتمع مس سرچشمه در حال حاضر بیش از 13 هزار نفر مشغول به کارند که با اجرای طرح های توسعه ای امیدواریم اشتغالزایی مناسبی برای جوانان بومی در این منطقه ایجاد شود.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجرای طرح های توسعه مس در دست اقدام است، تصریح کرد: مس به عنوان صنعت راهبردی برای کشور محسوب می شود بنابراین ارتقای ظرفیت کنونی و بهره گیری از امکانات موجود اهمیت بسزایی دارد طوری که برای تحقق این مهم قرار است با اجرای مرحله دوم طرح توسعه معدن های سونگون (آذربایجان شرقی) و سرچشمه (کرمان) 300 هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده و به 460 هزار تن برسد.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همدلی و همراهی مسئولان نظام، دولت و تیم اقتصادی قوی کشور راهگشای مبارزه با تحریم هاست.
انارکی محمدی به موضوع انتقال آب از خلیج ‌فارس اشاره کرد و گفت: 40 درصد پروژه اجرا شده که چهار هزار میلیارد تومان آن در بحث آب شیرین ‌کن و 14 هزار میلیارد تومان آن برای انتقال خط لوله آب از خلیج فارس به سیرجان، سرچشمه و چادرملوی استان یزد انجام گرفته است و تا پایان سال آینده انجام می شود.
*** کارخانه اسید سرچشمه در نیمه دوم امسال راه اندازی می شود
مدیر عامل مجتمع مس سرچشمه نیز در این نشست به راه اندازی کارخانه اسید در سرچشمه اشاره کرد و گفت: در حوزه مس با افتتاح کارخانه اسید سرچشمه در نیمه دوم امسال نگرانی ‌های مردم این منطقه درباره آلایندگی‌ ها از بین خواهد رفت.
حسین احمدی بیان کرد: برای احداث این کارخانه 190 میلیون دلار سرمایه ‌گذاری شده است.
وی افزود: برای اجرای طرح های پایین دستی مس نیز زمینی به مساحت 500 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در نظر گرفته شده است .
احمدی با بیان اینکه مس صادرات محور است اظهار داشت: در حوزه فروش محصول مس محتوا به خارج از کشور در حال رایزنی هستیم تا با سود ناشی از فروش این محصول بتوانیم پروژه های توسعه ای را اجرا کنیم.
مس سرچشمه در 60 کیلومتری رفسنجان قرار دارد.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.