به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آمده است، ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور گشایشگر فرهنگ و هنر و کارکرد تاثیرگذار جلوه ‌هایی از این گستره است که ریشه ‌های دیرین و پیوندهای عمیق و ناگسستنی با هویت اجتماعی و قومی مردم دارند.
این پیام ادامه می دهد، سهم‌ ویژه‌ ای از این حضور را موسیقی نواحی سرزمینمان بر عهده دارد، ‌هنری آمیخته با حکمت، فرزانگی، صلح آراستگی و شادکامی و از سرشار از نغمه و نکته، با تاری از اصالت و دیرینگی و پودی از زیبایی، معرفت و صمیمیت که حقیقت افسانه‌وار خود را از پس قرن ‌های متمادی به امروز رسانده و پرده در پرده، فرهنگ شفاهی و میراث هنری ایران زمین را با حنجره‌ ها و سرپنجه‌ های توانمند خنیاگران روایت می‌ کند.
این پیام تصریح کرد: بی ‌تردید شناخت دقیق و کارکرد بی ‌بدیل این هنر ماندگار و مطالعه فرصت ‌ها و تهدیدهای پیرامونی آن ضرورتی گریزناپذیر است تا با حفظ شایسته دیروز، فردای هویت مدار ما را ضمانت بخشد.
در این پیام آمده است، جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن این گونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید، برگزاری این رویداد ارزشمند در کهن دیار کرمان، آمیخته به شعر بومی و الحان موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل قومی هر منطقه، تاکیدی مضاعف به ضرورت‌ ها و نیازهای پیش‌ روی دارد تا تجربه تازه‌ تر، مفیدتر و سازنده ‌تری به کارنامه روشن برگزاری جشنواره ‌های موسیقی نواحی کشور بیفزاید.
وی می افزاید، تلاش خالصانه دست‌ اندرکاران این رویداد هویت ‌بخش و انسجام ‌آفرین را ارج نهاده و از حضور گرم هنرمندان این سرزمین کهن در جشنواره یازدهم صمیمانه سپاسگزارم.
کرمان در سالهای اخیر میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران بوده و نقش ارزشمندی در احیا، حفظ و ضبط این هنر داشته است.
موسیقی نواحی یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی کشور محسوب می شود که با آداب، رسوم و فرهنگ سرزمین ایران پیوند خورده است.
وجود اقوام و اقلیم های مختلف در استان کرمان، تنوع موسیقی نواحی را به دنبال داشته و حدود 35ساز، مقام و رقص محلی در حوزه موسیقی نواحی در کرمان وجود دارد.
سال قبل 40 هزار نفر از برنامه های موسیقی نواحی ایران بازدید کردند و موسیقی نواحی زمینه ای برای معرفی استعدادها و ظرفیت های استان کرمان بویژه در بخش گردشگری فرهنگی است.
جشنواره موسیقی نواحی ایران با افتتاح نقاره خانه بازار وکیل از 11 اردیبهشت آغاز می شود و تا چهاردهم اردیبهشت ادامه دارد.
در بخش اجراهای جنبی در قالب هفت گروه، 46 نفر شرکت کننده در بخش اصلی، 15 نفر پیشکسوت و 12 نفر ساز ساز، 9 نفر از برگزیدگان جشنواره جوان موسیقی نواحی و از استان کرمان 6 گروه در بخش اصلی جشنواره حضور خواهند یافت.
شرکت کنندگان در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرستان های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا خواهند داشت.
از 21 استان در موسیقی نواحی شرکت می کنند و محوریت جشنواره بر آفرینش کلام مبتنی بر اشعار حماسی است.
3029/7437
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.