رضا جزینی زاده روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان ریگان با محوریت مهار ریزگردها افزود: این میزان اعتبار به این شهرستان ریگان که کانون بحران ریزگردها در استان محسبو می شود نیز بمنظور مدیریت بحران ریزگردها تخصیص یافته است .
وی تصریح کرد : سند ریزگردها در استان کرمان تدوین و به شورای ملی گرد و غبار کشور ارسال شده است که در این خصوص 15دستگاه متولی اقداماتی را جهت مهار ریزگردها انجام خواهد داد .
مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: برای مهار ریزگردها در ریگان برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تدوین شده است .
جزینی زاده با اشاره به اینکه هشت دستگاه پایش غلظت ریزگردها در شهرستان ریگان راه اندازی شده است ، افزود: به زودی در این شهرستان منطقه حفاظت شده ای ایجاد خواهد شد
امام جمعه ریگان در این نشست گفت: ریزگردها و توفانهای شدید شن آسایش مردم این شهرستان را سلب کرد که توجه ویژه مسئولان را می طلبد .
حجت الاسلام علی رنجبر ماهانی افزود: با توجه به اینکه سد نسا بم در بالادست شهرستان احداث شده است باعث مشکلات زیست محیطی و از بین رفتن پوشش گیاهی و تلف شدن حیوانات نادر این شهرستان شده است .
فرماندار ریگان در این نشست با اشاره به اینکه توفانهای شدید شن وریزگردها تاکنون 16روستا را خالی از سکنه کرده است،بیان داشت: 50روستای ریگان در محاصره شن های روان وریزگردها قرار دارند .
امین باقری تصریح کرد :احداث کمر بند سبز در اطراف این شهرستان می تواند نقش موثری در مهار ریزگردها و توفانهای شدید شن در این شهرستان داشته باشد .
وی گفت طی سال گذشته در این شهرستان 700هکتار نهالکاری و2هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است که امسال بیش از سه هزار هکتار مالچ پاشی در دستور کار قرار دارد .
رئیس دادگستری شهرستان ریگان در این نشست با اشاره به اینکه یکی از بلاهای طبیعی که در این شهرستان وجود دارد توفانهای شن وریزگردها می باشند .
امین سلطانی اظهار داشت : با توجه به کاهش نزولات جوی وخشک شدن سفره های آب زیر زمینی در واقع جنگ اب در این شهرستان رخ داده است که بسیاری از پروندها در این زمینه وجود دارد .
وی افزود نحوه آبیاری غیر صحیح ،برداشت های بی رویه آب و تمایل نداشتن کشاورزان به سیستم های نوین ابیاری در این شهرستان مشکلاتی را در زمینه مدیریت آب به وجود آورده است .
ریگان در 285کیلومتری شرق کرمان قرار گرفته است .
7442/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.