در این گزارش آمده است، 30 سال تمام را پشت سر گذاشته و حالا در روزهای 31 سالگی، به فکر تشکیل خانواده افتاده است، لیسانس مهندسی برق دارد و 2 سال است که به عنوان نگهبان حراست، در یکی از اداره های دولتی مشغول به کار شده و ماهانه حدود 2 میلیون تومان حقوق می گیرد.
رضا گفت: دختری که قصد ازدواج با آن را دارم، باید از خانواده خوبی باشد. دخترشان حسابدار است و وقتی مادرم برای خواستگاری تماس گرفت، همین که گفتیم در یک اداره دولتی مشغول هستم، خوشحال بودند.
وی افزود: گفتند همین که در این اوضاع کار‌داری خدا را شکر، مسائل دیگرش مهم نیست.
در یک دهه اخیر، اوضاع برای دهه شصتی ‌هایی وارد بازار کار شدند به نحوی رقم خورد که رضایت شغلی آنها بیش از هر چیز دیگر تنها در داشتن شغل، خلاصه شد.
تناسب با مدرک تحصیلی، آرزوهای کودکی و بلندپروازی های بزرگسالی همه جای خود را به این دادند که فقط بتوانند در جایی مشغول به کار شوند.
آمارها نیز نشان می‌ دهد که دهه شصتی‌ها، 53 درصد از جمعیت بیکار کشور را تشکیل می‌ دهند.
در سالهای اخیر، دهه هفتادی‌ ها نیز که حالا بین 18 تا 27 سال سن دارند، پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند و به تقاضای اشتغال دامن زده ‌اند.
پسری متولد سال 72 گفت:«من با مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران، انبر برمی‌دارم و با اوستا و صاحب کار سرِ داربست می دوم. اما همین هم برایم لذت عجیب و شعف دارد. پول، کار، سربازی و وجهه اجتماعی کلیدواژه های این روزهای من شده ‌اند.»
**روایت آمار از اشتغال 28 تا 37 ساله‌ ها
با توجه به اینکه آخرین سرشماری در کشور در سال 1395 انجام شد و افراد دهه شصت در آن سال، دارای رنج سنی 26 تا 35 سال بودند، اطلاعات جمعیتی سرشماری در سال 1395، مبنای بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری متولدین دهه شصت قرار گرفته که با توجه به آمارهای جمعیت نیروی کار می ‌تواند به وضعیت فعلی بازار کار، بسیار نزدیک باشد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت نیروی کار، متولدین دهه شصت حدود 17 میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌ دهند که بالغ بر 9 میلیون نفر از این افراد جمعیت فعال هستند.
به این معنا که در گروه سنی بیکاران یا شاغلان قرار دارند و به عبارتی مجموع افراد بیکار و شاغل، جمعیت فعال را تشکیل می ‌دهد.
همچنین بالغ بر هفت میلیون و 500 هزار نفر نیز از جمعیت 17 میلیونی دهه شصتی ها، در گروه جمعیت غیرفعال یعنی در خارج از گروه بیکاران و شاغلان قرار دارند.
افراد محصل، خانه دار، دارآمدهای غیرکاری (بعنوان مثال درآمد از محل اجاره ملک) از جمله افراد در گروه جمعیت غیرفعال هستند.
اما در بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری، گروه جمعیتی فعال باید مبنای محاسبه قرار گیرد، با این توضیح بررسی آماری نیروی کار به استناد آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد از مجموع جمعیت فعال افراد دهه شصت، بالغ بر هفت میلیون و 500 هزار نفر در گروه شاغلان و حدود یکمیلیون و 700 هزار نفر نیز در گروه بیکاران قرار دارند.
با توجه به اینکه جمعیت بیکار کشور طی سالهای 95 و 96 در محدوده 3 میلیون و 200 هزار نفر اعلام شد، بیکاری یک میلیون و 700 هزار نفری گروه سنی 26 تا 35 سال که متولدین دهه شصت را شامل می‌شود، 53 درصد از جمعیت بیکار کشور را بخود اختصاص می دهد.
این آمار نشان می دهد بیش از نیمی از جمعیت بیکار را افراد متولدین دهه شصت تشکیل می دهند و در حال حاضر متولدین دهه شصت، در گروه سنی 28 تا 37 سال قرار دارند و بیشترین سهم از جمعیت بیکار کشور در این گروه سنی قرار دارند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.