به گزارش ایرنا، از نام استان کرمان در مدارک تاریخی و جغرافیایی اسلامی، با عناوینی از جمله کرمان، کارمانیا، ژرمانیا، کریمان، کارمانی و کرمانی یاد شده است.
برخی از جغرافیدانان، نام قدیم این شهر را 'گواشیر بردشیر' خوانده اند و گفته می شود‍؛ گواشیر همان 'کوره اردشیر' یا شهر اردشیر بوده که بتدریج به 'گواشیر' تبدیل شده است.
استان کرمان در جنوب خاوری ایران واقع شده و از شمال با استان های خراسان و یزد، از جنوب با استان هرمزگان، از شرق با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسایه است.
بعد از انقراض سلسله زندیه توسط آقامحمدخان قاجار و تصرف کرمان، فرمان قتل عام اهالی بیگناه کرمان صادر شد و به دستور وی 20 هزار نفر از نعمت بینایی محروم شدند و از سرهای عده ای از ساکنان بیگناه کرمان، کله مناره ها برپا شد.
شهر امروزی کرمان به برکت توسعه صنعتی، کشاورزی و فرهنگی، یکی از آبادترین شهرهای ایران به حساب می آید.
کرمان به لحاظ بهره مندی از مراکز تاریخی و باستانی گسترده یکی از استان های گردشگری کشور به شمار می رود که هر سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
مدرسه گنجعلیخان، مقبره خواجه اتابک، گنبد جبلیه، گنبد سبز، گنبد مشتاقیه، باغ شاهزاده ماهان، چهارسوق گنجعلیخان، میدان گنجعلیخان، یخدان مویدی، حمام گنجعلیخان، حمام یا چایخانه سنتی وکیل، حمام ابراهیم خان، کاروانسرای چهارسوق، کاروانسرای وکیل، شهر تاریخی میمند، کلوت های شهداد، جاذبه های گردشگری جیرفت و بازار بزرگ کرمان، از جمله مراکز تاریخی و باستانی شهر کویر و آفتاب است.
دیار کریمان با بهره مندی از جاذبه های طبیعی همچون ییلاق های ماهان، جوپار، راین، چشمه حسین آباد، چشمه قلعه عسگر و اماکن زیارتی و مذهبی از جمله مسجد گنجعلیخان، مسجد وکیل، مسجد جامع کرمان، مسجد ملک، مسجد چهل ستون و آرامگاه شاهزاده حسین جوپار کرامت خود را به میهمانان عرضه می دارد.
گنجینه های فرهنگی، تاریخی و معماری ارزشمندی در گذر زمان در این استان پدید آمده که نمایانگر روند تاریخی و حیات اقتصادی ـ اجتماعی این منطقه است.
استان کرمان از اقتصادی پویا برخوردار بوده و در زمینه کشاورزی و انواع صنایع رونق بسزایی دارد و بزرگترین بنای خشتی جهان 'ارگ بم' متعلق به هزاره های پیش از میلاد به این خطه است.
صنایع استان کرمان به 2 دسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می شود که صنایع دستی شامل شال، پته، ترمه و مصنوعات مسی است و صنایع ماشینی استان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند که از این صنایع می توان سیمان، نوشابه سازی، قند، ذغال سنگ، گندله سازی و مس را که شهرت جهانی دارد، نام برد.
معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده ای بر عهده دارند و معادن سرشار آهن، ذغال سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ های صنعت استان و کشور را به گردش در می آورند.
از نظر اقتصادی منطقه ویژه و آزاد تجاری سیرجان اهمیت استان کرمان را افزایش داده است و این منطقه ویژه صرف نظر از تاثیری که در توسعه اقتصادی کل استان داشته، از دیدگاه توسعه جهانگردی نیز اهمیت زیادی دارد.
سیرجان، گذرگاه اصلی انتقال کالا به کشورهای شرق ایران و همچنین اروپا و خلیج فارس بوده و مسیر رفت و برگشت تمام کالاهای تجاری از بندر شهید رجایی هرمزگان به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه است.
در واقع این شهر محل اتصال همه محورهای ترانزیتی و حمل و نقل کالا از جنوب به شمال، شرق و غرب ایران و سایر کشورهای شمالی، شرقی و غربی اروپا و خلیج فارس است.
مناطق استان کرمان در حوزه کشاورزی به سه دسته مناطق کشاورزی خشک و کویری، معتدل کوهستانی و گرمسیری تقسیم شده و از مهمترین محصولات کشاورزی این استان می توان گندم، جو، سیب زمینی، پسته، خرما، حنا، وسمه، زیره، پنبه و چغندر قند را نام برد.
انواع محصولات سردسیری شامل گردو، بادام، گلابی، هلو، آلبالو، آلو، گیلاس و سیب درختی و همچنین محصولاتی از قبیل مرکبات 'پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنگی، نارنج و گریپ فروت' در این استان تولید می شود. اینگونه محصولات در مناطق بم، جیرفت، شهداد و در جنوب شرقی شهرستان بافت کشت می شود.
مرکبات شهداد از توابع شهرستان کرمان مرغوبیت خاص و شهرت خوبی در ایران دارد.
از استان کرمان بیش از 95 درصد محصول پسته ایران به دست می آید و در میان شهرستان های استان کرمان که باغ پسته دارند، رفسنجان با بیش از 70 درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته، رتبه اول را داراست.
روستای میمند واقع در استان کرمان تنها یک نمونه از جاذبه های گردشگری خاص استان است زیرا این روستای باستانی از معدود موارد معماری صخره ای است که به شکلی گسترده در تمامی ساختار روستا استفاده شده است.
نمونه های معماری صخره ای هر چند که در دیگر کشورها نیز به طور معدودی به چشم می خورد؛ اما هیچ کدام جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری میمند را ندارند.
به عنوان نمونه مهمترین شاخص روستای میمند در مقایسه با مواردی چون دهکده کاپادوکیه ترکیه، مسکونی بودن واحدهای صخره ای میمند است که این خصوصیت در سایت های مشابه میمند کمتر دیده می شود.
فرهنگ عمومی مردم کرمان را می توان با ویژگی هایی از جمله بردباری و صبوری، قناعت توام با تقدیرگرایی و انعطاف پذیری توصیف کرد.
استان کرمان ستاره های درخشانی در دوران دفاع مقدس تقدیم آسمان آبی شهادت کرده است که دانش آموز شهید علی عرب، شهید علی ایرانمنش، شهید محمد نگارستانی، شهید حسین خزائی و شهید رضا دادبین از شهدای فرهنگی استان هستند.
این استان مفتخر به داشتن فرزند رشید و سرافرازی همچون سردار حاج 'قاسم سلیمانی' است.
شهر کویری آفتاب درخشان، سخاوتمندانه زیبایی های بی نظیر خود را فراهم کرده تا نگاه هر گردشگری را به سوی خود معطوف کند.
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.