به گزارش ایرنا، کرمان؛ این شهر پر از کرامت و زیبایی، آنگاه که دامانش به لکه ‌هایی از آسیبهای اجتماعی آلوده شد و فرزندان این مام پرافتخار در غفلت و ناآگاهی به منجلاب اعتیاد افتادند یا عده ‌ای در حاشیه این شهر سکنی گزیدند، بی قرار اقداماتی بود که آسمان آبی و زلال را برایش به ارمغان آورد تا اینکه طرح ابتکاری نجات به منظور کاهش آسیب‌ های اجتماعی اجرایی شد و زنگار آسیب را از دامان کرمان زدود.
آنجا که آمارها نشان داد اعتیاد، فقر و حاشیه‌ نشینی در اولویت آسیبهای اجتماعی قرار دارد، کرمان نیز وضعیت مشابهی را به تجربه نشسته بود اما امیدوارانه تلاش می‌ کرد تا این آسیبها را از میان برداشته و امید به آینده‌ای زیباتر را رقم زند؛ از این رو طرح نجات بر مبنای نگاه تعاملی و هدفمند برای کاهش و رفع آسیبهای اجتماعی تدوین و اجرایی شد.
از این رو با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفتگویی داشتیم که ماحصل آن از نظرتان می‌ گذرد.
زهرا موسی پور گفت: استاندار کرمان معتقد است طرح 'نجات' بدون نگاه به اعتبارات دولتی و با جلب همکاری سازما‌نهای غیردولتی و در حقیقت مبتنی بر انسجام درون‌ سازمانی دستگاههای دولتی برای حل مشکلات حاشیه شهرها اجرایی شده و پایانی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه طرح نجات مبتنی بر سیاست ‌های ذاتی دستگاهها در مناطق حاشیه ‌ای استان اجرایی شده است ادامه داد: در راستای مبارزه با زمین ‌خواری و حاشیه ‌نشینی در دولت تدبیر و امید قبل از ابلاغ کشوری، اقدامات استان کرمان آغاز شد و بر اساس اقدامات انجام شده، ساخت و ساز غیرمجاز در این استان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
موسی پور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با زمین‌خواری افزود: مدیریت استان می توانست با راحت طلبی و عافیت‌ طلبی این مبارزه را انجام ندهد، اما رزم حسینی معتقد است این اقدام باید تداوم یابد.
ضمن اینکه اگر در گذشته به درستی قانون اجرا می ‌شد کسی به خود اجازه نمی‌ داد در حاشیه شهرها سکونت کرده و مشکلات زیادی را برای شهرها ایجاد کند.
وی گفت: موضوع ساماندهی حاشیه شهرها در دست انجام است و این کار نباید به گونه ‌ای صورت گیرد که موجب تشویق دیگران برای سکونت در حاشیه شهرها شود، بلکه نیاز به تدبیر اساسی دارد.
** اعتیاد درد جانگاه ساکنان حاشیه شهر
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با اشاره به دستاوردهای طرح های مطالعاتی حاشیه شهر کرمان گفت: براساس مطالعات انجام شده 80 درصد ساکنان در مناطق حاشیه‌ ای کرمان اعتیاد دارند که بر این اساس محور اقدامات طرح نجات، بر ترک اعتیاد و بهبودی افراد شکل گرفت و در این راستا بیش از پنج هزار و 100 فرد معتاد در مناطق حاشیه ‌ای شهر کرمان در راستای اجرای طرح نجات مورد مداوا قرار گرفتند.
زهرا موسی پور تصریح کرد: با اجرای طرح نجات در 2 منطقه حاشیه‌ نشین کرمان، موضوع توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه ‌ای شهرها بویژه معتادان ساکن در این مناطق مد نظر قرار گرفته و در این رابطه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ ای برای این افراد ایجاد شده تا آموزش‌ های لازم را فرا گرفته و از حاصل دسترنج خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مناطق حاشیه‌ نشین در کرمان عقب افتادگی‌ های تاریخی دارند گفت: در این نقاط افراد علاوه بر اینکه از مهاجرت خود به شهرها بهره‌ ای نبرده‌ اند، بلکه با ضعف‌ های متعدد از جمله آسیب‌ های اجتماعی، بهداشت، درمان و غیره روبرو شده ‌اند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان بیان کرد: بنا به تاکید استاندار کرمان در کنار همه تلاش‌ های انجام شده برای جلوگیری از حاشیه‌ نشینی، تلاش شده مسائل فرهنگی این محلات نیز برطرف شود.
وی ادامه داد: طرح نجات به عنوان طرح هماهنگی بین دستگاه ‌های اجرایی استان و استفاده از توان بالای سازمانهای مردم نهاد برای رفع آسیب ‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌ ای شهر کرمان تدوین و اجرایی شده است.
موسی پور گفت: در مناطق حاشیه ‌ای شهر کرمان مساجد ساخته شده و این مساجد به مکانی برای کارهای توانمندسازی و اقدامات فرهنگی تبدیل شده است.
