به گزارش ایرنا ، با وجود اینکه به همت دولت تدبیر و امید و همکاری کشاورزان کرمانی و دستگاه‌های مربوطه محصول زعفران در شهرستان زرند کرمان جایگزین کشت‌های دیگر از جمله علوفه، گندم، جو، سیب زمینی و محصولاتی با مصرف آب فراوان شده و این تغییر الگوی کشت به علت صرفه اقتصادی رضایتمندی کشاورزان زرندی را به همراه داشته، اما همواره مشکلاتی برای برند‌سازی و فروش این محصول استان کرمان در بازار رقابت وجود دارد.
هم‌اکنون نبود شرکت تعاونی قدرتمند برای بسته‌بندی زعفران به‌عنوان محصول نخست کشاورزی زرند بشدت احساس می‌شود، زیرا دلالان و شرکت‌های تعاونی بزرگی از استان‌های همسایه محصول زعفران را از کشاورزان بومی خریداری کرده و تنها با بسته‌بندی و برندسازی، به سوددهی می‌رسند و این محصول با کیفیت استان کرمان را به نام استان‌های دیگر به بازار فروش می‌برند.
زیان عمده این عمل پس از کشاورزان بومی به اقتصاد استان کرمان وارد می‌شود، زیرا نوعی خام‌فروشی در محصولات بومی محسوب می‌شود و این محصول عمده زرند و استان کرمان می‌تواند علاوه بر سود‌دهی بیشتر، اشتغالزایی خوبی را با ساخت صنایع تولیدی پایین دستی به‌وجود آورد.
اینک زمان آن رسیده که تمامی مسئولان دستگاه‌های ذیربط در استان کرمان با حرکتی جهادی و هم‌افزایی بیشتر، همان گونه که در تغییر الگوی کشت و تغییر روش‌های آبیاری محصولات کشاورزی در جهت صرفه‌جویی آب موفق عمل کرده‌اند، در گام آخر بسته‌بندی محصولات، برند‌سازی و حضور در بازار رقابت نیز به کمک کشاورزان بشتابند و خودی نشان دهند.
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان درماههای اخیر در سفری به زرند قول‌های مساعدی برای پرداخت وام کم بهره برای ساخت صنایع تولیدی بسته‌بندی و برندسازی و شرکت‌های تعاونی برای فروش زعفران با مدیریت بخش خصوصی بومی داده، تا برند و سود اقتصادی محصول زعفران از استان کرمان خارج نشود و کشاورزان صرفه اقتصادی بیشتری ببرند.
مردم زرند بیش از 20 سال زعفران کشت می‌کنند و محصول زعفران که بسیار با آب و هوای این شهرستان سازگار است و به آبیاری کمتری نسبت به محصولات پیشین نیاز دارد با اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در دولت یازدهم به کشت نخست کشاورزان زرندی تبدیل شده است.
همچنین دولت تدبیر و امید با همسو کردن نهادهای اجرایی ازجمله فرمانداری‌ها، جهاد کشاورزی، دستگاه‌های قضایی و انتظامی در انسداد چاه‌های غیرمجاز به جلوگیری از کاهش آب‌های زیرسطحی پرداخته، به گونه‌ای که در برنامه پنج ساله استاندار کرمان 22 هزار و 450 هکتار کشت محصولاتی با مصرف آب فراوان از کشاورزی استان حذف شده و محصولاتی با نیاز آبی کمتر جایگزین آن می‌شود.
در سال گذشته در بیش از 110 هزار هکتار از اراضی زیر کشت در شمال استان کرمان با تغییر الگوی کشت در 16 هزار و 400 هکتار از این اراضی، بیش از 100 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده که گویای تلاش و توجه ویژه مسئولان استان به بحث اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی آب است.
**نیاز به صنایع بسته بندی
مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: جهاد کشاورزی در حال هموار کردن مسیر رو به رشد کشت زعفران در استان است و این مسیری است که در سال‌های آینده نیاز به صنایع بسته‌بندی و برند‌سازی را ایجاب می‌کند.
