به گزارش ایرنا، حمیدرضا رشیدی نژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: میزان استفاده افاغنه از بخش بهداشت و درمان به اندازه 10 درصد جامعه آماری استان است و افاغنه در برخی از بخش‌ ها مانند زاد و ولد بیش از کرمانی ‌ها از این خدمات استفاده می‌ کنند.
وی ادامه داد: برای درمان افاغنه تصادفی‌ نیز هیچ بودجه خاصی مقرر نشده و این هزینه‌ به بدنه بهداشت و درمان استان کرمان تحمیل شده است.
رشیدی نژاد اظهار داشت: ماموریت دانشگاه علوم پزشکی به تامین سلامت جامعه بر می گردد و برای اینکه رسالت خود را به درستی انجام دهد حوزه های مختلفی دارد.
وی گفت: معاونت پژوهشی، درمانی، بهداشی و دارویی از جمله بخش های مرتبط با سلامت جامعه در دانشگاه علوم پزشکی است.
وی افزود: اساس کار در دانشگاه علوم پزشکی به منظور تامین سلامت جامعه به آموزش بر می گردد که زمانبر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: شعار هفته سلامت پوشش همگانی سلامت است و ما وظیفه داریم دسترسی آسان به پوشش همگانی شعار هفته را در جامعه فراهم کنیم.
وی تامین و توزیع نیروهای درمانی را از وظایف دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: ما بیش از 25 درصد نمی توانیم در سلامت جامعه نقش داشته باشیم.
رشیدی نژاد افزود: عوامل دیگر مانند رفتارهای نادرست در بخش های مختلف و نبود زیرساخت های مختلف می تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد.
وی ادامه داد: وجود زیرساخت های مختلف از جمله سلامت در استان کرمان نسبت به سایر استانهای کشور بسیار کمتر است و روند رشد کندتری دارد.
وی با بیان اینکه ضریب شاخص تخت بستری در استان کرمان نسبت به جمعیت نسبت به متوسط کشور بسیار کمتر است گفت: این ضریب در کشور را 1.6 دهم و در برخی استانها از 2 تا چهار است در حالی که در استان کرمان 1.1 دهم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: بیماران سرطانی سه نوع درمان جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی دارند.
وی گفت: مشکلی در زمینه نیروی متخصص و تکنیک در این 2 بخش شیمی درمانی و جراحی در مورد بیماران سرطانی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در بخش رادیوتراپی نیز 2 مرکز تا پایان امسال در استان کرمان به بهره برداری می رسد.
رشیدی نژاد افزود: در حال تلاش هستیم اورژانس هوایی در برنامه های کشور قرار گیرد اما فعلا به دلیل مشکل در تامین بودجه این امکان وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بیمارستان افضلی پور به لحاظ فیزیکی و زیرساخت در مقابل زلزله ها مقاوم است اما سایر بیمارستان های موجود در استان مانند بیمارستان باهنر غیرمقاوم است و ساختمان جدید این مرکز درمانی در تابستان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: عملیات اجرایی بیمارستان جدید شفا نیز در اردیبهشت سال جاری آغاز خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در ایام نوروز در استان کرمان حدود چهارهزار عمل جراحی در استان کرمان انجام شده است.
وی با اشاره به آسیب ‌های اجتماعی موجود در جامعه عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری دادگستری چند طرح را در راستای کاهش آسیب ‌های اجتماعی در حال اجرا دارد.
رشید پور ادامه داد: شهرستان بردسیر به عنوان پایلوت سلامت روانی در استان کرمان انتخاب شده است که 256 خانوار در این شهر از خدمات این طرح استفاده می‌ کنند.
وی با بیان اینکه به ازای هر پنج هزار و 500 نفر به یک باب داروخانه نیاز است، تصریح کرد: جمعیت کرمان 6 هزار و 650 نفر است که 118 باب داروخانه وجود دارد که 10 درصد آنها شبانه روزی هستند لذا در حال حاضر به سه باب داروخانه در شهر کرمان نیاز داریم که متقاضی برای آن وجود ندارد.
یکم تا هفتم اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده است.
شعار هفته سلامت سال جاری 'سلامت برای همه با موضوع پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا است.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.