به گزارش ایرنا رضا جزینی زاده عصر چهارشنبه در همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت در محل تالار برق کرمان افزود: صعود 9 پله ای ایران نشان می دهد حرکت رو به رشدی برای حفاظت از محیط زیست کشور آغاز شده است.
وی تصریح کرد: طی هشت سال از سال 2004 تا 2012 محیط زیست کشور 55 رتبه بین کشورهای دنیا سقوط کرد زیرا محیط زیست جناح بندی و سیاسی شده بود.
وی با بیان اینکه در تخریب محیط زیست هرکس به سهم خود مقصر است گفت: هرگونه دست اندازی به محیط زیست بدون آینده نگری ظلم بزرگی به این کره خاکی است زیرا باید محیط زیست را به آینده تقدیم کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست باید استراتژی داشت اظهار کرد: امروز پدیده تغییر اقلیم تهدیدی بسیار جدی است و آمار سازمان ملل حاکی از بدترین بلایا با منشا اصلی تغییر اقلیم است که به آن توجه نشده است.
وی گفت: هزینه های زیادی در سالهای گذشته برای حفظ یوزپلنگ ایرانی شده اما تعداد این یوزها به نصف کاهش یافته است زیرا منابع آبی و حیواناتی که چرخه حیات را تکمیل می کنند بسیار اندک هستند.
جزینی زاده افزود: وزارت نیرو در دهه 1340 آبهای تجدید پذیر را 132 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و میزان برداشت 50 میلیارد مترمکعب بود.
وی ادامه داد: تنها باید بین 20 تا 40 درصد آب های تجدید پذیر را به میزان 32 میلیارد مترمکعب مصرف کنیم اما امروز 97میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان کرمان گفت: چالش های اصلی محیط زیست امروز کمبود آب و آلودگی های زیست محیطی است و انواع پروژه های ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آب گره خورده است.
وی بیان کرد: طی یکصد سال گذشته از امنیت به عنوان یک مسئله سیاسی یاد شده اما امنیت اصلی کشور امروز به مسائل محیط زیستی گره خورده است و امنیت امروز در گرو بیماری ها، ریزگردها و افسردگی های ناشی از آلودگی، خشونت های اجتماعی و تغییرات اقلیمی است که به صورت جدی زندگی و حیات بشر را تهدید می کنند.
جزینی زاده افزود: ایران مقام برتر دنیا در فرسایش خاک، فرسایش پوشش گیاهی، فرسایش زیستگاه حیوانی و جانوری و هدر دادن انرژی را دنیا به خود اختصاص داده است و در هر نقطه ای که عوامل زیست محیطی رعایت نشود امنیتی وجود ندارد.

**ملازمات زیست محیطی به تمامی فعالیت ها پیوست شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: توسعه پایدار به معنی توجه به منفعت اقتصادی در تمامی فعالیت ها است و همچنین توسعه پایدار به این معنی است که باید ملازمات زیست محیطی به تمامی فعالیت ها پیوست شود.
وی افزود: باید توجه جدی به استراتژی توسعه پایدار داشته باشیم و محیط زیست هیچ تضادی با معدن، صنعت و اشتغال ندارد و اگر به توسعه پایدار توجه جدی شود ارتقای سطح معیشت مردم، رشد اقتصادی را به همراه دارد و دغدغه های مسئولان کاهش می یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: نظم اجتماعی، مشارکت مردمی و تعادل بخشی زیست محیطی را باید توسعه داد و نباید سرمایه محیط زیست و آیندگان را پیش فروش کرد و اگر این موارد رعایت شود در حفاظت از محیط زیست موفق خواهیم بود.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه برنامه حضور مردم به عنوان یک رکن در حفاظت از محیط زیست مصوب شده است و بر سه قوه واجب است که از این پتانسیل استفاده کنند.
جزینی زاده افزود: باید به مردم توجه داشته باشیم زیرا مردم در تمام عرصه ها برای نجات کشور حضور فعال داشته اند.
همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت با شرکت پنج کشور از 24 آبان ماه در کرمان آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.
دولت تدبیر و امید در استان کرمان برای رهایی از تغییرات اقلیمی برنامه های متعددی از جمله مالچ پاشی، بیابان زدایی، طرح همیاران آب را به همت استاندار کرمان، تمامی دستگاه ها و کارشناسان مربوطه اجرایی کرده است و با تغییر الگوی کشت و یکپارچه سازی اراضی گام های موثری در حفظ آب های زیر سطحی و در نتیجه حفاظت از محیط زیست برداشته است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7420/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.