به گزارش ایرنا ، رئیس جمهوری دولت دوازدهم به همراه تعدادی از وزیران کابینه در ادامه سفرهای استانی خود در حقیقت به استانی سفر می کند که نظاره گر ثمرات بذرهای اقتصادی کاشته شده سفر استانی خود در چند سال قبل در قالب پایلوت قرار دادن این استان به عنوان سومین ثقل اقتصاد مقاومتی کشور است .
به گفته استاندار کرمان در این سفر رئیس جمهوری قرار است که پروژه های عظیم و اثرگذاری در مجتمع های گل گهر و مس با ارزش بالای 10هزار میلیارد تومان در این سفر افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد .
هر چند استان کرمان سومین استانی بود که بوسیله رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید ردای پایلوت اقتصاد مقاومتی را بر تن کرد ولی تلاش خستگی ناپذیر توام با ابتکار تیم اقتصادی و برخوردار از مشاوره استانداری جهادی و خلاق این استان موجب گردید که ریاست جمهوری دولت اعتدال در دوره دوم آغاز کاری خود این استان را قطب و در حقیقت الگوی اقتصاد مقاومتی برای دیگر استانها معرفی کند.
الگوی اقتصاد مقاومتی قرار گرفتن استان کرمان را باید در وهله نخست به مردمان صبور ، نجیب و در عین حال راسخ در مسئولیت پذیری این دیار کریمان تبریک و تهنیت گفت و سپس به دولت تدبیر و امید شادباش گفت که موجبات سکانداری استانداری از جنس این مردم که آوازه خدمتگزاری اش زبانزد عام خاص شده است را در این منطقه فراهم کرد.
آنچه پیداست قابلیت ها و ظرفیت های منحصر بفرد صنعتی ، معدنی و کشاورزی از یک سو و حاکمیت تفکر جهادی وتوسعه ای تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید در استان کرمان با محوریت شعار سال و تکیه بر داشته های بومی و داخلی پیشتازی این استان در فرایند اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی و بدنبال آن الگو شدن در این عرصه را برای آیندگان رقم زده است.
بدون تردید پایلوت قرار گرفتن این استان پهناور و غنی از حیث منابع زیرزمینی در فرایند اجرایی شعار اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر را باید در زمره تدبیرهای دولت یازدهم به حساب آورد که زمینه شکوفایی اقتصاد این استان و به تبع آن تقویت بنیه اقتصادی کشور را در آینده نه چندان دور نوید خواهد داد.
انتخاب شعار'توسعه و ولایت 'و همگامی و همفکری مدیران ارشد اجرایی و میانی و تاثیرگذار از طیف های مختلف دیار کریمان که در گفتمانی نو تحت عنوان 'مثلث توسعه اقتصادی 'جامه عمل به خود پوشانده ، این روزها بعنوان مدلی کارگشا مورد توجه دیگر نقاط ایران اسلامی در راستای آبادانی ، پیشرفت و مهم تر از همه ایجاد رفاه برای مردم همیشه بیدار و در صحنه کشورمان قرار گرفته است.
تلفیق تئوری و عمل همراه با رصد میدانی هفتگی و ماهانه در قالب بازدیدهای مکرر از کارگاههای فعال شده در حوزه اقتصاد مقاومتی این استان موجب گردیده که این روزها هر گوشه از استان زرخیز کرمان را که بنگری به یمن تعامل ایجاد شده میان بزرگان این دیار، نشاط و امید مثال زدنی را در برق چشمان تیزبین فعالان اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و دیگر بخشهای تاثیرگذار بمنزله نعمتی پایدار و گرانسنگ دریابی.
بدون تردید استمرار این نشاط پدید آمده توام با کار و تلاش شبانه روزی ناشی از تدبیر برنامه ریزان ملی و استانی دولت یازدهم طی چند سال اخیر که از هر حیث زمینه را برای خیز اقتصادی همه جانبه در این منطقه استراتژیک فراهم ساخته، می توان پیش بینی کرد که ادامه این وضعیت حداقل طی یک فرایند زمانی چند ساله پیش رو ثمرات آن را بیش از چیزی که اینک وجود دارد بخصوص در حوزه های اشتغالزایی آن هم از نوع پایدارش شاهد باشیم.
برنامه ریزان اجرایی و اقتصادی استان کرمان در راستای عملیاتی کردن محورهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ظرفیتهای این استان را در قالب مناطق مختلف شناسایی و اولویت گذاری کرده و با بهره گیری از حمایت بنگاههای سرمایه گذار توانمند داخلی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال گذشته نیز به سرانجام رسانده اند.
شهرستان قلعه گنج بعنوان محرومترین نقطه کرمان نه و بلکه کشور به لحاظ امکاناتی و زیرساختی را می توان یکی از دهها نمونه های در این فرایند توسعه ای دانست که با مدیریت نماینده عالی دولت تدبیر و امید در منطقه و کمک بنیاد مستضعفان اقدامات زیرساختی خوبی و تحول گرایی با ایجاد و ساخت هتل ، بیمارستان و دیگر موارد مشابه بر اساس نیازسنجی انجام گرفته نیز زمینه ساز اشتغال های پایدار در منطقه گردیده است.
