به گزارش ایرنا، حمید ملانوری روز سه شنبه در دیدار با سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران افزود: یکی از اهداف شکل گیری انقلاب در ایران، حمایت از ملت های مظلوم و کسانی است که به دلیل ظلم برخی کشورها به کشور ما پناه می آورند.
وی اظهارداشت: با وجود اینکه برخی کشورهای دنیا موج ایران هراسی را به راه انداخته اند، اقدامات بشردوستانه ایران اسلامی سندی است که نشان می دهد در حوزه رعایت حقوق شهروندی در ایران گام های اساسی برداشته شده است.
وی گفت: ورود تعداد قابل توجهی اتباع در قالب پناهنده تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد، اشتغال، امنیت،و مباحث فرهنگی و اجتماعی هر جامعه می گذارد و ایران اسلامی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران با اقدامات خود در سال های اخیر کمک بزرگی به امنیت منطقه کرده است، گفت: استان کرمان یک سوم پناهندگان کشور افغانستان را در خود جای داده است و حدود 350 هزار اتباع افغان در این استان حضور دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 30 هزار دانش آموز و 550 دانشجوی افغان در مدارس و دانشگاه های استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.
وی تاکید کرد: در حالی که امروز یکی از دغدغه های همه کشورها از جمله کشور ما افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، تعداد قابل توجهی از مشاغل ما در حوزه کشاورزی، کارگاهی و ساختمانی در اختیار اتباع افغانستان قرار گرفته است.
ملانوری بیان کرد: در موضوع سلامت نیز در شهرهایی که تعداد قابل توجهی اتباع بیگانه دارند، مراکز درمانی ویژه ایجاد شده است و کمیساریای عالی پناهندگان نیز در این حوزه همکاری خوبی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم کشور رفتار مهربانانه و دوستانه ای با پناهندگان کشورهای مختلف از جمله اتباع افغان داشته اند و بخشی از این بر می گرددبه اینکه به لحاظ فرهنگ دینی و ملی اشتراکات زیادی بین ایران و کشور افغانستان وجود دارد.
وی گفت: جمهوری اسلامی برای مدیریت موضوعات مرتبط با پناهندگان هزینه های بالایی داده است و به تنهایی موظف به مدیریت این همه برنامه نیست و زمانی که اتفاقی در دنیا می افتد همه جوامع جهانی موظف هستند که موارد ایجادشده را مدیریت کنند.
ملانوری افزود: لازم است کشورهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و خود را داعیه دار حمایت از جوامع بشری می دانند در این روزها با وجود وقوع جنگ ها در برخی کشورها به کمک پناهندگان بیایند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس وظیفه اخلاقی، انسانی و دینی خود هیچ وقت دست رد به سینه هیچ پناهنده ای نمی زنیم، اظهار داشت: معتقدیم که همه انسان ها حق زندگی مرفه، امن و بانشاط را دارند.
وی تصریح کرد: سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات های 11 کشور به استان کرمان فرصتی برای برنامه ریزی و ایجاد زمینه های بهتر در راستای کمک به پناهندگان است و توقع داریم در این سفر به طور ویژه برای ایجاد مراکز آموزشی و درمانی برای پناهندگان اقدامات اساسی برای پناهندگان انجام شود.
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.