درحقیقت می‌توان گفت که نهضت و قیام امید آفرین صاحبان این حرفه در عصر کنونی با همت علیرضا رزم حسینی استاندار خلاق و جهادی استان کرمان پس از 140سال فراموشی دوباره و به منظور ایجاد اشتغال پایدار و چرخیدن پاشنه اقتصاد بر داشته‌های داخلی آغاز شده است.
شال کرمان در گذشته زینت بخش لباس دولتمردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند و کالایی گرانقیمت به شمار می‌رفته چنانکه در فهرست اموال یکی از خلفای عباسی (المکتفی) در سال 333 هجری قمری از 18 هزار طاقه شال کرمان نام برده شده است. «سید محمدعلی گلاب‌زاده» رئیس مرکز کرمان شناسی، شال را یکی از صنایع دستی ارزشمند و معتبر تاریخی استان کرمان معرفی کرد و افزود: تلگرافچی فرنگی در سال 1297 هجری قمری وقتی به کرمان سفر کرد، بیان کرد که 15 هزار نفر به طور مستقیم به کار شالبافی مشغول بوده‌‌اند یا اعضای هیأت بازرگانی که حدود 1904 میلادی از بریتانیا به جنوب ایران سفر کردند میزان تولید شال کرمان را 60 هزار لیره استرلینگ (360 هزار تومان) برآورد کردند که اگر به قیمت امروز محاسبه شود چند هزار میلیارد تومان ارزش شال‌‌های آن زمان در کرمان بوده است.
احیای صنعت شالبافی
بعد از ٢ سال تلاش مداوم، نخستین محصول صنعت شالبافی کرمان که قدمتی طولانی در این استان دارد، در مراسمی با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان رونمایی شد.
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به نخستین ایده‌ها برای احیای صنعت شالبافی در استان، اظهار داشت: دو سال پیش در بازدیدی از روستای «هوتک» با این صنعت در حال مرگ آشنا شده و متوجه شدم، صنعت شالبافی که ریشه در یکهزار سال قبل در ایران و کرمان داشته در حال از بین رفتن است. حدود 60 نفر در زمینه شالبافی مشغول به کار بودند مشکلات عدیده‌ای در فروش، تهیه مواد اولیه و دستگاه شالبافی داشتند که تصمیم گرفتیم این مشکلات را حل و شالبافی را احیا کنیم.استاندار کرمان با تأکید بر اینکه صنعت در حال مرگ شالبافی در کرمان هم‌اکنون احیا شده و باید با همه توان در جهت تقویت این صنعت تلاش کنیم، تصریح کرد: ٥٠ درصد شغل مردم دیار کریمان در گذشته شالبافی بود، به طوری که ٣هزار دستگاه شالبافی در کرمان وجود داشت و خوشحال هستیم توانستیم مهر احیای این صنعت را به نام دولت تدبیر و امید بزنیم.عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به علاقه گردشگران خارجی به صنایع دستی ایرانیان، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم این صنعت را در معرض دید گردشگران خارجی قرار دهیم و در این راستا نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که علاوه بر درآمدزایی می‌تواند سبب ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمان شود.وی با تأکید بر ایجاد شبکه زنجیره تولید و فروش این محصول در استان، خاطرنشان کرد: بازار تضمین شده موجب بازگشت به دوران طلایی این محصول خواهد شد ضمن آنکه باید این محصول را ثبت ملی کرده تا شالبافی به‌عنوان یک برند برای استان کرمان تبدیل شود.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی استان که معین (یاور)اقتصادی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد است، متعهد شده 10 کارگاه شالبافی در جیرفت و عنبرآباد راه‌اندازی کند و این مهم نشان می‌دهد اگر پشتیبانی همگان از جمله دولت و بخش غیردولتی باشد، می‌توانیم صنعت‌هایی که در گذشته برای مردم درآمد داشته و زندگی آنان را اداره می‌کرده، مجدداً فعال کنیم و مردم به روزگار طلایی خود افتخار می‌کنند و از سوی دیگر صنایع دستی ایران مورد اقبال گردشگران خارجی است.
هنرمندان رشته شالبافی
«محسن میراحمدی» هنرمند با سابقه شالبافی کرمان نیز گفت: قریب به دو سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعدادی دار و مواد اولیه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان رشته شالبافی قرار داد که متأسفانه به‌دلیل نبود بازار فروش، هنرمندان دلسرد شده و بار دیگر شالبافی از رونق تولید افتاد و در حال حاضر تعداد کمی به تولید شال می‌پردازند.
میراحمدی با اشاره به اینکه کهنسال‌ترین هنرمند شالبافی کرمان 80 سال دارد، تصریح کرد: این هنرمند به علت علاقه خود به این هنر سنتی همچنان به تولید شال می‌پردازد.
**نیم نگاه
شال کرمان در گذشته زینتبخش لباس دولتمردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند و کالایی گرانقیمت به شمار می‌رفته است
استاندار کرمان با تأکید بر اینکه صنعت در حال مرگ شالبافی در کرمان هم‌اکنون احیا شده گفت: باید با همه توان در جهت تقویت این صنعت تلاش کنیم​​​​​​​.
کهن سال‌ترین هنرمند شالبافی کرمان 80 سال دارد و به علت علاقه خود به این هنر سنتی همچنان به تولید شال می‌پردازد
بازار تضمین شده موجب بازگشت به دوران طلایی شالبافی کرمان خواهد شد ضمن آنکه باید این محصول را ثبت ملی کرده تا به‌عنوان یک برند برای استان کرمان تبدیل شود.
**مشاور و مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.