به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، محمود وفایی در نشست مشترک با فرماندار بم افزود: این شهرستان در زمینه راه اندازی زیرساختهای گردشگری با هیچکدام از شهرستانهای استان قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: شهرستان بم دارای زیرساختهایی همچون راه آهن، فرودگاه، مجموعه ارگ جدید و هتلهایی با درجه بندی متفاوت است که می تواند نیاز گردشگران را رفع کند.
وی از ارگ تاریخی بم به عنوان هسته اصلی گردشگری این شهرستان یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه تمدنی این شهرستان و معروفیت آن در سایت ها بین المللی و کمپانی های گردشگری باید بازاریابی و تبلیغات در الویت کار شهرستان بم قرار گیرد.
وفایی وارد کردن تاسیسات گردشگری را از جمله دفاتر خدمات مسافرتی این شهرستان در نمایشگاههای ملی و بین المللی ضروری دانست و گفت: فعالیتهای گردشگری دفتر خدمات مسافرتی پیش قراولان بم در این زمینه و همچنین جذب گردشگران خارجی به استان کرمان و سپس شهرستان بم قابل تقدیر است که باید به صورت الگو درآید.
وی به برگزاری مداوم جشنواره خرما در شهریورماه هر سال بم اشاره و بیان کرد: برگزاری این جشنواره می تواند به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی کند که امیدواریم با حضور فرماندار جدید و پرتلاش این شهرستان جشنواره خرما امسال پررنگ تر از سالهای قبل برپا شود.
وفایی با بیان اینکه ارگ بم از سال گذشته به چرخه گردشگری استان کرمان باز گشته است، بیان کرد: نحوه بازسازی ارگ تاریخی این شهرستان طبق طرح جامع مدیریت حفاظتی بم که مورد تایید یونسکو و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است، پیش می رود.
وی به راه اندازی پایگاه کویر لوت در شهرستان فهرج اشاره کرد و گفت: این پایگاه به راحتی می تواند کویر شهداد را به کویر فهرج مرتبط سازد و مسیر گردشگری مناسبی را برای گردشگران ترسیم کند.
وفایی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اشتغال خرد مانند صنایع دستی، بی اطلاعی هنرمندان از ارائه تسهیلات به آنها است افزود: هنرمندان می توانند با دریافت این تسهیلات، مشاغل خانگی را رونق بخشند.
وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان برای تولید صنایع دستی مواد اولیه را خریداری می کنند در حالیکه در شهرستان بم مواد اولیه از قبیل سیس جهت سیس بافی در دسترس است و انها به راحتی قادر به انجام فعالیت هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان راه اندازی بازارچه صنایع دستی این شهرستان را از الزامات دانست و افزود: با توجه به ثبت ملی رشته سیس بافی باید بازارچه ای جهت معرفی و عرضه این نوع صنایع دستی برپا شود.
وی با اشاره به اینکه غرفه ای را برای نمایش و عرضه هنر سیس بافی شهرستان بم در بازارچه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان واگذار خواهیم کرد افزود: امیدواریم هنر سیس بافی بیشتر مورد توجه هنرمندان این شهرستان قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در هیچکدام از شهرستانهای استان بازارچه دائمی صنایع دستی وجود ندارد بیان کرد: در حال حاضر بازارچه ای دائمی با 40 غرفه در محل کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان راه اندازی شده که به فروش و نمایش صنایع دستی کرمان می پردازد.
وفایی با اشاره به اینکه بازارچه صنایع دستی شرق استان می تواند در شهرستان بم راه اندازی شود بیان کرد: اماکن تاریخی محلی مناسب برای راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی هستند.
وی ظرفیت گردشگری شهرستان بم در مناطق طبیعی را بسیار بالا ارزیابی و تصریح کرد: راه اندازی خانه های بوم گردی در اینگونه مناطق می تواند نیازهای اقامتی گردشگران این شهرستان را مرتفع سازد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم اشاره و بیان کرد: سال آینده این کنگره با حضور کارشناسان ملی و بین المللی در این شهرستان برپا می شود.
وی در ادامه از تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با شهرداری و شورای شهر بم جهت راه اندازی موزه در این شهرستان نام برد و گفت: بزودی عملیات اجرایی احداث موزه بم نیز آغاز خواهد شد.
ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان در نزدیکی شهر بم در شرق استان کرمان قرار دارد.
بم و فضای فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.
این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد در سده پنجم پیش از میلاد ساخته شده‌ است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بوده و به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.
کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می ‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می ‌شود.
این اثر تاریخی در پنجم دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ 6.6 ریشتری تقریباً به طور کامل از بین رفت و بلافاصله بعد از این حادثه ارگ بم مورد مرمت قرار گرفت.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.