به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمود زمانی قمی در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان های یزد و کرمان افزود: چشم انداز 1420 و حتی 1450 استان های یزد و کرمان به طور حتم به پای تصمیمات امروز ما نوشته می شود و تغییر اقلیم و همه رخدادهایی که جمع شده، می گوید که امروز زمان تصمیم گیری دقیق و البته فوری است و باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه استان های یزد و کرمان بخشی از تمدن بزرگ کشور هستند و در اقتصاد منطقه نقش مهمی داشته و دارند اظهار کرد: پیش نیاز همه چشم اندازها در حوزه معدن، صنعت و گردشگری تامین آب است.
استاندار یزد بیان کرد: انتقال آب و دیدن نیازهای 2 استان در چشم انداز 50 سال آینده موضوعی است که باید در زمینه توسعه صنعت، معدن و گردشگری و سایر بخش ها به آن توجه کرد.
وی وی با بیان اینکه در حال حاضر کار ما یافتن آسیب های سر راه انتقال آب از خلیج فارس است گفت: این مهم اکنون توسط صنعتگران استانهای یزد و کرمان در حال کار است و تسریع در این پروژه که منفعت بالایی را به استان هرمزگان و بعد بهره مندی استان های کرمان و یزد را در پی دارد، دنبال می کنیم.
زمانی قمی اظهار کرد: ما دولتی ها طبیعتا خیلی از کارها را به صورت کامل نمی توانیم انجام دهیم و باید دستمان را به سوی بخش خصوصی در همه حوزه ها از جمله پروژه انتقال آب دراز کنیم.
وی افزود: هم افزایی 2 استان برای تاثیر بر مناسبات دولت و اخذ مجوز، پیشبرد کارها و تمرکز بر انتقال آب از دریای عمان تاثیر خوبی دارد.
زمانی قمی با اشاره به اینکه استان های یزد و کرمان هر 2 برای چشم انداز آینده خود نیاز جدی به انتقال آب دارند و از هر گزینه ممکن و میسری استفاده می کنند گفت: هیچ گزینه ای برای بررسی دور از نظر ما نخواهد بود و توانمان را روی هم گذاشته و در دولت و سایر جاها تلاش می کنیم که این اتفاق شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: تلاش می کنیم نظم هم افزایی برای پیگیری پروژه انتقال آب با استان کرمان ایجاد شود و بزودی در این زمینه با وزیر نیرو جلسه ای خواهیم داشت.
** 250 میلیون مترمکعب آب در افق 1425 در بخش آشامیدنی و بهداشت نیاز است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد نیز با اشاره به اینکه انتقال آب، راهبرد تعیین شده برای تامین آب آشامیدنی است بیان کرد: در سال 1425 میزان 250 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب و بهداشت نیاز داریم.
جوادیان زاده اظهار کرد: متوسط بارندگی استان یزد 80 میلیمتر است که در سال جاری این مقدار هشت میلیمتر بوده است.
وی افزود: برآوردها نشان می دهد در پنج سال آینده میزان آب شیرین قابل شرب از منابع زیرزمینی استان یزد فقط 30 میلیون مترمکعب خواهد بود.
جوادیان زاده تصریح کرد: در حال حاضر برداشت آب در آشامیدنی و بهداشت نزدیک به 120 میلیون مترمکعب در استان یزد است و به شدت به منابع زیرزمینی وابسته هستیم.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب، راهبرد تعیین شده برای تامین آب آشامیدنی است بیان کرد: در سال 1425 میزان 250 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب و بهداشت نیاز داریم.
وی گفت: برای نیاز صنعت هیچ راهی جز انتقال آب از دریا تا سال 1425 نخواهیم داشت.
وی افزود: نزدیک به 731 طول خط انتقال آب از دریای عمان تا یزد است و 500 میلیون مترمکعب ظرفیت خط برای یزد در نظر گرفته شده است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.