به گزارش ایرنا، هرمزد نقوی روز یکشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه کشاورزی افزود: ورود واقفان به بخش پژوهش می تواند بسیاری از موانع و مشکلات فراروی این حوزه را بر طرف کند.
وی با اشاره به تخصیص اعتبارات اندک در بخش پژوهش کشاورزی اظهار کرد: تزریق بودجه و هزینه کردن در این بخش می تواند از صرف هزینه های کلان بعدی جلوگیری کند.
وی هزینه کردن در بخش پژوهش را به نوعی سرمایه گذاری سودمند دانست و اظهار کرد: اگر واقفان و خیران نسبت به جایگاه کارهای علمی و پژوهشی آگاه شوند به طور یقین از کمک به این بخش فروگذار نخواهند کرد.
نقوی تصریح کرد: یکی از بزرگان کرمان نیز در گذشته تمام دارایی خود را وقف دانشگاه کرد و این الگویی بزرگ است.
نقوی با بیان اینکه دانشگاه های فعلی آموزش محور هستند اظهار کرد: تعداد زیادی از بیکاران جامعه را تحصیلکردگان بخش کشاورزی تشکیل می دهند از طرفی قوانین به گونه ای است که فردی که برای انتقال مهارت به دانشگاه مراجعه می کند خود مهارت لازم را ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه پژوهش و آموزش یکی از وظایف خطیر مرکز تحقیقات کشاورزی است افزود: با گذشت چند دهه از آغاز پیشرفت های علمی کشور، هنوز به معنای واقعی کلمه احساس نیاز به استفاده از داده های پژوهشی در جامعه ایجاد نشده است و این امر به نوعی حمایت از طرح های پژوهشی را با مشکل مواجه کرده است.
هرمزد نقوی با تاکید بر اینکه باید رویکرد جامعه نسبت به فرهنگ پژوهش تغییر کند ،تصریح کرد: بررسی پیشرفت اقتصادی سایر کشورها نقش علم را در ارزآوری بخوبی و بطور ملموس در جهان امورزی یادآور می شود.
وی اظهار کرد: اهمیت پژوهش های کشاورزی در این است که تولید در محل انجام شود، چرا که منابع نیز در محل قرار دارند و کارشناس باید آموزش مورد نیاز را دیده باشد و به کشاورزان بدون واسطه آموزش دهند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: نیاز است کارشناسان کشاورزی به دلیل تغییر ماهیت ذات کشاورزی به علوم و فناوری جدید مسلح شوند تا بتوانیم از منابع پایدار استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: سهم زیادی از غذایی که مصرف می شود تولید داخل است و روز به روز منابع کمتر و بی کیفیت تر می شود اما امنیت غذایی مطمئن تر می شود و این مهم بر عهده کارشناسان تحقیقات کشاورزی است.
وی با اشاره به صادر شدن علم کشاورزی ایران به سایر کشورها از جمله آمریکا تصریح کرد: کشت زعفران و پسته نیز در سایر کشورها با تکیه بر دانش و تجربه کشاورزان ایرانی اتفاق می افتد.
نقوی گفت: اگر برنامه ریزی داشته باشیم و تحقیقات و پژوهش انجام دهیم می توان آموزش کشاورزی ایران را در سایر محصولات به دنیا صادر کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: از آنجا کشاورزی مانند سایر علوم نیست بلکه این علم در عرصه است، لذا انتظار می رود تحصیلکرده بخش کشاورزی باید بعد از گذراندن آموزش ها؛ حداقل توانایی اداره یک باغ یا مزرعه را داشته باشد ، در حالی که هم اکنون چنین نیست.
وی بر این باور است که برای تقویت کارهای پژوهشی و رفتن به سمت کاربردی کردن علم باید قوانین در جذب اعضای هیات علمی در مراکز علمی تغییر کند تا فضای لازم برای افراد توانمند و دنیا دیده و در عین حال با تجربه بالا در این بخش هر چه بیشتر فراهم گردد.
وی تاکید کرد: برخی رویه های نادرست موجب گردیده تا هم اکنون افرادی که سواد کافی اجرایی در بخش آموزش و پژوهش دارند به دلایلی شرایط جذب در هیات علمی را پیدا نکنند
نقوی ادامه داد: نقشه راه ارتقای اعضا در بخش آموزش و پژوهش برای جذب در هیات علمی آموزش محور است و بر مبنای پژوهش و تحقیقات کاربردی بنا نهاده نشده است و این نقیصه بسیار مشهود و مانع راه است.
وی تاکید کرد: در مجموع به لحاظ هرم سنی نیروهای سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان مسن است و این بیانگر بازنشسته شدن نیروها و البته نیازمند پرورش نیروهای جایگزین است که باید این امر هم برای جلوگیری از خلاهای آینده مورد توجه جدی در راستای کادرسازی انجام گیرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت بروز رسانی تجهیزات مراکز علمی و پژوهشی از جمله مراکز تحقیقات کشاورزی که با جان و سلامت انسانها سرو کار دارند ،اظهار داشت : باید نیروهای جدید در کنار افراد با تجربه این مرکز آموزش ببینند و این امر یک ضرورت انکار ناپذیر است.
نقوی گفت: یکی از مشکلات عمده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان را ذر بروز نبودن امکانات و تجهیزات دانست و تاکید کرد :ما برای انجام تحقیقات و تولید محصولات جدید نیازمند تجهیزات بروز هستیم.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش پژوهش نبود فرصت های مطالعاتی در همه سطوح نیروهای انسانی است.
نقوی بیان کرد: ایستگاه های مرکز تحقیقات ما که در حقیقت کار و آموزش عملی در عرصه را توامان دنبال می کند عموما دچار آسیب شده و یکی از بهترین این ایستگاه ها مرکز کرمان است که به دلیل از بین رفتن منابع آبی دچار آسیب شده است.
وی از مسئولان خواست به منظور احیا و نجات مرکز آموزش کشاورزی کرمان از ذخایر منابع آبی زیر سطحی به این مرکز اختصاص دهند.
نقوی با بیان اینکه گونه های منحصر به فرد گیاهی در مرکز آموزش کشاورزی کرمان در حال از بین رفتن است گفت: انتقال آب به این مرکز در زمینه حفظ منابع موجود تاثیر بسزایی دارد.
وی بیان کرد: کشاورزی در دنیا محور توسعه است و سرمایه گذاری در کشاورزی بسیار زود نتیجه می دهد، کشاورزی سطح اشتغال زیادی ایجاد می کند و حدود 30 درصد اشتغال استان مربوط به کشاورزی است.
آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان برگزار شد.
در پایان این آیین از هادی زهدی به عنوان پژوهشگر برتر عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی و ماشاالله غنچه پور به عنوان پژوهشگر برتر عضو غیر هیات علمی بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز و همچنین تعدادی از کارکنان بازنشسته این مرکز در سال گذشته با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.