علی قادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منطقه جنوب کرمان دارای یک‌ میلیون و 263 هزار و 735 هکتار عرصه بیابانی است که بیش از 191 هزار هکتار آن را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: بیشتر این مناطق در حوزه تالاب جازموریان قرار دارد که تولید کننده 25 درصد از گرد و غبار داخل کشور است.
وی بیان کرد: به منظور تثبیت پهنه‌های ماسه‌ای، شن‌های روان و کنترل فرسایش بادی، تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای مانند عملیات بیولوژیک نهال کاری و بادشکن زنده، بیومکانیک مدیریت هرزآب همراه با نهال ‌کاری، ترسیب کربن و توانمندسازی جوامع محلی انجام شده که از جمله مهمترین اقدامات مؤثر و کارآمد در راستای تحقق اهداف فوق، عملیات مالچ‌پاشی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: در سال گذشته تولید یک میلیون و 100 هزار اصله نهال کنار، کهور، کرت و اسکنبیل، احداث 2 هزار و 363 کیلومتر بادشکن زنده، اجرای نهال‌ کاری در سطح 2 هزار و 19 هکتار از اراضی هفت شهر جنوبی استان انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته مدیریت هرز آب در سطح هفت هزار و 988 هکتار و پروژه تعمیم ترسیب کربن در سطح 12 روستای بخش جازموریان از توابع شهرستان رودبار انجام شده است.
مساحت کل منطقه جنوب کرمان سه میلیون و 850 هزار هکتار است که 85 درصد آن دولتی است.
وسعت جنگل های جنوب کرمان 480 هزار هکتار و وسعت مراتع هم بالغ بر یک میلیون و 918 هکتار که از این نظر این منطقه رتبه یازدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار و انتشاردهنده: روح اله صائب *
6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.