به گزارش ایرنا، مطبوعات به عنوان نبض تپنده و حیات پویای بشریت، امروز به دلیل مواجه شدن با معضلات فراوان و البته ساماندهی نشدن این موانع در کانال های مشخص و کارشناسی شده همچنان با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان اقدام به برگزاری میزگرد ' زمزمه های تعطیلی نشریات کرمان به گوش می رسد ' با حضور جمعی از مدیران مسئول و سردبیران مطبوعات محلی و فعالان و صاحبنظران رسانه ای این استان کرده و به بررسی راهکارهای خروج مطبوعات کرمان از مشکلات پیش رو که بیشتر رنگ اقتصادی دارد، نیز پرداخته است .
در این میزگرد روح الله خدیشی( مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان)، محمد لطیف کار (مدیر مسئول هفته نامه استقامت و فردای کرمان)، محمد صادق طاهری(مدیر مسئول روزنامه واقعه)، حسین شهابی(مدیر مسئول هفته نامه پایان هفته)، حسین جمالی(مدیر مسئول نشریه امید کرمان)، سلمان مختاری مقدم(مدیر مسئول روزنامه سفیر کرمان)، سید علی موسوی (مدیر مسئول نشریه نسل مهتاب)، محمد حسنی سعدی( مدیر مسئول هفته نامه هفتواد)، بتول ایزدپناه (مدیر مسئول نشریه سرمشق) و محمد فتح نجات (سردبیر روزنامه کرمان امروز) حضور داشتند.
همچنین در این میزگرد اهالی مطبوعات کرمان از جمله چالش های این حوزه را در معضلاتی از جمله کاغذ ،تسهیلات یارانه ای ، نامناسبی شاخص های رتبه بندی ، وجود رسانه های بی نام و نشان ،صدور بی رویه مجوز ها ،نامناسبی آگهی های سایتی ، فقدان اشتراک های اداری و ضعف نظارت عنوان کردند و به ارائه راهکارهای برون رفت از این چالش ها پرداختند.
فعالان مطبوعاتی استان کرمان براین باورند که چالش های یاد شده زنگ خطر را برای مطبوعات به‌ صدا در آورده و در صورت ادامه یافتن این وضعیت آنان گزینه ای جز تعطیلی فراروی خود نخواهند داشت.
این عده افزودند : می توان با تدبیر مسئولان و البته همراهی مطبوعات آنها مشکلات موجود را به حداقل ممکن رساند تا تنها حیات و پویایی گذشته رسانه های مکتوب را به آنها برگرداند و از سویی استقلال تاثیرگذاری رسانه های داخلی را بر افکار عمومی همچون گذشته تثبیت کرد.

** آقای وزیر پاسخ دهد!!!
مدیر مسئول روزنامه واقعه در این میزگرد گفت: آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ دهد، چرا روند حمایت از فرهنگ مکتوب نزولی است و صعودی نیست؟
محمدصادق طاهری اظهار داشت: برغم اینکه برخی معتقدند عمر فرهنگ مکتوب به پایان رسیده اما معتقدم در جامعه فعلی با توجه به تبعات منفی فضای مجازی ضرورت حیات فرهنگ مکتوب بیش از گذشته است.
وی افزود: اعتقاد مسئولان مطبوعات بر این بود که فرهنگ مکتوب بخصوص در بخش محلی بماند در حالی که در این راستا در عمل اقدامی انجام نشده است.
طاهری ادامه داد: تاکنون نشنیده ایم مسئولان داد بزنند و بگویند به داد فرهنگ مکتوب برسید.
وی با بیان این مطلب که ساختار ادبیات اخلاق رسانه ای ما نیز اکنون در حال بهم ریختن است، تاکید کرد : با یک بازنگری کارشناسانه در این خصوص می توان به ضریب بالای ماندگاری مطبوعات مکتوب نیز کمک کرد.
** نبود نظارت دولت بر رسانه های بدون شناسنامه
مدیر مسئول هفته نامه استقامت کرمان گفت: دامنه بحث در زمینه مشکلات مطبوعات بسیار وسیع است لذا اعتقاد دارم اگر چه رسانه های مکتوب تحت فشار قرار دارند و بخشی از نفوذشان در سالهای اخیر به دلیل توسعه فضای مجازی کاسته شده اما در ایران هنوز زود است که بگوییم عمر رسانه های مکتوب به پایان رسیده است.
محمد لطیف کار اظهار داشت: احساس می شود اتفاقی که برای رسانه های مکتوب با روند موجود رخ می دهد ورای توسعه فضای مجازی است و به دلیل یک نوع بی سیاستی و بی تدبیری رخ داده است.
وی گفت: رسانه های مکتوب نه تنها در کرمان بلکه در دیگر نقاط با روند موجود خیلی به سرعت رو به نابودی می روند.
