به گزارش ایرنا، سرهنگ یوسف نجفی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز دور دوم سفرهای تابستانی افزود: پلیس، کنترل ها راههای استان کرمان را در شهریور به شدت افزایش داده است.
وی اظهار کرد: تخلفات حادثه ساز خط قرمز پلیس است لذا با رانندگانی که مرتکب اینگونه تخلفات شوند به منظور حفظ جان مردم برخورد قاطع می شود.
وی تصریح کرد: خودرو رانندگانی که 2 تخلف غیرمجاز را همزمان مرتکب شوند به مدت 72 ساعت توقیف و جریمه می شود.
رئیس پلیس راه استان کرمان از انجام تست الکل در جاده های این استان خبر داد و افزود: استفاده از این مواد در حین رانندگی 400 هزار تومان جریمه، 6 ماه محرمیت از رانندگی و معرفی به مراجع قضایی را به همراه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: شواهد نشان می دهد برخی تصادفات به دلیل مصرف مشروبات الکلی بوقوع می پیوندد.
وی به کنترل نامحسوس جاده های استان کرمان در شهریور سال جاری اشاره کرد و گفت: این کنترل در جاده ها توسط نیروهای پلیس به شیوه های مختلف از جمله اعزام نیروهای پلیس با لباس شخصی به شهرهای دیگر از طریق اتوبوس ها انجام می شود.
سرهنگ نجفی بیان کرد: مسافران می توانند با وجود سامانه تلفنی 110120 تخلفات رانندگان اتوبوس ها را به پلیس گزارش کنند.
وی به بازگشایی مدارس و اجرای طرح ویژه ترافیکی در مهر سال جاری اشاره کرد: خانواده ها برای انتقال فرزندانشان به مدرسه و برعکس از سرویس های دارای مجوز استفاده کنند.
وی یکی از عوامل موثر در کنترل حوادث رانندگی را آموزش دانست و از راه، وسیله نقلیه، عوامل انسانی، جاده ای و محیطی به عنوان عوامل تصادفات نام برد و گفت: عامل انسانی مهمترین عامل در بروز تصادفات است.
رئیس پلیس راه استان کرمان اظهار کرد: مبنای آمار تلفات رانندگی در پلیس راه پزشکی قانونی است و این آمار در استان کرمان طی چهار ماه گذشته در جاده های شمال استان 119 فقره تصادف فوتی با 198 کشته ثبت شده است.
وی ادامه داد: تعداد وقوع تصادفات در راههای شمال استان کرمان در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت فقره کمتر شده و تعداد افراد فوت شده 40 نفر افزایش داشته است.
وی تعداد مجروحین را در تصادفات چهار ماه سال جاری در شمال استان کرمان هزار و 152 نفر اعلام کرد و افزود: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.
سرهنگ نجفی گفت: در جنوب استان نیز 76 فقره تصادف رخ داده که 97 نفر در این تصادفات کشته شدند و 23 مورد تعداد کشته ها و تعداد تصادفات 19 مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در کل استان کرمان 195 فقره تصادف منجر به فوت و 873 فقره تصادف جرحی اتفاق افتاده که 295 نفر در این تصادفات کشته و هزار و 465 نفر مجروح شده اند.
رئیس پلیس راه استان کرمان ادامه داد: با اضافه شدن آمار تصادفات رخ داده در مرداد ماه سال جاری نیز 245 فقره تصادف فوتی در راههای استان کرمان ثبت شده که 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هزار و 146 فقره افزایش دارد.
وی ادامه داد: در این مدت 355 نفر در تصادفات استان کرمان فوت شده اند که 26 درصد نسبت به مدت مشابهه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
سرهنگ نجفی گفت: هزار و 897 مجروح در تصادفات مرداد سال جاری در استان کرمان گزارش شده که سه درصد افزایش داشته است.
وی عمده ترین تصادفات در جاده های شمال این استان را مربوط به واژگونی و انحراف از جاده خودرو دانست و گفت: 54 درصد تصادفات به این دلایل بوده است.
وی گفت: در جنوب استان کرمان بیشتر تصادفات برخورد 2 خوردو با یکدیگر و یا برخورد خودرو با عابر پیاده است.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان بیان کرد: مهمترین علل تصادفات استان کرمان در جاده های یک طرفه سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی گزارش شده است.
