به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر رستم یزدانی افزود: ورود سیگارهای صنعتی در چند دهه گذشته موجب افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان های ریه در جامعه شده است.
وی ادامه داد: با وجود تغییراتی که در نوع سیگارها بوجود آمد و این سیگارها نیکوتین و قطران کمتری داشتند اما تفاوت خیلی بارزی در میزان آمار مبتلایان به سرطان ریه بوجود نیامد.
این پزشک فوق تخصص ریه ادامه داد: گیرایی که ناشی از مصرف نیکوتین و قطران است در سیگارهای جدید کم نشد و مواد دیگری مانند نیترو آزمین به سیگار اضافه شد که این ماده کاملا سرطان زاست.
وی گفت: انتظار می رفت سیگاری که نیکوتین و تار کمتری دارد و یا به اصطلاحی که می گویند، لایت است میزان شیوع سرطان ریه را کمتر کند که این اتفاق نیفتاد.
دکتر یزدانی افزود: کم کردن نیکوتین و قطران، مقداری تندی سیگار را کم می کند و به فرد سیگاری اجازه می دهد پک بیشتری به سیگار بزند و بر این اساس بار اضافه تری از مواد سمی را وارد ریه ها می کند و این امکان را می دهد که میزان مصرف سیگار بیشتر شود.
وی بیان کرد: در گذشته که سیگار بصورت سنتی تهیه می شد، میزان مصرف سیگار آنقدر زیاد نبود اما اکنون که به صورت صنعتی تهیه می شود آمار مصرف بالاتر رفته است.
این فوق تخصص ریه ادامه داد: سیگارهایی که در قدیم تهیه می شد بسیار بدبو و تند بود و استفاده از سیگار بصورت زیاد امکان پذیر نبود، اما اکنون با لایت شدن سیگارها و کم شدن موادی مانند قطران در سیگار این امکان فراهم شده که میزان مصرف سیگار در بین افراد بیشتر شود.
به گفته وی این تغییر در نوع سیگار موجب شده میزان مصرف سیگار در جوان ها و در خانم ها بیشتر شود.
استعمال دخانیات سالانه عامل 22 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان (حدود 1.7 میلیون نفر) در جهان است که تقریبا یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌ میرند.
مدتها تصور می ‌شد که وجود قیر و دیگر مواد شیمیایی در تنباکو، دلیل اصلی بروز سرطان در افراد سیگاری است در حالی که امروزه ثابت شده‌ نیکوتین خاصیت سرطان‌ زایی دارد، به این دلیل که این ماده جلوی عملکرد طبیعی بدن به منظور دفع کردن سلول‌ های آسیب دیده را که ممکن است در آینده سرطانی شوند، می‌ گیرد و به همین دلیل، مصرف نیکوتین سرطانزا است.
سرطان ریه، دومین سرطان شایع در جهان به شمار می رود.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.