به گزارش ایرنا، ساختمان های سنتی سپید رنگ، طاق های مهمان نواز و گچ بری ها و کاشی کاری های لاجوردی گوشه ای دیگر از زیبایی های باغ شاهزاده ماهان به شمار می رود.
به گزارش تاریخ، گوشه گوشه این باغ زیبا با ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده تا شاهزاده ای بتواند از زیبایی های آن بهره ببرد و دست تقدیر اینگونه رقم زد که او بدون آنکه از این زیبایی های غیرقابل وصف بهره ببرد، به ضیافت مرگ دعوت شود.
اگر جویای چرایی جای خالی سه قطعه کاشی روی طاق کاشی کاری شده باغ شاهزاده باشی، در خواهی یافت که وقتی خبر مرگ شاهزاده به ماهان رسید، معمار بنا که در حال ساختن سر در بوده و در حالی که فقط سه کاشی به پایان کار او مانده بود، از خوشحالی کار خود را رها کرده و می رود و هنوز هم جای این کاشی ها خالی است.
بنای باغ شاهزاده به سه بخش بنای اصلی، بنای سردرخانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی تقسیم می شود که دیدن هر یک از بخش های این باغ، انسان را به ژرفای هنر و معماری ایران می برد.
براستی که باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده خود و زمزمه جویباری که از هر گوشه آن شنیده می شود به مانند الماسی قیمتی بر سینه کویر می درخشد.
باغ شاهزاده ماهان با سرنوشت غم انگیز صاحبش پیوند خورده تا با همه زیبایی هایش به چشم ناظر مسافران، حسرتی را به تماشا بگذارد که در تار و پودش خانه کرده حسرت شاهزاده ای که هنگام مرگ شاید از بین تمام دل مشغولی هایش فقط به این باغ فکر می کرده است.
در آستانه نوروز باستانی، باغ شاهزاده ماهان در کنار سایر زیبایی های استان کرمان، آماده است تا مسافران نوروزی را به ضیافت زیبایی های خود مهمان کند و خاطره ای خوش را در ذهن آنها ثبت کند.
باغ شاهزاده ماهان سال 1297 هجری قمری به وسیله عبدالحمید میرزا فرمانفر ناصر الدوله قاجار بنا شده است.
باغ شازده (شاهزاده) یکی از زیباترین باغ های تاریخی ایران محسوب می شود. این باغ در حدود چهار کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه های تیگران واقع شده است.
3029/7440
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.