به گزارش روز شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان حمیدرضا گلزاری گفت: قارچ مصرف شده توسط افرادی که طی ماه اخیر در استانهای مختلف جان خود را از دست داده اند بر اساس اعلام ستاد مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و داروی کشور و با توجه به علائم گزارش شده از انواعی بوده که تا حدودی به قارچ های خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.
وی به مردم توصیه کرد: از مصرف قارچ های خود رو مخصوصا قارچ هایی که در کنار تنه درختان (خصوصا درختان خشک) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند خودداری کنید.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: شهروندان فقط قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دارد مصرف کنند.
گلزاری تاکید کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن و بر اساس خصوصیات ظاهری مثل رنگ، بو، مزه، شکل و قوام آن بسیار مشکل و فقط توسط کارشناسان و متخصصان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است لذا به تشخیص افراد عادی در تشخیص انواع سمی قارچ از انواع خوراکی آن توجه نکنید.
گلزاری خاطر نشان کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانواران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ ها برای انسان نیست.
وی تاکید کرد: هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه، در پاسخ به اینکه آیا سموم با حرارت از بین می روند گفت: برخی از سموم موجود در قارچ ها در برابر گرما مقاوم است و با فرآیندهای آماده سازی و پختن غذا مثل کباب کردن، آبپز کردن، سرخ کردن، بخار پز گردن و غیره از بین نمی روند.
وی به مردم توصیه کرد: در صورت بروز نشانه ها و علائم گوارشی مثل اسهال، استقراغ و تهوع پس از مصرف قارچ خوراکی، هرچه سریع تر بیمار را به مراکز تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید.
وی افزود: در صورتی که علائم گوارشی به صورت تاخیری یعنی با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد، این دسته قارچ ها مسمومیت به مراتب بیشتری دارند و منجر به نارسایی های کبدی و حتی مرگ می شوند.
گلزاری گفت: در صورت امکان نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.