به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دادستان کرمان و دکتر سجادی سرپرست باستان شناسی تپه کنار صندل جیرفت افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نسبت به ارائه طرح نخستین کنگره ملی تمدن فرهنگی حوزه هلیل رود اقدام کند و یک پانل تخصصی در زمینه سایت باستانی کنارصندل برگزار کند.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای آینده عملیات کاوش در سایت باستانی کنار صندل طبق توافقات صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آغاز می شود.
استاندار کرمان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ملزومات مورد نیاز تیم باستان شناسی سایت کنارصندل را به سرپرستی دکتر سجادی تهیه و تحویل دهد.
** پیگیری روند تکمیل پرونده ثبت جهانی سایت باستانی کنارصندل
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه آغاز مجدد کاووش های باستان شناسی در سایت کنارصندل بر اساس مطالبات بحق مردم منطقه و با پیگیری های استاندار کرمان در سطح ملی انجام شده است گفت: دکتر سجادی یکی از باستان شناسان با سابقه در سطح ملی و بین الملل است و اقدامات قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است.
محمود وفائی با اشاره به اینکه سجادی سرپرستی شروع مجدد عملیات کاوش در سایت باستان شناسی کنار صندل را بر عهده گرفته است افزود: با دستور استاندار کرمان، همزمان با کار حفاری، روند تکمیل پرونده ثبت جهانی سایت باستانی کنارصندل و همچنین برگزاری کنگره جهانی کنار صندل پیگیری و دنبال خواهد شد.
حدود 650 اثر تاریخی و باستانی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد هزار 500 اثر در جنوب این استان قرار دارد.
روستای کنارصندل در فاصله‌ 30 کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است که کاوش ‌های باستان شناختی در محوطه باستانی کنار صندل به سرپرستی 'یوسف مجیدزاده' در تپه ‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان مطوط آباد در 800 متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در روستای قلعه کوچک انجام شده است
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز**انتشاردهنده: نجمه حسنی
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.