این فعال رسانه ای تاکید کرد: رئیس جمهوری اخیرا در جمع اصحاب رسانه مطالبی را فرمودند که بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: دکتر روحانی از رسانه های بی نام و نشان نام برد که یکی از بزرگترین چالش های جامعه امروز ما همین رسانه ها است.
لطیف کار تاکید کرد: من از دولت انتقاد دارم چرا نظارتی بر رسانه های بی نام و نشان نمی شود؟ آیا رسانه های شناسنامه دار باید آنها را کنترل کنند؟
وی تصریح کرد: زمانی که رسانه های بی نام و نشان زیاد می شود دولت نمی تواند از رسانه های شناسنامه دار توقع داشته باشد که مرجع افکار عمومی باشند.
به گفته لطیف کار، رسانه هایی که راهی برای توسعه کار خود ندارند و توانایی اداره روزمره خود را ندارند نمی توانند این مساله خطیر را به انجام برسانند.
وی ادامه داد: اگر روی همین مورد رسانه های بی نام و نشان کار شود می تواند در بخش گره گشایی از مطبوعات تاثیرگذار باشد.
مدیر مسئول هفته نامه استقامت به وجود رسانه های بدون مجوز در فضای مجازی با مخاطبان زیاد اشاره کرد و گفت: این رسانه ها بدون هیچ کنترلی آزادی عمل دارند و هرگز پاسخگوی اقدامات خود نیستند در حالی که رسانه های دیگر این شرایط را ندارند.
وی تصریح کرد: اگر دسترسی به اطلاعات برای رسانه ها بیشتر شود رسانه ها برای مخاطبان جذاب تر می شود.
وی تصریح کرد: مسئولان نباید تصور کنند فقط برای گزارش عملکرد به رسانه ها مراجعه کنند و اگر این سیاست ها اصلاح شود رسانه ها مخاطب پیدا می کنند و رسانه بی مخاطب راهی جز تعطیلی ندارند.
لطیف کار تاکید کرد: قصدم این نیست که دولت یارانه مطبوعات را اضافه کند بلکه نظرم بر این است پرداخت یارانه به مطبوعات رقابت مطبوعاتی را بر هم می زند و به رسانه های ضعیف فرصت می دهد در صحنه بمانند.
وی تصریح کرد: دولت باید در جاهای دیگر برای رسانه ها هزینه کند و در بخش هایی مانند اینترنت فضای مجازی و سایر مسائل کمک کننده رسانه ها باشد.
**مطبوعات خلا نبود نشاط را در جامعه جبران کنند
فعال رسانه ای استان کرمان با اشاره به اینکه روزنامه نگاری امروز باید تحقیقی شود ، گفت: در بخش گزارش و تحلیل، مطبوعات محلی می توانند ضمن اثر گذاری، سرزندگی و خلا نشاط را در جامعه جبران کنند.
حسین شهابی افزود: مطبوعات محلی با مثلث تولید محتوا، سازماندهی آگهی و مدیریت صحیح می توانند تاثیر گذاری مناسبی در جامعه داشته باشد.
وی اظهار داشت: آسیب امروز مطبوعات نپرداختن به مسائل خاص حوزه جغرافیایی انتشار این نشریه است و باید 80 درصد از مطالب هر نشریه به محدوده انتشار آن اختصاص یابد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
مدیر مسئول هفته نامه پایان هفته اضافه کرد : اینک نوع نگاه حاکمیت به مطبوعات به ابزاری برای رقیبی به نام احزاب تبدیل شده است.
شهابی افزود: بار احزاب را رسانه ها به دوش می کشند لذا بین احزاب و رسانه ها باید شفاف سازی شود لذا احزاب باید در قدرت و ثروت کشور سهیم شوند و مطبوعات این روند را کارشناسی کنند.
وی تصریح کرد: ساختار کشور در این بخش مشکلاتی دارد و تعداد احزاب و مطبوعات برای این بخش بسیار فراوان اما ناکارآمد است.
مدیرعامل پیشین خانه مطبوعات استان کرمان گفت: آسیب دیگر نوع نگاه روابط عمومی ها به مطبوعات محلی است که باید ارتباط منطقی و مستمری در این بخش ایجاد شود چرا که هم اکنون روابط عمومی ها نگاهی سطحی به مطبوعات دارند.
شهابی با بیان اینکه خانه مطبوعات نماینده صنفی مطبوعات استان کرمان است ،گفت: مدیران روابط عمومی باید نماینده افکار عمومی باشند و نه مدافع یک مدیر.
به گفته شهابی در وضعیت اقتصادی فعلی کشور، چشم امیدی در این برهه از زمان برای کمک به مطبوعات وجود ندارد و مطبوعات باید همچنان با رفتن به سوی کارهای گزارشی و میدانی و تحقیقی به فرهنگ روایی و شفاهی مخاطبان پاسخ دهند.
