به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان محمود وفایی در حاشیه بازدید از خانه حاج آقا علی رفسنجان از پایان کار مرمت و بازسازی این بنای تاریخی خبر داد و افزود: در حال حاضر این بنا در مرحله تجهیز جهت تبدیل به یک هتل چهارستاره قرار دارد.
وی با تقدیر از نگاه ویژه استاندار کرمان به اماکن تاریخی این خطه تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت های بی دریغ مقام عالی دولت در استان، در مدت چهار سال اخیر شاهد زنده سازی و نجات بسیاری از آثار تاریخی از خطر ویرانی کامل بودیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: باغ فتح آباد و خانه حاج آقا علی رفسنجان با پیگیری استاندار کرمان و مشارکت اداره کل اوقاف استان و بنیاد توسعه موقوفات کرمان از یک بنای مخروبه به بناهایی زیبا و ماندگار تبدیل شدند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه هرگونه فعالیت مرمتی در این آثار با نظارت دقیق کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان انجام گرفت.
وفایی با اشاره به برخی انتقادها در خصوص نحوه مرمت و یا برخی تغییرات و یا مداخلات در جریان عملیات بازسازی بناهایی تاریخی افزود: بدون شک انجام برخی تغییرات در جریان مرمت بناهای تاریخی با توجه به موضوع کاربری آنها در آینده اجتناب ناپذیر است اما با همه این شرایط، مداخلات و تغییراتی برای میراث فرهنگی قابل قبول است که به اصل بنا و معماری آن لطمه نزند و قابل بازگشت باشند که این موضوع در خصوص بناهای یادشده رعایت شده است.
وی در خصوص زمان دقیق افتتاح خانه(هتل) حاج آقا علی رفسنجان خاطر نشان کرد: در حال حاضر کار مرمت بنا پایان یافته و در مرحله تجهیز جهت تبدیل به یک هتل چهارستاره قرار دارد که امیدواریم در سفر استانی ریاست محترم جمهوری به کرمان به طور رسمی افتتاح شود.
مجموعه حاج آقا علی، نمونه ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است.
این مجموعه تاریخی شامل خانه حاج آقا، بازار، آب انبار، مسجد، حمام و کاروانسراست و در پنج کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان در روستای قاسم آباد شهرستان رفسنجان واقع شده است.
خانه حاج آقا علی رفسنجان، کاربری مختلف دارد اما عمده ترین بخش آن تبدیل به هتل، فضای اقامتی و پذیرایی خواهد شد.
رفسنجان در 110 کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.
خبرنگار:داود رجبی بهجت**انتشار: بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.