محمود وفایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: شورای جهانی ‌صنایع‌دستی نیز بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: 17 هزار بافنده گلیم در شهر سیرجان فعالیت می کنند که چهار هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.
وی ادامه داد: سالانه 50 هزار متر مربع به ارزش 50 میلیارد تومان گلم در سیرجان تولید داریم که 20 درصد آن به مصرف داخلی می رسد و 80 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.
وفایی با بیان اینکه مراحل ثبت جهانی گلیم سیرجان 2 سال بطول انجامید تصریح کرد: بزودی شاهد جشن ثبت جهانی گلیم سیرجان خواهیم بود و همچنین برای ثبت جهانی شهر کرمان به عنوان شهر جهانی پته آمادگی خود را اعلام می کنیم.
ناظران و داوران بین ‌المللی شورای جهانی صنایع‌ دستی 31 مرداد به ‌منظور ارزیابی پروژه جهانی شدن سیرجان به ‌عنوان شهر جهانی گلیم و در سفری 2 روزه موضوعاتی چون آموزش، تولید و تجارت گلیم شیریکی پیچ سیرجان را مورد بررسی قرار دادند.
شهرستان سیرجان یکی‌ از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافی در ایران به شمار می‌رود که صرف‌نظر از عشایر و روستاییان، بسیاری از زنان و دختران شهرنشین نیز به این کار مشغولند.
گلیم شیریکی‌پیچ از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در25کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
استان کرمان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و جاذبه طبیعی روستای تاریخی و دستکند میمند، کویر لوت شهداد، و قنات های گوهر ریز چوپار، قاسم آباد و اکبر آباد بم بوده است.
سیرجان در فاصله 180 کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
خبرنگار:داود رجبی بهجت** انتشار : بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.