هم‌اکنون از استان‌های دیگر از جمله خراسان جنوبی محصول زعفران را به صورت فله‌ای از خرده مالکان جمع‌آوری می‌کنند و به کارخانه های بسته‌بندی این استان‌ها می‌فرستند، اما میزان محصول موجود پاسخگوی هزینه ساخت صنایع تولیدی در استان کرمان نیست .
محمد جواد عبدالکریمی با بیان اینکه زعفران برای راحتی کشاورزان و در وضعیت کم‌آبی کشت می‌شود، ادامه داد: باید مواد اولیه ثابت و پایدار وجود داشته باشد و پس از آن به بازار مصرف بپردازیم و نیاز به وجود صنایع تولیدی خود به خود سرمایه‌گذار را جلب می‌کند.
**ضرورت ایجاد شرکت تعاونی بومی
دهیار دهستان سراپرده از توابع زرند گفت: برای دولت مقدور نیست که تمامی محصول زعفران را از کشاورزان خریداری کند و کشاورزان برای فروش زعفران و بسته‌بندی محصولات به شرکت‌های تعاونی و صنایع تولیدی بومی نیاز دارد تا سود اصلی به کشاورز برسد نه اینکه به دلالان و مغازه داران.
علیرضا همتی افزود: برای ساخت شرکت‌های تعاونی و صنایع تولیدی زعفران به هم‌افزایی و تلاش همه جانبه مردم و مسئولان استان کرمان نیاز است، زیرا ساخت یک شرکت تعاونی برای بسته‌بندی و فروش محصول زعفران به پرسنل، سرمایه، تجربه، علم و مکانی مناسب نیاز دارد که از عهده کشاورز به‌تنهایی خارج است.
**نیاز اقتصادی
یکی از کشاورزان عمده کشت زعفران در دهستان سربنان زرند اظهار داشت: در یک سال گذشته چند مرحله از استان‌های همجوار برای خرید محصول به ما مراجعه کرده‌اند و کشاورز زرندی به علت نیاز اقتصادی و از ترس اینکه محصولش فروش نرود مجبور به فروش با قیمت پایین‌تر است.
عباس امیریان افزود: دلالانی از استان کرمان و سایر استان‌ها نیز به ما مراجعه می‌کنند و با بسته‌بندی دستی زعفران را به بازار فروش و مغازه‌های سطح شهر می‌برند.
وی اضافه کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان کرمان به‌طور مداوم به مزارع زعفران و دیگر محصولات رسیدگی می‌کنند و کشاورزان را برای کشت بهتر و حداکثری محصول زعفران راهنمایی می‌کنند، اما برنامه‌ای برای فروش محصولات وجود ندارد.
**حضور مداوم دلالان زعفران
صغری اثنی عشری دهیار دهستان سربنان زرند نیز گفت: به‌علت خشکسالی‌های اخیر و نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب محصول زعفران جایگزین گندم، جو، چغندر و سیب زمینی شده، اما کشاورزان همچنان برای فروش این محصول با دلالان درگیر هستند.
تمامی مسئولان استان کرمان باید در راستای اقتصاد مقاومتی خانوارهای روستایی ضمن حمایت بی‌دریغ در کشت محصولات کشاورزی، حمایت ویژه خود را از کشاورزان هم‌استانی تا بسته بندی، برندسازی و فروش محصولات بومی ادامه دهند و زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی این استان را تکمیل کنند زیرا این حمایت‌ها می‌تواند موجب درآمدزایی بیشتر در روستاها و در نتیجه مهاجرت معکوس به روستا شود.
شهرستان زرند به عنوان یکی از قطب های معدنی و کشاورزی استان کرمان در 75کیلومتری شمال غرب مرکز این استان قرار دارد.
گزارش : حامد سالاری * انتشار : بهنام احمدی *
5054/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.