به گزارش ایرنا محمد مهدی زاهدی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها کمیته تربیت و فرهنگ اسلامی را تشکیل داده و جلسات متعددی داشتیم که در راستای اجرایی شدن این سند است.
وی تاکید کرد: دانشگاه باید در حوزه های مختلف خط دهی و جریان سازی کند، نه اینکه سیاست بازی کند و باید دانشگاه تاثیرگذار باشد.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه دانشگاه ها پاسخگوی نیازهای کشور نیستند، حرف درستی است و تاکید کرده ایم پژوهش های دانشگاه ها باید مساله محور و نیازمحور باشد.
وی تصریح کرد: دانشگاه‌های ما به لحاظ مهارتی و کارآفرینی وضعیت خوبی ندارند و در مجلس شورای اسلامی بسترسازی‌های بزرگی برای رفع این مساله انجام داده‌ایم و و برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه مواد مترقی را مصوب کرده که آثار آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.
وی افزود: در حوزه اقتصاد دانش بنیان قوانینی را مصوب کرده و 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار تاکنون برای آنها در نظر گرفته‌ایم که امسال نیز به آن اضافه می‌شود.
زاهدی با اشاره به وقوع برخی تخلفات در صندوق فرهنگیان کشور گفت: کارهای تحقیقاتی، بازرسی ها و بررسی پرونده ها و مدارک وقت زیادی را از ما گرفت و تیم خبره ای از کارشناسان دیوان محاسبات با ما همکاری می کنند.
وی اظهار کرد: بانک سرمایه، هلدینگ مربوط به مسکن فرهنگیان، شرکت ماشین سازی اراک، هلدینگ پتروشیمی و غیره حوزه های گسترده ای است و سعی کردیم مسائل کلان و کلی را بررسی کنیم و فرصت ورود به جزئیات نیست و شاید این مسئله 2 سال زمان ببرد.
زاهدی ادامه داد: گزارش‌ها آماده است که از هفته آینده در کمیسیون آموزش مجلس ارائه می‌شود و بعد از دریافت پاسخ‌ها از مدیران و وزرا، جمع‌بندی را به صحن علنی می‌بریم.
وی تصریح کرد: تخلفات بسیار سنگینی در صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ‌های مختلف آن رخ داده که شاید بخشی از آن مربوط به اساسنامه، نظارت‌ ناپذیری آنها به ویژه در بحث بانک سرمایه، نظارت درونی و اعمال فشارهای سیاسی بوده که در یک بازه سه تا چهار ساله بیش از هفت بار مدیرعامل بانک تغییر کرده است.
زاهدی افزود: 13 هزار میلیارد تومان در بانک سرمایه تسهیلات داده شده در حالی که این بانک اصلا چنین ظرفیتی را نداشته و بیش از 70 درصد آنها تضمین‌های لازم برای بازپرداخت نبوده و یا به افراد فاقد صلاحیت پرداخت شده است.
وی گفت: به عنوان نمونه یک فقره وام چند صد میلیارد تومانی به فردی کارتن‌خواب در تهران داده شده است که مطمئنا این پول‌ها قابل برگشت نیست که یک تخلف بزرگ مالی محسوب می‌شود.
وی پیرامون برجام هم گفت : از اینکه برجام لغو شود خوشحال نیستیم، اما اگر آمریکا بخواهد این اقدام را انجام دهد، حتما از آن استقبال می‌کنیم و مجامع جهانی می‌فهمند که آمریکا یک خدعه‌گر است.
وی با بیان اینکه آب، اتباع بیگانه غیرمجاز، اشتغال از مشکلات جدی استان کرمان است افزود: اقدامات خوبی برای حل این مسائل صورت گرفته و در بحث اشتغال فولاد بوتیا در کرمان راه اندازی شده است.
زاهدی عنوان کرد: مجوز پتروشیمی برای کرمان دریافت شد که اخیرا در نقدینگی به مشکلاتی برخورده و قرار است بانک پاسارگاد افزایش سرمایه بدهد و بتوانیم کار را انجام بدهیم و همچنین صحبت هایی با وزیر نفت شده است.