شهابی با قدردانی از حرکت ایرنا در برگزاری میزگردهای لازم در ارتباط با بررسی مشکلات مطبوعات ،اضافه کرد: این اقدامات نشانگر این هست که خوشبختانه نگاه رقیب بودن خبرگزاری ها به مطبوعات به نگاهی دوستانه تبدیل شده است.
** ضعف آموزشی و نبود بنیه علمی قوی در مطبوعات برطرف شود
مدیر مسئول روزنامه امید کرمان گفت: بنیه علمی پایین امروز برخی از خبرنگاران و نبودن افراد شایسته در مطبوعات، مانع مطرح شدن صحیح و اصولی نیازها و پیشرفت استان کرمان شده و منابع خبری براحتی از پاسخگویی شفاف به خبرنگاران شانه خالی می کنند.
حسین جمالی افزود: امروز خبرنگاران در دنیا تمامی مسئولان را به چالش می کشند لذا این قشر باید به مسائل اشراف کامل داشته باشند تا تنویر افکار عمومی و پیشرفت در جامعه انجام گیرد.
وی عنوان داشت: هنوز به نیاز سنجی مطبوعات در استان کرمان پرداخته نشده و به مشکلات اساسی تسلط نداریم و اهل قلم مسئول یک جامعه هستند و نباید به بهایی ارزان قلم خود را با آگهی و یارانه قلم بفروشند.
وی گفت: باید از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ماههای آتی به استان کرمان سفر خواهند کرد ، بخواهیم خروجی کار خود را نسبت به عملیاتی کردن سیاستهای حمایتی از مطبوعات اعلام کنند زیرا باید مشخص شود که در برنامه های خود تا چه میزان پیشرفت داشته است.
** شرکت های بیمه ای پاسخگوی نیازهای مطبوعات باشند
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه سفیر کرمان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت های بیمه ای قرارداد ببندد که پاسخگوی نیازهای مطبوعات باشند.
سلمان مختاری مقدم افزود: بسیاری از نشریات بیمه تکمیلی ندارند و مشکل فراوانی در این زمینه برای مطبوعات وجود دارد.
وی عنوان کرد: بخشنامه چاپ هشت صفحه ای مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید لغو شود تا نشریات بتوانند تعداد صفحات مورد نیاز خود را با توجه به سطح درآمدی خود چاپ کنند.
مختاری مقدم گفت: با توجه به نبودن اخبار تولیدی در نشریات محلی، چاپ چهار صفحه نیاز استان کرمان را برطرف می کند و صفحات بیشتر نشریات رقم فراوانی را دور ریز می کند.
وی افزود: روند صدور مجوزهای مطبوعات طی سالهای گذشته بسیار سهل شده است و افراد غیر متخصص وارد این حوزه شدند.
این فعال رسانه بیان کرد: منبع درآمد روزنامه ها آگهی ها است و بسیاری از شرکت ها و دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از آگهی های خود را روی سایت مناقصه می گذارند و برای زنده ماندن رسانه ها باید آگهی به آنها بازگردد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست های اینچنینی خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان در حوزه های مختلف بسیار تاثیر گذار است خواستار استمرار این برنامه ها شد.
**دولت اشتراک نشریات ادارات را اجباری کند
مدیرمسئول و صاحب امتیاز نسل مهتاب نیز در این میزگرد اظهار داشت: دولت در عوض پرداخت یارانه و حفظ رقابت پذیری مطبوعات، اشتراک ادارات را اجباری کند و همچنین باید در کمیته ای نظارت بر توزیع آگهی انجام شود.
سیدعلی موسوی افزود: برخی مشکلات داخلی مطبوعات درون سازمانی و عوامل صنفی است و این عوامل درون سازمانی با آموزش و پژوهش برطرف می شود.
وی گفت: سیرتکاملی نشریات ریشه برخی از مشکلات آنها است و برای برنامه ریزی جامع در این زمینه باید مشکلات به تفکیک منشاء مشکل بررسی شوند.
وی تاکید کرد: مدیران کشور برای برنامه ریزی در مورد نیازهای مطبوعات باید از تمامی رسانه ها نظرات را دریافت کنند و کمیته ای راه اندازی شود مشکلات آنها را بررسی کنند.
این فعال رسانه استان کرمان گفت: تعداد صفحات نوعی تکامل و زایش نشریات را نشان می دهد و هر نشریه با توجه به بودجه خود آزادانه انتخاب کند چند صفحه چاپ کند و نباید مطبوعات به اجبار صفحات بیشتری چاپ کنند.
وی افزود: نشریات مکتوب و مطبوعات جامعه هدف را نمی توان به صراحت قضاوت کرد زیرا تعداد مطالعه کنندگان در حوزه کتاب و مطبوعات مشخص نیست.
