به گزارش ایرنا احمد جمالیزاده دوشنبه در نشست با خبرنگاران علت بیشتر امراض چاقی را کم تحرکی، مشکلات تغذیه ای، مصرف غذاهای فست فودی و استرس عنوان کرد و افزود: باید به طور جدی در آگاهسازی اقشار مختلف بخصوص دانش آموزان تلاش کنیم و این معضل را حل کرد تا درصد شیوع بیماریهای غیر واگیر شامل بیماریهای قلبی عروقی ، سکته های مغزی و قلبی کاهش یابد .
به گفته جمالی زاده افزایش رو به فزونی چاقی بی رویه در جامعه دانش آموزی ضمن تهدید سلامت جسمی موجبات افت تحصیلی آنان را به همراه خواهد داشت که باید با برنامه های اموزشی و همراهی خانواده ها در جهت رفع این نگرانی تلاش جدی شود.
جمالی همچنین گفت : چاقی و یا اضافه وزن داشتن 70 درصد جمعیت 311هزار نفری شهرستان رفسنجان موجب بسیاری از بیماری های قلبی عروقی و فشارخونی گردیده است .
وی با بیان اینکه در ارتقای سطح سلامت افراد و جامعه همه باید همکاری کنند بیان کرد: یکی از برنامه های مهم در حال اجرا در این راستا برنامه خودمراقبتی در قالب سفیران سلامت است که از سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 12 هزار سفیر سلامت در شهرستانی رفسنجان و انار آموزشهای لازم را فراگرفته اند تا در خانوارها مردم را جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روانی توانمند سازند.
وی ادامه داد : تا افق پنج ساله این برنامه قرار است برای جمعیت بالغ بر 311 هزار نفری رفسنجان و 37 هزار نفری شهرستان انار بیش از 50 هزار سفیر سلامت آموزش داده شوند.
وی ادامه داد: در هر خانواری باید یک سفیر سلامت وجود داشته باشد تا با یادگیری آموزشهای لازم از سلامت افراد خانواده مراقبت نماید.
معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: در حال حاضر این سفیران سلامت بیشتر از بین دانش آموزان، دانشجویان وکارمندان افرادی را تحت آموزش داریم.
جمالی زاده همچنین گفت : در جهت پیشگیری از پوسیدگی دندانها در دانش آموزان و کودکان، سالانه 2نوبت افراد پیش دبستانی تا پایه ششم دبستان فلوراید تراپی می شوند.
'فلوراید ماده ای برای استحکام دندانها است، از آنجایی که شاخص پوسیدگی دندان در بچه ها و بزرگسالان بالا است لذا زدن این ماده فلوراید به دندان بچه ها باعث می شود پوسیدگی دندان به تأخیر بیفتد'.
وی همچنین به آغاز برنامه خدمات نوین سلامت در رفسنجان اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت امسال این برنامه در 6 مرکز بهداشتی درمانی شروع شده و در فاز دوم در 18 مرکزبهداشت نیز در حال انجام است و تا پایان مهرماه این برنامه در تمامی مراکز اجرا خواهد شد.
وی هدف از اجرای این برنامه خدمات نوین سلامت را میزان خطر سنجی بیماری ها در فرد بالای 30 سال عنوان کرد و گفت: برای افراد بالای 30 سال قد، وزن، میزان چاقی، قند خون، انجام آزمایشات و معاینات رایگان انجام می شود و میزان خطر بیماریهای سرطانی و قلبی و عروقی را برای فرد می سنجیم و به فرد کارتهای سبز( میزان خطر زیر10درصد است)، زرد (میزان خطر بین 10 تا 20 درصد است) ، نارنجی ( میزان خطر بین 20 تا 30 درصد است) و قرمز (میزان خطر بالای 30 درصد است)داده می شود و و بر اساس این کارتها فرد برای درمان باید علایم خطرش را کنترل کند .
وی خاطرنشان کرد: مهمترین علایم مرگ و میر، سرطانها و قلبی و عروقی است و مردم را باید توانمند سازیم تا با خودمراقبتی به مرگ های زودرس بین 30 تا 70 سال دچار نشوند.
رفسنجان با 311 هزار نفر جمعیت و انار با 37 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند.
7433/ 5054
خبرنگار:مریم رضایی** انتشار : بهنام احمدی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.