وی بر ساخت مدارس در حاشیه شهرها تاکید کرد و گفت: سوله‌ های زیادی در مناطق حاشیه‌ ای استان کرمان وجود دارد که خالی هستند و از این مکانها می‌ توان برای اجرای طرحهای مختلف استفاده کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان افزود: سه پایگاه سلامت و 2 مرکز تخصصی درمان اعتیاد نیز در این مناطق راه‌ اندازی شده و اصل کار در طرح 'نجات' بر مبنای ترک اعتیاد، سوادآموزی و حرفه‌ آموزی است.
موسی پور با بیان اینکه معتقدیم در حاشیه شهرها با مجموعه ‌ای از مشکلات مواجه هستیم اظهار کرد: مشکل ما در این مناطق فقط اعتیاد نیست بلکه بی‌ سوادی، نداشتن تعلق و غیره را هم شامل می شود.
وی اظهار کرد: در راستای طرح نجات نسبت به شناسایی فرزندان بازمانده از تحصیل اقدام کرده و به خانوارهایی که نیاز داشتند، در زمینه پرداخت کمک هزینه تحصیل و تهیه سرویس مدارس برای نقاط دورتر تلاش کرده‌ ایم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان بیان کرد: در کارگروه مشارکت ‌های مردمی و تسهیلات در زمینه مهارت آموزی زنان و مردان فعالیت و مرکز شماره 6 فنی و حرفه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده و 150 نفر تاکنون آموزش‌ ها را در رشته ‌های مختلف صنایع‌ دستی دیده‌ اند و آماده همکاری با بخش خصوصی هستند که این مسئله به اجرای طرح نجات کمک می ‌کند.
وی تصریح کرد: در سال 94 وزارت بهداشت و درمان مجوز هشت مرکز 'دی آی سی' را در کشور ارائه کرده که 2 مورد در حاشیه کرمان ایجاد شده و همچنین در حال حاضر در شهرک صنعتی مرکز دندانپزشکی تخصصی داریم.
** پاکسازی 32 نقطه آلوده حاشیه شهر کرمان
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان در ادامه با بیان اینکه با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر 32 نقطه آلوده در حاشیه شهر پاکسازی و 763 نفر تحت عنوان خرده فروش و معتاد پرخطر جمع‌آوری شده اند افزود: طرح سفیر سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی در شهرک الله آباد اجرا و مرکز توانمندسازی زنان بی ‌خانمان برای نگهداری بانوانی که بعد از ترک، خانواده پذیرای آن‌ها نیست، فعال شده است.
موسی پور اظهار کرد: در اجرای طرح نجات تعدادی خانه برای افراد بی‌ خانمان با همکاری نهادهای مختلف ایجاد شده و در کنار نگهداری فرد، آموزش مهارت نیز وجود دارد و مشاوره دریافت می‌ کنند و به طور ویژه برای زنان مبتلا به ایدز که بدون سرپناه هستند، مرکزی در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: برای نگهداری زنان و مردان آسیب دیده، نیاز به گرمخانه بود که این مراکز نیز با همکاری شهرداری در سطح شهر راه‌اندازی شده است.
**کرمان، استان پیشگام در مبارزه با حاشیه‌نشینی
وی با اشاره به کارگروه امنیت قضایی اظهار کرد: اقدام استاندار، شورای تامین و سایر مسئولان استان در رفع تصرف اراضی دولتی، کرمان را به استان پیشگام در حوزه مبارزه با توسعه حاشیه نشینی تبدیل کرد و اگر این اقدامات صورت نگرفته بود اکنون دهها سکونتگاه غیررسمی نظیر شهرک صنعتی، الله آباد و غیره در اطراف شهر داشتیم.
موسی پور تصریح کرد: در این راستا از سطح 2 هزار و 466 هکتار اراضی دولتی در استان رفع تصرف و در واقع از تشکیل حاشیه‌ هایی که کلونی از آسیبهای اجتماعی است جلوگیری شد.
**کرمان؛ استان پیشگام در حوزه سلامت
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه، تدوین و اجرای اسناد امنیت غذایی در استان اشاره کرد و گفت: تهیه، تدوین و اجرای اسناد هفتگانه امنیت غذایی در کرمان، این استان را به استانی پیشگام در حوزه سلامت عمومی تبدیل و استاندار کرمان نشان استاندار برتر در حوزه سلامت را از ریاست جمهوری دریافت کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان افزود: از ابتدای سال 93 و با صرف 500 نفر ساعت کار کارشناسی با مشارکت کارشناسان دستگاههای مرتبط برنامه عملیاتی امنیت آب، غذا، نان و تغذیه استان تدوین شد که حاصل آن اسناد پنجگانه تامین و ارتقاء کیفیت آب شرب استان، تولید نان سالم از مزرعه تا سفره، نظارت بر تولید گوشت قرمز، طیور و شیرخام، رفع کمبودهای غذایی و ریز مغذیها، ارتقای بهداشت محیط مراکز عرضه مواد غذایی، کاهش آلودگی ‌های میکروبی و انگلی سبزیجات و صیفی جات و کاهش سموم و آلاینده ‌های زیست محیطی بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این دفتر با نظارت بر نحوه اجرای اسناد امنیت غذایی و تشکیل جلسات ویژه، تحقق این اسناد را در بخش ‌های هفتگانه ارزیابی می‌ کند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.