به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری کرمان محمدجواد فدایی در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان، افزود: شرط واردات برای بنگاههای تولیدی باید صادرات بخشی از محصولات تولیدیشان باشد تا تراز تجاری استان مثبت شود.
وی ادامه داد: باید برای ایجاد سایت های جدید تخصصی نمایشگاهی در استان مطالعات و ارزیابی‌ های بیشتری صورت گیرد و اگر کارشناسی شده باشد، به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان حضور در مجامع بین المللی را مفید دانست و بیان کرد: حضور در نمایشگاههای بین المللی مزایای زیادی از جمله افزایش تجربه، شناخته شدن، ارتقاء دانش تجاری و غیره دارد اما باید با تدبیر و بررسی های دقیق وارد اینگونه مجامع شد.
فدایی به فواید صادرات و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در صورتی می توانیم افزایش تولید داشته باشیم که بتوانیم در بازارهای جهانی نیز حضور یابیم و محصولات خود را صادر کنیم در غیر این صورت چرخ تولید ما به آهستگی می‌چرخد.
** صادرات دانش بنیان، یکی از راهکارهای مثبت کردن تراز تجاری استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز از کاهش 16 درصدی صادرات این استان در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق آمار گمرکات استان میزان صادرات کرمان در هفت ماهه اول سال جاری 460 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش صادرات مشاهده می شود.
مهدی حسینی‌ نژاد جهش صادرات استان کرمان را در نیمه دوم سال دانست و ادامه داد: محصولات صادراتی استان از سایر گمرکات کشور صادر می شود به ‌گونه ‌ای که بیش از یک میلیارد دلار صادرات استان از سایر گمرکات بوده که این امر نشان دهنده این است کرمان یک استان صادراتی است.
وی اظهار کرد: بیشترین سهم صادرات استان در هفت ماهه اول سال جاری مربوط به محصولاتی همچون پسته و مغز پسته است، به ‌طوری که در این مدت زمان 248 میلیون دلار میزان صادرات استان از این محصولات است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با تبیین مسائل و مشکلات کاهش صادرات پسته استان در سال گذشته یادآورشد: کمبود موجودی انبارها یکی از دلایل کاهش صادرات پسته در سال جاری است ضمن آنکه در کشور آمریکا صادرات پسته خود را فقط از طریق یک کمپانی انجام می دهد که در ایران با تعدد صادرکنندگان پسته مواجه هستیم و این موضوع موجب لطمه زدن به صادرات پسته شده است.
حسینی نژاد از کاهش صادرات محصولات نانوکامپونت در هفت ماهه اول سال جاری خبر داد و عنوان کرد: استان کرمان در صادرات نانوکامپونت 20 میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش صادرات داشته‌ است.
وی میزان صادرات استان کرمان را در سال گذشته 2.2 میلیارد دلار از گمرکات استان و سایر گمرکات کشور دانست و گفت: یک میلیارد و 174 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان کرمان در سال گذشته و 930 میلیون دلار آن از سایر گمرکات کشور بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان، واردات مواد اولیه که خوراک بنگاههای تولیدی را تامین می کنند را مفید عنوان کرد و افزود: در هفت ماهه اول سال جاری 522 میلیون دلار میزان واردات استان کرمان بوده که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.
حسینی نژاد تراز تجاری استان در هفت ماهه اول سال جاری را منفی 62 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته تراز تجاری استان مثبت 423 میلیون دلار بود، اما اگر میزان صادرات استان کرمان از سایر گمرکات کشور داشته باشیم، تراز تجاری استان مثبت خواهد شد و این موضوع را باید مدنظر قرار داد که عمده واردات استان از گمرکات استان است.
وی صادرات دانش بنیان را یکی از راهکارهای مثبت کردن تراز تجاری استان دانست و بیان کرد: در سال گذشته از 2.2 میلیارد دلار صادرات استان حدود 280 میلیون دلار آن متعلق به صادرات محصولات نانو به عنوان یک محصول دانش بنیان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: بر اساس آمار در سه سال گذشته صادرات گمرکات استان از مرز یک میلیارد دلار گذشته و نشان دهنده توجه خاص استان به صادرات است.
حسینی نژاد با اشاره به اینکه میانگین صادرات کشور در سال گذشته 3.5 درصد بوده است اعلام کرد: سال گذشته 4.8 کل صادرات کشور متعلق به استان کرمان و عمده صادرات محصولات استان کرمان به کشورهای چین، عمارات، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه است.
وی به بزرگترین مشکل صادرات استان کرمان اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل کمبود منابع مالی کافی است لذا باید مدنظر داشت که بهره تسهیلات بانکها بالا است و اگر بتوانیم یک خط اعتباری برای صادرات پسته در نظر گرفته شود، کمک شایانی به صادرات استان خواهد کرد.
ترکیب صادرات استان تغییر کرده و اکنون صادرات حوزه صنعت و معدن بیش از 49 درصد از کل سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
در سال های اخیر بیش از 90 درصد صادرات استان مربوط به محصولات پسته بوده است.
کرمان به دلیل تنوع اقلیم ظرفیت و پتانسیل های فراوانی دارد.
وجود صنایع مس، زغالسنگ، سیمان و غیره و البته امنیت موجود این استان را به جایگاهی مطلوب برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.