وی استفاده از تلفن همراه و سایر اقداماتی که موجب پرت شدن حواس راننده می شود را به عنوان دیگر عوامل حادثه ساز در وقوع تصادفات نام برد.
وی تصریح کرد: در مسیرهای 2 طرفه نیز سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از خط وسط جاده بیشترین عوامل تصادفات جاده ای استان کرمان را تشکیل می دهد.
سرهنگ نجفی بیان کرد: 65 درصد تصادفات در محورهای بین شهری و 35 درصد در جاده های روستایی استان کرمان اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: در 28 درصد تصادفات موتورسیکلت ها، 9 درصد وانت بارها، هشت درصد کامیون ها،6 درصد برخورد با عابر پیاده نقش داشته است.
وی تصریح کرد: بیشترین ساعت وقوع تصادفات در جاده های استان کرمان بین ساعات 16 تا 20 گزارش شده که حدود 25 درصد تصادفات را این ساعت به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: ساعات 20 تا 24 نیز 23 درصد تصادفات جاده ای استان کرمان را دارد.
وی فراوانی تصادفات منجر به فوت در جاده های شمال استان را در محور کرمان - بم با 15 مورد فوتی و 56 جرحی اعلام کرد.
وی محور کرمان - سیرجان و کرمان - رفسنجان را دارای بیشترین تصادفات اعلام کرد و گفت: بیشترین دلیل تصادفات در محور کرمان - رفسنجان واژگونی خودرو اعلام شده است.
وی تاکید کرد: محور کرمان - رفسنجان در چهار ماه سال جاری 60 فقره تصادف فوتی و جرحی داشته و محور انار - رفسنجان نیز با 48 فقره تصادف و بعد از آن محور بافت - کرمان با 39 فقره تصادف در جایگاه بعدی قرار دارد.
سرهنگ نجفی تاکید کرد: تصادفات محور کرمان - بافت در چهار ماه سال جاری با 16 کشته از نظر تلفات همانند محور کرمان - بم است.
وی گفت: حادثه خیز ترین محدوده محور کرمان - بافت، حدفاصل شهر نگار تا سه راهی جوپاری است.
وی افزود: محور سیرجان - شهربابک نیز با 34 فقره فوتی، محور انار - شهربابک 32 فقره فوتی، محور سیرجان - بندر عباس با 20 فقره و سیرجان - بافت با 13 فقره فوتی بیشترین تصادف استان کرمان را به خود اختصاص داده اند.
وی تاکید کرد: محور روستایی شرف آباد - زنگی آباد و کاظم آباد - جوشان - سیرچ، محور سیریز - زرند، محور ده بالا، گلزار - بهرام جرد، دشتاب - خبر، ارزوئیه - سوغان در محورهای فرعی روستایی بیشترین تصادفات را دادند.
وی همچنین به سامانه 197 اشاره کرد و گفت: افرادی که انتقاد یا پیشنهادی نسبت به عملکرد پلیس دارند می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند.
وی بر رعایت سرعت مجاز در جاده ها تاکید کرد و گفت: ریشه بیشتر تصادفات و تلفات سرعت غیرمجاز است.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان میزان سرعت های مجاز در جاده ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر جایی تابلوی محدودیت سرعت نصب شده ملاک پلیس برای اعمال قانون سرعت درج شده است.
وی تصریح کرد: در آزادراهها و اتوبانها حداکثر سرعت مجاز برای وسایل نقلیه سبک 120 کیلومتر و برای وسایل نقلیه سنگین 110 کیلومتر است.
سرهنگ نجفی تاکید کرد: حداکثر سرعت در بزرگراهها برای وسایل نقلیه سبک 110 برای وسایل نقلیه سنگین 100 کیلومتر و در جاده های اصلی 2 طرفه روزها 95 و شب 85 کیلومتر اعلام شده است.
وی تاکید کرد: رانندگان وسایل نقلیه در جاده های فرعی و روستایی نیز در روزها با 85 و شب 75 کیلومتر سرعت مجاز به تردد هستند.
طی پنج ماه گذشته در کل استان کرمان 195 فقره تصادف منجر به فوت و 873 فقره تصادف جرحی اتفاق افتاده که 295 نفر در این تصادفات کشته و هزار و 465 نفر مجروح شده اند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.