سید محمدعلی گلابزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جامعه ما باید به کتاب و کتابخوانی به عنوان زمینه رشد، ترقی و تعالی جامعه نگاه کند.
وی بیان کرد: کتاب امروز در غریب ترین وضعیت خود قرار دارد و کتاب و کتابخوانی رونقی ندارد و متاسفانه کتابخوان از حرارت، شور و شوق برخوردار نیست.
مدیر مرکز کرمان شناسی با بیان اینکه ناشران رغبتی برای سرمایه گذاری در حوزه کتاب ندارند تصریح کرد: دلیل این است که هزینه چاپ و نشر کتاب با مشکلات زیاد به ناشر برنمی گردد.
وی تاکید کرد: خریداران کتاب به دلیل وجود تنگناهای اقتصادی خرید کتاب را از سبد خریدشان حذف کرده اند.
گلابزاده با اشاره به وجود شبکه های مجازی و اینترنت تاکید کرد: شما با کتاب خواندن می توانید روشنفکر و آگاهی باشید و اینترنت جایی نیست که بتواند جایگزین کتاب و کتابخوانی شود.
وی با اشاره به نقش معضلات اقتصادی در رونق کتاب تصریح کرد: در کشورهای اروپایی با وجود همه تنگناهای اقتصادی دست از کتاب و کتابخوانی برنداشتند و روزی را به عرضه کتاب اختصاص می دهند و بهترین مراکز تجاری به عرضه کتاب تعلق دارد.
مدیر انتشارات ولی کرمان اظهار کرد: در کشورهایی که به کتاب و مطالعه اهمیت می دهند خانواده نقش بسیار پررنگی دارد و کودکان با کتاب محشور می شوند.
وی افزود: همچنین کتابخوانی باید در سطح مدارس ترویج شود و در برنامه های کارشناسی شده دانش آموزان را به امر کتابخوانی تشویق کنیم.
گلاب زاده تاکید کرد: هر چند فعالیت های دولت و برگزاری مناسبت ها در رونق کتاب تاثیر دارد، اما اقدامات دولت زمانی ثمربخش خواد بود که باور کتابخوانی برای ما ایجاد شده باشد.
وی ادامه داد: وقتی ما باور نداشته باشیم که کتاب خواندن چقدر می تواند در زندگی مادی و معنوی ما موثر باش، دلگرمی نویسندگان و ناشران از بین می رود.
مدیر مرکز کرمان شناسی با اشاره به فعالیت 40 ساله در حوزه کتاب گفت: در اوایل فعالیت مرکز کرمان شناسی تیراژ کتاب 2 هزار جلد بود اما امروز شمارگان کتاب به 100 و 200 جلد رسیده است که این را فاجعه می دانم.
وی تصریح کرد: کرمان سرزمینی است که حدود یک هزار سال قبل کتابخانه ای توسط حاکم وقت با پنج هزار جلد کتاب تاسیس شده بود و کتاب نقش موثر و سازنده ای در افکار عمومی داشت.
بیستم تا بیست و ششم آبان هفته کتاب نامگذاری شده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.