به گزارش ایرنا ، مسعود مطهری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون 435 مورد گزش عقرب و 85 مورد گزش مار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شاهد بودیم که خوشبختانه همگی این موارد درمان و بهبود یافته اند.
وی ادامه داد: مردم اطلاعات کافی از علائم و راههای پیشگیری و محافظت از گزش عقرب و مار را کسب کنند و در مراقبت هر چه بیشتر خود و کودکانشان موارد ایمنی را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش موارد گزش عقرب و مار در سال های گذشته و احتمال افزایش این گزش ها در فصل تابستان و پاییز باید موارد ایمنی بیش از گذشته مد نظر مردم قرار داشته باشد تا شاهد حادثه ناگواری نباشیم.
وی با بیان اینکه دو نوع عقرب خطرناک در جنوب کرمان وجود دارد، بیان کرد: عقرب زرد یا الماس این عقرب زرد رنگ و دارای سم خطرناک و محل گزش آن درد زیادی ندارد و همین مساله موجب مراجعه دیرتر فرد به مراکز درمانی می شود، عقرب سیاه رنگ دیگر عقرب خطرناک این منطقه است که زهر آن سمی و باعث درد شدید در محل گزش می شود.
وی ادامه داد: بی قراری شدید، تشنج، بی حالی، عرق کردن، تنگی نفس، سردرد و بی اختیاری ادرار از علائم عقرب گزیدگی است.
وی تصریح کرد: مردم برای پیشگیری از عقرب گزیدگی اقدامات حفاظتی مانند پرهیز از انباشتن و توده کردن، هیزم ،مصالح ساختمانی در محل سکونت واطراف آن، مسدود کردن سوراخ های دیوارهای منازل به ویژه در، پنجره ورودی های فاضلاب، استفاده از نور کافی در فضای حیاط ،حمام و دستشویی در طول شب بویژه در روستاها، جلوگیری از بازی کودکان با دمپایی و پای برهنه در شب، پرهیز از نشستن یا خوابیدن روی زمین به ویژه در اوایل شب هنگام رفتن به تفریح یا گردش، پرهیز از توقف در جاده های بیابانی و نشستن روی خاک های انباشته شده، استفاده از کفش های ساق دار و دستکش توسط کارگران و کشاورزان در هنگام کار را به صورت جدی رعایت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: حفظ آرامش فرد جهت کاهش انتشار سم در بدن، ثابت وبی حرکت نگه داشتن عضو گزیده شده و قرار دادن عضو آسیب دیده پایین تر از سطح قلب، بستن بالای محل گزش با باندی به پهنای کم بطوری که زیاد سفت نباشد و گردش خون قطع نشود، خودداری از شکافتن، تیغ زدن ،مکیدن و خارج کردن نیش عقرب با فشردن محل گزش از اقدامات اولیه عقرب گزیدگی است.
دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان را با جمعیت یک میلیون نفر تحت پوشش دارد.
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.