به گزارش ایرنا، سید مصطفی آیت الهی موسوی روز چهارشنبه در نشست شورای مدیریت بحران به سیلاب های سال گذشته استان کرمان و مشکلات پیرامون این حوادث اشاره کرد و افزود: کرمان استانی زلزله خیز است و 18 گسل فعال در سراسر این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه 18 کارگروه زیر مجموعه ستاد بحران فعالیت می کند تصریح کرد: باید در زمینه پیشگیری از آسیب توسط سیلاب آمادگی کامل داشته باشیم.
وی ادامه داد: مطالعات کاملی از شهریور سال جاری بر روی رودخانه های استان کرمان آغاز شده تا در زمان سیلاب دچار مشکل نشویم.
معاون امور هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان خطاب به فرمانداران عنوان کرد: می توان از ظرفیت معین های اقتصادی برای ایمن سازی مسیل ها استفاده کرد تا اگر در فصل بهار بارندگی ها موجب وقوع سیلاب شد، دچار خسارت نشویم.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمان نیز گفت: متوسط بارندگی این استان 129 میلیمتر و نصف بارندگی کشور است.
ابراهیم علیزاده با بیا اینکه حدود 98 درصد آب آشامیدنی استان کرمان از منابع آبی زیرزمینی تامین می شود افزود: 583 میلیون متر مکعب ظرفیت سازی آب سطحی در اتان کرمان داریم که و بیش از این منابع ظرفیت دیگری نداریم به غیر 2 سدی که در حال احداث است.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمان تصریح کرد: از اول مهر 95 تا 96 حدود 170 میلیمتر بارندگی در کرمان داشته ایم که این رقم در مدت مشابه سال جاری تاکنون 28 میلیمتر بارندگی ثبت شده که وضعیت نامناسبی است.
وی تاکید کرد: چهار سد در استان کرمان در حال بهره برداری داریم که کل ورودی امسال 90 میلیون متر مکعب آب و در سال قبل 554 میلیون مترمکعب بوده است.
وی گفت: 138 میلیون متر مکعب خروجی سدهای استان کرمان در سال جاری بود و 400 میلیون متر مکعب آب ذخیره در سدها داریم.
وی تصریح کرد: هشت حلقه چاه در دشت جوپاری تجهیز شده که 11 کیلومتر خط انتقال تا پایان خردادماه باید اجرا و به سیستم آب آشامیدنی شهر کرمان متصل شود.
علیزاده ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 20 میلیارد تومان است که باید برای تامین آن تدبیری اندیشیده شود.
وی افزود: ریاست جمهوری در سفر به کرمان خواسته بود طرح عملیات جامعی در خصوص رفع مشکل بحران آب کرمان تهیه کنیم لذا باید نگاه ما از بخشی به فرابخشی تبدیل شود.
وی گفت: برای تامین آب تمام کشور نمی توان یک نسخه واحد را پیچید لذا راه اندازی بازار آب، مدیریت مشارکتی آب و طرح همیاران از جمله راهکارای برون رفت از مشکل بحران آب است.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمان گفت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در کشور تشکیل شده است.
شورای مدیریت بحران با حضور مسئولان استان کرمان در سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.