به گزارش ایرنا، محمد شکرچی زاده شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان افزود: یکهزار و 100 دستگاه شتاب نگار در کشور وجود دارد که 11 هزار زلزله را طی 40 سال گذشته ثبت کرده است.
وی اظهار داشت: از لرزه های ثبت شده توسط دستگاه های شتاب نگار یکهزار و 200 لرزه مربوط به استان کرمان بوده است.
وی گفت: زلزله خیزترین استان کشور بر اساس شبکه شتاب نگاری، استان کرمان است و شتاب در زلزله بر تخریب ساختمان ها تاثیر گذار است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: زلزله هجدک شهرستان راور کرمان یکهزار و 500 پس لرزه داشته است و این انرژی به آرامی آزاد شده است و می توانست بطور یکجا مخرب باشد.
وی ابراز کرد: نباید در بازآفرینی شهری، بحث زلزله فراموش شود و از تمامی دست اندرکاران این حوزه باید برای شهرسازی مقاوم در برابر زلزله راهکاری ارائه کنند.
وی گفت: باید در بازسازی های شهری تاب آوری مقابل زلزله نیز مورد توجه قرار گیرد و المان های تاب آوری را با تجربه گذشته بکار گرفته شود.
شکرچی زاده افزود: نباید عامل های تاب آورانه در شهر و محل زندگی بدلیل توسعه صنعت ازبین برده شوند.
وی تاکید کرد: در زمینه تاب آوری سازه ها در برابر زلزله دفتری منطقه ای در کرمان تاسیس کرده ایم لذا ارتباط این دفتر باید با خانه گفتمان حفظ شود.
وی گفت: با عناصری که حیات را در گذشته به شهرها می آوردند، برخورد هوشمندانه نشده است و به مشکلی تبدیل شده است لذا باید احیا شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود.
این آیین با حضور معاون وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار کرمان، شهرسازان، معماران، دانشجویان و سایر مدیران شهری استان در محل خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به عنوان چهارمین خانه گفتمان کشور برگزار شد.
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از مراکز مهم تحقیقاتی کشور از ادغام مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی معماری و شهرسازی (تاسیس سال1378) ، پژوهشکده حمل و نقل (تاسیس سال1382) و همچنین دیگر مراکز از جمله انستیتو قیر و آسفالت (تاسیس سال1377) در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن (تاسیس سال 1352) بوجود آمده است.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.