به گزارش ایرنا، جشنواره موسیقی نواحی پس از یک دهه وقفه، از سال 95 دوباره در استان کرمان احیا شده و دیار کریمان در نیمه نخست اردیبهشت ماه جاری نیز میزبان استادان ، هنرمندان و علاقه مندان به هنر موسیقی سنتی و بومی ایران است.
نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران از هفدهم تا بیست و یکم اردیبهشت سال 95 در کرمان و در بخش های اجراهای عمومی، راویان اصالت و با شرکت 165 هنرمند در قالب گروه ها و انفرادی از سراسر ایران برگزار شد.
ویژگی این دوره از جشنواره حضور پرشور گروه های موسیقی نواحی و استقبال بسیار چشمگیر علاقه مندان از برنامه های جشنواره بود که پس از مدت ها وقفه، خونی به رگ موسیقی سنتی کشور دمید.
ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان مهمترین اتفاق این جشنواره بود که به ساماندهی و بهتر برگزار شدن آن کمک شایانی کرده است.
نهمین جشنواره موسیقی نواحی شامگاه بیست و یکم اردیبهشت 95 در باغ فتح آباد کرمان با معرفی برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت به کار خود خاتمه داد.
دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان از ششم تا نهم تیر 96 با محوریت منظومه خوانی در حالی برگزار شد که شاهد تغییراتی در برگزاری این جشنواره بود و نوید تخصصی تر شدن آن را می داد.
برای جشنواره دهم موسیقی نواحی 2 بخش موسیقایی و بخش غیر موسقیایی (هنرهای موسیقی محور) پیش بینی شد و شرکت کنندگان در 2 بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) برنامه های خود را اجرا کردند.
به نمایش درآمدن تعدادی از فیلم های مستند حوزه موسیقی نواحی ایران از برنامه های جنبی دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی بود که با شرکت گسترده علاقه مندان همراه بود.
همچنین هنرمندان و گروههای شرکت کننده همزمان با مرکز استان در هفت شهر استان به اجرای برنامه پرداختند که شور و نشاط را در میان مردم افزایش داد.
پرونده دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، نهم تیر 96 با اجرای گروه های منتخب و تقدیر از منتخبان و برگزیدگان در باغ فتح آباد کرمان بسته شد.
یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی از یازدهم تا چهاردهم اردیبهشت سال جاری در کرمان آغاز به کار می کند و به نظر می رسد تجارب برگزاری 2 دوره قبلی جشنواره برگزار کنندگان آن را به سمت اجرای هرچه بهتر این جشنواره فرهنگی با ارزش رهنمون ساخته است.
برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ضمن اینکه محلی برای ارائه هنر اصیل و بومی شرکت کنندگان در این رویداد هنری است، فرصتی برای شناخت و استفاده ظرفیت های غنی تمدنی و فرهنگی استان کرمان به شمار می رود.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.