نجمه حاجیعلی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هنگام خرید ماهی قرمز باید از سلامت ماهی اطمینان حاصل کرد ادامه داد: ماهی سالم باید دارای تحرک مناسب، پولک‌ های سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم باشد و تحرک لازم را داشته باشد.
وی علائم بالینی مانند باله های تا خورده، وجود لکه های پنبه مانند، لبه باله های ساییده شده، ماهی های بیقرار و چشم های بیرون زده را دلیل بر بیمار بودن ماهی دانست و گفت: اگر کارشناسان این علائم را در ماهی ببینند، برای نمونه و آزمایش به اداره کل دامپزشکی ارجاع می دهند.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: ماهی سالم دارای ظاهر و تحرک مناسب است و شنای متعادلی دارد و هیچگونه از علائم بیماری را ندارد.
وی افزود: چند عمده فروش از استانهای شمال کشور تحت نظارت دامپزشکی استان، ماهی را وارد کرمان و خرده فروشان، ماهی را از این افراد خریداری می کنند و به فروش می رسانند.
حاجعلی زاده با بیان اینکه ماهی قرمز قبل از فروش در شهرستان ها نیز توسط شبکه دامپزشکی مورد بازدید قرار می گیرد گفت: در صورتی که بیماری در ماهی ها رویت نشود به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه شرایط نگهداری اغلب ماهی قرمزها مناسب نیست گفت: مردم از خرید ماهی در آکواریوم های به صورت متراکم و فشرده و در شرایط نامناسب بهداشتی خوداری کنند.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: برای نگهداری هر ماهی یک لیتر آب نیاز است لذا باید آب آشامیدنی را به مدت 24 ساعت در ظرف روباز و سرگشاد نگه داشت تا کلر خود را از دست بدهد و بعد از آن ماهی را در آب رها کنیم.
وی با تاکید بر اینکه افراد دارای آلرژی و کودکان برای دست زدن به ماهی از دستکش استفاده کنند گفت: در صورتی که بدون دستکش به ماهی دست بزنید باید با آب و صابون دست ها را شستشو دهید.
حاج علیزاده گفت: غذای ماهی را نیز باید در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کرد و مقدار غذایی که 2 بار در روز برای ماهی ریخته می شود باید به اندازه مصرف ماهی باشد و بلافاصله بعد از یک تا 2 دقیقه خورد شود.
وی ادامه داد: اگر غذای ماهی بعد از مدتی روی آب باقی ماند باید آب ماهی عوض شود.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: مردم از خرید لاک پشت و مار آبی جدا خوداری کنند زیرا ممکن است این حیوانات عامل برخی بیماری ها باشند که قابل انتقال به انسان است.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.