فرهاد سرداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل گرد و غبار و فرسایش بادی در کشور در سالهای اخیر به دلیل مسائل اقلیمی و کمبود بارش شدت پیدا کرده است.
وی بیان کرد: حدود 20 میلیون هکتار از عرصه های استان های بیابانی کشور در سال 89 تحت تاثیر فرسایش بادی قرار داشت اما در مطالعه امسال این میزان با رشد 40 درصدی به 30 میلیون هکتار رسیده که شرایط نامناسبی است.
سرداری ادامه داد: در سالها قبل از مالچ نفتی برای مقابله با فرسایش بادی استفاده می کردیم که به دلایلی متوقف شده بود، اما سال 1396 دولت بودجه ای به میزان 320 میلیارد تومان برای عملیات مالچ پاشی در 6 استان کشور اختصاص داد.
وی یادآورشد: مقر شده در سال جاری نیز 320 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، مالچ رایگان توسط وزارت نفت در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به برگزاری کارگاه هم اندیشی کنترل گرد و غبار در کرمان افزود: با توجه به اینکه در روند عملیات مالچ پاشی سال گذشته مشکلات و مسائلی پدید آمد، این کارگاه برای ارائه راهکارها پیش بینی شد.
مدیرکل دفتر امور گیاهان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: در برخی مناطق کشور به دلیل بالا بودن شدت فرسایش، استقرار گیاه ممکن نیست و عملیات مالچ پاشی برای کاشت گیاه ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته حدود 2 میلیون جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی کشور ایجاد شده که 225 هزار هکتار آن با عملیات مالچ پاشی ممکن شده است.
سرداری تصریح کرد: با آزمایش های انجام شده بر اساس استانداردهای جهانی و تجارب گذشته، مالچ پاشی هیچ مشکلی برای محیط زیست گیاهی و جانوری و عرصه های طبیعی ایجاد نمی کند.
استان کرمان بویژه مناطق شرقی استان و شهرستان های بم، فهرج، ریگان تحت تاثیر شدید پدیده گرد و غبار و فرسایش بادی است.
970 هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تحت فرسایش بادی قرار دارد و 253 هزار هکتار نیز کانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود که تاسیسات شهری، روستایی، راهها و سایر زیرساخت ها را تهدید می کند.
430 هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان وجود دارد که 60 درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان از جمله ریگان قرار دارد.
کار تثبیت شن های روان در شرق استان کرمان از سال 1360 آغاز شد و تاکنون در بیش از 22 هزار هکتار مالچ پاشی، 47 هزار هکتار نهال کاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
خشکسالی های چند سال اخیر در کرمان بویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.
3029/7437
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.