به گزارش ایرنا، امین باقری روز سه شنبه در نشست کارگروه اشتغال شهرستان ریگان گفت: به همت منابع طبیعی و برای نخستین مرتبه کشت پنیر باد در مناطق عشایری شهرستان ریگان انجام شد.
امین باقری افزود: کشت پنیر باد سال گذشته در پنج هکتار از مناطق کوهستانی ریگان با موفقیت انجام شد و امسال مجدد در قالب پروژه بین المللی جف این طرح در سطح وسیعی افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: خواص دارویی پنیر باد ضد باکتری، ضد کرم روده و ضد قارچ است و در درمان هپاتیت، دیابت، سوء هاضمه، بیماری ‌های مزمن کبد و ناهنجاری ‌های معده کاربرد دارد.
پنیرباد از گیاهان بومی منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران است. این بوته جزء پوشش گیاهی شهرستانهای سراوان، ایرانشهر، خاش( ایرندگان)، سرباز، سیب و سوران، زابل و حوالی زاهدان بویژه در منطقه اِسکل آباد به شمار می‌ رود و در دشت و دامنه کوه به وفور می‌ روید.
برگ‌ های این گیاه چرمی، سخت، نیزه‌ ای و سبز رنگ و شاخه‌ های این گیاه منشعب و سفید رنگ است. این بوته جنگلی در تمام فصول سال سبز است و در اوایل تابستان میوه ‌های کروی و زرد رنگ آن می ‌رسد. در برخی کتابها از این گیاه به نام 'ویتانیا' نیز یاد شده‌ است.
این گیاه علاوه بر خواص دارویی، از خاک در برابر توفان نیز محافظت می‌ کند.
بومیان منطقه از دیرباز از آن برای درست کردن پنیر محلی بهره می‌ برده ‌اند آنها پس از خشک شدن بذر یا میوه این گیاه آن را می‌ کوبیدند و از پودر آن به سبب داشتن خاصیت انعقاد شیر به عنوان مایه پنیر استفاده می‌ کردند.
** ضبط و معدوم سازی 330 کیلوگرم فرآورده خام دامی در ریگان
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طی 841 مورد بازرسی از مراکز عرضه فرآورده های دامی، 330 کیلوگرم فرآورده خام دامی در هشت ماهه ابتدای سال جاری در شهرستان ریگان ضبط و معدوم شد.
محسن دهقانیان افزود: بازرسی بهداشتی فرآورده های خام دامی از استحصال تا عرضه به وسیله دامپزشکان، نقش مهمی در کنترل بیماریهای مشترک دارد و نظارت بر فرآورده ها حتی قبل از استحصال در قالب رعایت مدیریت بهداشتی دامداری ها، واکسیناسیون و شناسایی دامهای بیمار تکمیل می شود.
وی تاکید کرد: شهروندان هنگام خرید گوشت از سلامت و بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند و از خرید گوشت از پیش چرخ شده در قصابی ها خودداری کنند.
وی ادامه داد: مردم در هنگام خرید از ممهور بودن فرآورده های گوشتی به مهر کشتارگاه و همچنین توجه به شکل، قوام، بو و رنگ فرآورده برای تشخیص سلامت گوشت دقت کنند.
ریگان تا مرکز کرمان 285 کیلومتر فاصله دارد.
خبرنگاران: داود رجبی و موسی ملاییان ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7437/7442/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.