به گفته علیرضا رزم حسینی استاندار جهادی کرمان در قلعه گنج که تا قبل از دولت یازدهم به لحاظ شدت فقر و و ناامنی هیچ کس قبلا پا نمی گذاشت امروز ضریب اشغال هتل کپری آن از گردشگران خارجی از ملیتهای مختلف دنیا بر ضریب اشغال بهترین هتل های مرکز کرمان نیز پیش گرفته است.
به گفته استاندار تاکنون حدود یکصد هزار میلیاردتومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب مثلث توسعه اقتصادی در مناطق هشتگانه با معین های مختلف و مقتدر داخلی به امضا رسیده که بالای 30درصد این تفاهم نامه ها اجرایی شده و مابقی در دست اقدام است.
به گفته مسئولان و متولیان امر استان کرمان این اقدامات انجام شده موجب گردیده که در این منطقه ضمن بالا رفتن ضریب امنیتی به دهها برابر گذشته شاهد کاهش آسیب های اجتماعی نظیر خودکشی و نزاع های دسته جمعی باشیم و مهم تراینکه با رونق اقتصادی ایجاد شده متوسط بیکاری نیز به نحو محسوسی تقلیل یافته است.
از دیگر مزیت های حاکم شدن دیدگاه مثبت اقتصادی در این استان راه اندازی صندوقهای توسعه ای خرد و کلان در مناطق روستایی و شهری است که پیش در آمد آن راه اندازی دهها کارگاه و کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ بوده که پشتوانه مالی خوبی برای ایجاد کارگاههای تولیدی و مولد می باشد.
نگاه توسعه گرایانه حاکم بر روح مدیریت ارشد استان که تجربیات گرانسنگی را در دوران هشت ساله دفاع مقدس در خود عجین کرده و به یادگار دارد ، موجب شده در راستای توان افزایی هر چه بیشتر دامنه های سرمایه گذاری را در دایره ای محدود نیابد بلکه شعاع دایره اش را به فراسوی استان امتداد بخشد تا جایی که شرکت هایی هواپیمایی کشوری ، میدکو ، مس ایران ، ایمیدرو ،بنیاد مستضعفان و دهها شرکت دیگر را بعنوان همیاران اقتصادی به اشتراک مساعی در این منطقه پهناور غنی از منابع و در عین حال محروم از امکانات رفاهی لازم و بمنظور حمایت از راه اندازی صندوقهای توسعه ای در مناطق روستایی این استان به یاری طلبد که طی این دوساله اخیر ثمرات موفقیت آفرین ان نیز بر همگان هویدا گشته است.
قطعا استمرار و جایگزینی رویکرد درک متقابل بین بخشی و فرابخشی بجای تعامل پیشین در استان کرمان آینده روشنی را برای مردم این دیار بویژه استانهای همجوار و در نهایت امر تقویت بنیه های اقتصادی کشور در سطوح مختلف به همراه خواهد داشت.
این اقدامات ضربتی مبتنی بر برنامه ریزی حساب شده تیم مدیریت اقتصادی دولت تدبیر در کرمان که ثمرات ملموس ان این روزها در تقویت مسئولیت اجتماعی کارخانجات و بنیادهای بخش خصوصی بخوبی آشکار شده است ، واعظی رئییس دفتر رئیس جمهوری را بر ان داشت تا در نامه ای به دکتر روحانی ، ابتکارات و برنامه ریزی استاندار کرمان در چارچوب اقتصاد مقاومتی را مثبت ارزیابی کند و در این خصوص پیشنهاد داد تا این اقدامات به عنوان الگو به سایر استانها معرفی شود.
براساس این گزارش رئیس جمهوری با پذیرش این پیشنهاد دستور داد هر اقدام مناسبی که در استان کرمان انجام شده است ، را به عنوان الگو به سایر استانداران برای اجرا ابلاغ شود.
متن نامه محمود واعظی به رئیس جمهوری به این شرح است:
جناب آقای رئیس جمهور
باسلام
جناب آقای مهندس رزم حسینی با ابتکارات و برنامه ریزی خوبی که کرده اند ، توانسته اند با همکاری بخش خصوصی و همدلی همه نهادهاو ارگان ها فعالیت های عمرانی در سراسر استان ایجاد کنند.در چندین سفری که اینجانب در سال های گذشته به کرمان داشتم شاهد این تحول بودم .تورق برنامه هاو فعالیت های استان کرمان و رهنمودهای حضرتعالی می تواند الگویی برای دیگر استانها باشد.
براساس این گزارش قرار است ، رئیس جمهوری در سفر پیش رو قرار است در برخی نقاط استان کرمان از جمله سیرجان قطب سنگ آهن منطقه وکشور ضمن دیدار با مردم این سامان به افتتاح چندین طرح اقتصاد مقاومتی که حکایت از به بارنشستن سیاستهای برنامه ای تکیه بر داشته های داخلی دارد ، بپردازد.
پیش بینی افتتاح بیش از دهها طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه های صنعتی و معدنی نظیر مس سرچشمه و دیگر شهرستانهای استان کرمان از طریق ویدئو کنفراس در این سفر فشرده دلیل آشکاری بر موفقیت دولت تدبیر و امید و استان کرمان در بکارگیری بخش خصوصی و حضور مقتدرانه در عملیاتی کردن شعار سال یعنی ' اقتصادی مقاومتی و اقدام و عمل 'است.
تهیه و انتشار : بهنام احمدی **5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.