** همفکری رهگشا/رتبه بندی لازم
سردبیر روزنامه کرمان امروز با بیان اینکه برخی مسائل مطبوعات استان داخلی است که باید با همفکری و تعامل بین اصحاب رسانه استان برطرف شود ، افزود: وجود رتبه بندی مطبوعات امری لازم است که خود می تواند ضمن کمک به این تفاهم در رفع اغلب مشکلات رهگشا باشد.
محمد فتح نجات افزود: مطبوعات کرمان در امر مخاطب سازی موفق نیستند و دچار مشکلات اقتصادی و غیره می شوند و لازم است با شناخت بیشتر ذائقه مخاطبان جذب مخاطب در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ملزم کردن دستگاه های اداری به تمکین از اجرای قوانین در حوزه مطبوعات نباید منفعلانه عمل کند .
سردبیر روزنامه کرمان امروز بیان کرد: این سخن غلطی است که می گویند با آمدن فضای مجازی نشریات مکتوب از بین می روند و نباید در بحث ها به این نکته تاکید شود .
وی با تاکید بر لزوم تخصیص یارانه مطبوعات تصریح کرد: باید نشریات رتبه بندی شوند تا برای بالا بردن سطح و کیفیت انگیزه در میان اصحاب مطبوعات انگیزه بوجود بیاید.
** فضای مجازی نمی تواند با نشریات مکتوب رقابت کند
مدیر مسئول ماهنامه سرمشق گفت: هر چند حضور در فضاهای مجازی اجتناب ناپذیر است اما فضای مجازی چون اصالت و دقت ندارد نمی توانند با نشریات مکتوب رقابت کنند.
بتول ایزدپناه افزود: باید برای نشریه جذابیت بوجود بیاوریم و با نشان دادن توانایی های خود، خریدار و خواننده فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث بخشنامه ها سلیقه ای عمل می شود ،تصریح کرد: در حال حاضر تراکم نشریات در کرمان بوجود آمده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز ها باید بیشتر دقت کند.
مدیر مسئول نشریه ستاره کرمان تاکید کرد: باید در صدور مجوز به نشریات تخصص و علم روزنامه نگاری مورد توجه قرار گیرد.
ایزدپناه اظهار داشت: شرایط اقتصادی و نبود امنیت شغلی موجب آشفتگی در کار مطبوعات استان کرمان شده است و باید تخصص گرایی حتما در دستور کار قرار داشته باشد.
** سردرگمی اصحاب مطبوعات با سیاست های متغیر وزارتخانه
مدیر مسئول هفته نامه هفتواد کرمان گفت: با تغییر معاونت مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست های مطبوعاتی نیز تغییر پیدا می کند که همین امر سردرگمی اصحاب مطبوعات را بدنبال دارد.
محمد حسنی سعدی افزود: اختیارات خانه مطبوعات طبق اساسنامه با نیازهای مطبوعات تطابق ندارد و این نهاد قدرت اجرایی بیشتری باید داشته باشد.
وی تصریح کرد: برخی ادارات و سازمان ها نرخ شکنی در آگهی ها دارند که باید با نظارت بیشتر از فساد اداری جلوگیری شود.
مدیر مسئول نشریه هفتواد کرمان تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال حمایت از تولید داخلی، برنامه ریزی کند تا بجای واردات کاغذ خارجی، از کاغذ تولید داخل استفاده کند.
** اهالی مطبوعات از قوانین پیروی نمی کنند
مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان گفت: برخی اوقات اهالی مطبوعات از قوانین تبعیت نمی کنند که موجب بوجود آمدن مشکلات در این حوزه می شود.
روح الله خدیشی افزود: تمرکز امور مطبوعات در تهران است و مطبوعات استان ها و شهرستان ها اثر گذاری در تصمیمات گرفته شده در رابطه با نشریات ندارند.
وی بابیان اینکه بیش از 300 نشریه در استان کرمان فعالیت دارند، تاکید کرد: چرا نباید در دیدار اصحاب مطبوعات با رئیس جمهوری یک نماینده از این استان حضور داشته باشد.
مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان گفت: فرایند توزیع یارانه مستقیم مطبوعات شفاف نیست و بخشنامه های جدید و تغییر سیاست ها به مشکلات مطبوعات و نشریات می افزاید.
وی با اشاره به اینکه صدای مطبوعات محلی شنیده نمی شود، افزود: در هشت ماه گذشته قیمت کاغذ 120 درصد افزایش داشته که هزینه های نشریات را به شدت بالا برده است.
خدیشی اظهار داشت: درصدد هستیم که با وارد کردن کاغذ بطور مستقیم و بی واسطه ، نیاز مطبوعات کرمان را با نرخ مناسب تامین کنیم چرا که با حذف واسطه ها، قیمت متعادل تر خواهد شود.
3029 7347/7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.