گردنه کوهستانی دهستان مسکون، معروف به (کافه چلیپا) یکی از گردنه های پر خطر جاده جیرفت به کرمان است که از دیر باز، تعریض و هموار کردن این مسیر باریک و ناهموار آرزوی دیرینه مردم جنوب کرمان بود چرا که این گردنه تند و شیب دار از یک سو در کنار یک کوه بزرگ قرار گرفته و از دیگر سو به دره ای عمیق متصل است.
تا 18 سال قبل، گردنه چلیپا به واسطه وجود نانوایی، خوار و بار فروشی، کبابی، رستوران و چندین مغازه دیگر، رونق قابل توجهی داشت و بیشتر رهگذران و مسافران این مسیر پر پیچ و خم لحظاتی را برای رفع خستگی درکناره جاده بیتوته می کردند و از خنکای نسیم کوهستان و عطر پودنه های کوهی لذت می بردند.
اما کافه چلیپا همچنان رونق داشت و میزبان مسافران کوهستان بود تا اینکه در یکی از شب های سرد پاییز، آن کوه بزرگ کنار کافه تکانی به خود داد و آرام آرام رونق چلیپا را به پایین دره فرستاد، آری چلیپا بر اثر رانش کوه نابود شد و از آن کافه معروف و با صفا فقط یک مسیر باریک و ناهموار بر جای ماند و آن ناهمواری تا چندی قبل وجود داشت.
اما اکنون بعد از گذشت 18 سال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و پیگیری های فرماندار جیرفت و تلاش جهادگران اداره کل راه و شهرسازی، آن کوه بزرگ به زانو درآمد و مسیر گردنه چلیپا تعریض شد.
بنا به گفته فرماندار جیرفت، امروز هشت شرکت جاده سازی در این مسیر مشغول فعالیت هستند و به یمن حمایت مجموعه مدیریتی دولت در استان کرمان، تمام گردنه های پر پیچ و خم جاده کوهستانی جیرفت به کرمان دو بانده شده است و عملیات تعریض و ساخت اتوبان برای تمامی این مسیر ادامه دارد.
هم اینک گردنه پر آوازه چلیپا از حالت خطرناک خارج شده و انتظار می رود با استفاده از نظر کارشناسان زمین شناسی و در صورت امکان، برای راه اندازی آن مغازه ها و غرفه ها در نقطه ای مناسب، تسهیلات و حمایت هایی در نظر گرفته شود تا دیگر بار برای تقویت معیشت اهالی دهستان های مسکون و مهرگان و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شاهد رونق اقتصادی مردمان این مناطق باشیم.
با تمام این تفاسیر، اصلاح جاده کوهستانی جیرفت، دهبکری به سمت کرمان به طول حدود 55 کیلومتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده چرا که اصلاح این مسیر، علاوه بر اینکه کاهش چشمگیر حوادث و تلفات جاده ای را به همراه خواهد داشت، گذرگاه و راه ارتباطی و ترانزیت کامیون های تجاری از کشورهای افغانستان و پاکستان به سمت بندرعباس نیز به شمار می رود.
رئیس دفتر ایرنا در جیرفت
7429/ 5054
انتشار: بهنام احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.