به گزارش ایرنا ، محمدسعید ایزدی شامگاه سه شنبه در آیین بهره برداری از خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان افزود: در طرح بازآفرینی شهری به حلقه های مفقوده کیفیت شهری که در دوره های گذشته کمتر مورد توجه بود، تاکید شده است.
وی اظهار داشت: طرح بازآفرینی شهری، تعیین پهنه های گسل و مراقبت از عرصه برای ایجاد امنیت در شهر کرمان طی هفته گذشته اجرایی شده است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امن ترین منطقه تهران هسته مرکزی و منطقه 12 این شهر است زیرا هیچ گسلی در این منطقه مشاهده نمی شود اما با توسعه شهرها در دهه های اخیر سکونتگاهها در گسل ها ایجاد شده است.
وی افزود: سازه های مسکن مهر نطنز برروی گسل ساخته شده است لذا نبود تخصص شهری نا امنی با تاب آوری پایین بوجود آورده است.
وی تصریح کرد: پیش از این شهرها و بنیان های شهری به درستی شناخته نشده و این امر بدلیل نداشتن درک صحیح از بنیان ها رخ داده است.
ایزدی گفت: مرکز تحقیقات و شهرسازی کشور با اسناد مکمل، ازجمله با جلوگیری از ساخت و ساز و فعالیت کلیدی روی پهنه های حادثه خیز، این نقیصه ها را جبران می کند.
وی افزود: تاب آوری نیاز شهرها است و اینکه شهرها با رخداد یک حادثه، آسیب بسیاری می بیند ناشی از بی توجهی به کیفیت ها است.
وی اضافه کرد: طرح های تفصیلی و جامع در نسل های ابتدایی عمر خود مزایایی داشته است اما اینک زمان تجدید نظر اساسی رسیده است و بطور جدی نظام طرح ریزی شهری در تمامی شهرها اجرایی می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح های جامع و تفصیلی کمتر به کیفیت توجه می شود.
**وزارت راه و شهرسازی از دیدبان های شهری حمایت می کند
وی افزود: باید گروه های دیدبان در شهرها تشکیل شوند و این وزارت آمادگی حمایت از این دیدبان ها برای رسیدن به نظامی هدفمند و سیستمی پاسخگو را دارد.
ایزدی با بیان اینکه خانه گفتمان و معماری استان کرمان باید دیدبان این شهر باشد ابراز کرد: باید گروه هایی را به دیدبانی تشویق کرد و این افراد با نظارت بر شهرها تمامی دستگاه های متولی را یاری می کنند و با دیدبانی از فضاهای موجود شهری مراقبت شود.
وی گفت: کرمان برخوردار از آثار فاخر تاریخی بوده است که امروزه با رویکرد سوداگرانه بازار زمین و املاک ازبین رفته است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی 121 اثر در دولت یازدهم خریداری کرده است و تبدیل به فضایی با کارکرد جدید کرده است.
**گفتمان سازی راه حل کلیدی برای نجات شهرها است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راه حل های کلیدی برای نجات شهرها گفتمان سازی است گفت: وزارت راه و شهرسازی با ابزارهای موجود، از گفتمان سازی با محوریت جامعه تخصصی، دولت و دستگاه ها حمایت می کند.
وی افزود: موفقیت با تبدیل گفتمان به موضوع خاص اجتماعی محقق می شود و این خاص یک جریان است و یک جریان نیز به فرد وابسته نیست و در دولت های بعدی پیگیری می شود.
ایزدی ادامه داد: پایه ریزی جریان خانه گفتمان از اندیشه گفتمان سازی آغاز شده است و این گفتمان موجب آغاز جریان مطالبه گری می شود.
وی گفت: در تهران، گرگان، تبریز، مشهد و اصفهان این فضای گفت و گو همزمان با یکدیگر و پس از آن در کرمان راه اندازی شده است.
وی افزود: باید فضای خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به فضای گفتمان و صمیمیت تبدیل شود و همچنین از فضای گفتمانی و هم اندیشی می توان برای پیشبرد اهداف شهرسازی بهره برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در خانه های گفتمان باید دولت و شهرداری ها مورد نقد سازنده قرار گیرند و زیرا نبود گفت و گو موجب افزایش ابهام در فعالیت ها می شود.
وی گفت: متاسفانه نداشتن گفتمان در گروه های فعال دانشجویی به التهاب تبدیل شده است و می توان با گفتمان در این فضاها به جبران نقص ها و ضعف ها پرداخت و با همراهی و همیاری یکدیگر زمینه بهتری برای فعالیت ها آغاز کرد.
همچنین در این آیین خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان، به بهره برداری رسید و زمینه بازآفرینی شهری در این مکان آغاز شد.
این آیین با حضور معاون وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار کرمان، شهرسازان، معماران، دانشجویان و سایر مدیران شهری استان در محل خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به عنوان چهارمین خانه گفتمان کشور برگزار شد.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.