وی تاکید کرد: حضور اتباع بیگانه غیرقانونی یک مشکل جدی برای استان و کشور است و ممکن است در درازمدت به تهدید تبدیل شود و وزیر کشور قول داده این مساله را به عنوان اولویت کشور و استان کرمان دنبال کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بحث انتقال آب با نمایندگان استان های مختلف صحبت کرده ایم و همه به اتفاق با انتقال آب شرب به استان کرمان موافق هستند و انتقال آب از سد صفارود نیز کار بزرگی بود که آغاز شده است.
وی با اشاره به ضعف مدیریتی در بحث آب در سالهای قبل تاکید کرد: باید در بحث آب مسائل را مدیریت کنیم و در استان کرمان کارهای خوبی آغاز شده و تا حد امکان جلوی چاه های غیرمجاز گرفته و در زمینه اصلاح ساختار و بازسازی و بازنگری جریان باغداری و کشاورزی کارهای خوبی آغاز شده است.
زاهدی با اشاره به آمار بیکاری در استان کرمان تصریح کرد: دولت آمار بیکاری را 11 درصد اعلام می‌کند که شاید به دلیل تعریف متفاوت شاغل از سوی دولت نسبت به آن چیزی است که مردم انتظار دارند.
وی افزود: اما براساس آمارهای میدانی که در جامعه افراد بیکار می‌بینیم به نظر می‌رسد که درصد بیکاری جامعه 17 و 18 درصد باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معین‌های اقتصادی استان در مناطقی که وارد شده‌اند تحول ایجاد کرده و 154 نفر در 6 ماه گذشته در گلباف شغل ایجاد شده و معین منطقه شهداد اعلام کرده در حوزه گردشگری و احیاء باغات خرما و گیاهان دارویی تا پنج سال آینده حداقل 5 هزار شغل در شهداد ایجاد کند.
وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و جانفشانی های رزمندگان گفت: شهدای مقاومت حق بزرگی نه تنها بر کشور ما بلکه بر کل دنیا دارند زیرا علیه یک تفکر غلط ستیزه جویانه که در حال شکل گرفتن بود، با بذل جانشان کاری کردند که دنیا را به سمت و سوی امنیت پیش ببرند.
زاهدی ادامه داد: باید علمای شیعه و سنی با کار فرهنگی ویژه این تفکر را به نقد کشیده و از نظر فقاهت، اصول، کلام و مباحث تخصصی دینی آنها را محکوم کنند.
وی با اشاره به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید گفت: نگرانی هایی درباره بودجه حوزه آموزش داریم زیرا حق الزحمه امتحانات معلمان و حق التدریس اساتید دانشگاه ها هنوز پرداخت نشده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 120 هزار کلاس درس در کشور نیاز به بازسازی دارد، در مجلس سه میلیارد دلار برای مرمت و بهسازی به آموزش و پرورش و یک هزار 200میلیارد تومان نیز برای خرید تجهیزات به وزارت علوم تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به وقوع برخی اتفاقات در پیرامون کشور تصریح کرد: به آمریکا اخطار می دهیم دست از توطئه های جدیدش بردارد زیرا به دلیل شکست های مفتضحانه خود و متحدانش در منطقه، به دنبال ایجاد اسرائیلی کوچک در کنار مرزهای ماست.
زاهدی افزود: به نوکران امریکا هم اخطار می دهیم که اجازه نمی دهیم اسرائیلی دیگر در کنار مرزهای ما ایجاد شود و وقتی توانستیم جریان مقاومت را حمایت کنیم تا پیروز شوند، اجازه چنین توطئه ای نخواهیم داد.
وی با اشاره به کشتار مسلمانان در میانمار اظهار کرد: در میانمار که بحث شیعه مطرح نیست، پس چرا کشورهایی مانند سعودی، امارات واکنش نشان نمی دهند؟
وی با اشاره به مساله قاچاق در کشور بیان کرد: کالای قاچاق یک معضل برای کشور است و جای تاسف دارد که سرمایه گذاری حدود پنج میلیارد دلاری برای کنترل مرزها نمی کنیم تا کالای قاچاق وارد کشور نشوند و اگر نیاز به کالایی داریم از مبادی قانونی وارد شود.
زاهدی بیان کرد: طرحی که درباره معلمان حق التدریس به مجلس آمد شتاب زده بوده و در حال بازنگری است و از نظر به کارگیری حق التدریس ها، کسانی که سابقه پیش دبستانی دارند و مشمولین قانون سال 95 در اولویت استخدام هستند.
خیزنگاز:داود رجبی بهجت** انتشار: بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.