به گزارش ایرنا، حمیدرضا شهرکی ثانوی روز چهارشنبه در نخستین نشست کارگروه ارتقاء سطح حمل و نقل منطقه جنوب شرق کشور در منطقه گردشگری باغ شازده ماهان
در جمع خبرنگاران افزود: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها 6 درصد از تصادفات است و مابقی توسط وسایل نقلیه شخصی رخ می دهد.
وی با بیان اینکه حرکت به موقع ناوگان حمل و نقل مسافر بخشی از استاندارد کار است گفت: نیمی از صندلی های ناوگان حمل و نقل مسافر خالی است و با توجه به هزینه ها، مسافرت برای این خودروها صرفه اقتصادی ندارد و برخی از رانندگان می خواهند ظرفیت بیشتری فروش بلیط داشته باشند و به همین علت تاخیر می کنند.
وی اظهار کرد: تاخیر اتوبوس از پایانه تشریفاتی دارد که باید متناسب سازی شود بخشی از تاخیر به علت نظارت ها، ارسال اطلاعات، معاینه فنی و بررسی اسناد است و تاخیر بیش از حد تخلف محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در بخش زیادی از ایام سال در فروش بلیط عرضه بیش از تقاضا است و باید رانندگان به سمت خدمات در مسیرهای کوتاه تر بروند و شیوه های فروش بلیط ارتقاء داده شود و می توان از طریق تلفن همراه، سامانه پیام کوتاه، کیوسک، آژانس های داخل شهر مراحل رزرو و فروش بلیط را انجام داد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: باید گرایش مردم را به استفاده از ناوگان عمومی برد و برای این کار باید تفاهم هایی با حوزه گردشگری در استان ها، دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی صورت گیرد تا ناوگان عمومی دوباره فعال شود و مسیرهای سرویس دهی جدید در کارخانجات و شهرک ها شناخته و فعال شود.
**پرداخت تسهیلات برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر تسهیلات متفاوتی پرداخت می شود و بخشی از این تسهیلات از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که هم اکنون برای نوسازی مینی بوس و ون تسهیلات 70 درصد با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود پایین پرداخت می شود.
وی افزود: برای توسعه حمل و نقل روستایی نیز تسهیلات و واگذاری سمند با 25 میلیون اعتبار و سود چهار درصد به متقاضیان در حال پرداخت است و متقاضیان می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
شهرکی ثانوی با بیان اینکه خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج می شوند گفت: سن فرسودگی و جمع آوری اتوبوس و مینی بوس با مصوبه هیات وزیران 15 سال، سواری کرایه 10 سال و باری 25 سال است.
وی افزود: خودروهای فرسوده بسته به میزان اعتبارات و پیش بینی اعتبار در بانک ها و بخشی از منابع سود تسهیلات، حمایت های وزارت نفت، در قالب سود تسهیلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بر اساس سقف تعداد تیراژ خودرو از طریق اتحادیه ها و شرکت ها جمع آوری می شود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اهمیت ایمنی مسافران در ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (از طریق دفتر تخصصی ایمنی و ترافیک)، مجموعه تشکل های صنفی و بهره برداران این بخش با نظارت به ورود خودرو در بازار فروش بر مسائل مختلف از جمله ایمن سازی خودروهای تولید شده نظارت می کنند.
وی گفت: از حیث مطلوبیت بهره برداری خودرو و رعایت ضوابط نیز تولید خودرو زیر نظر دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
** شرکت های مسافربری توان پرداخت هزینه ها را ندارند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه انجمن ها و شرکت های مسافربری با وجود رکود و افت مسافران توان مالی پرداخت هزینه ها را ندارند گفت: در پایانه مسافربری کرمان بخش خصوصی با شهرداری کرمان مشارکت دارد اما متاسفانه تعهدات برای نگهداری و پرداخت هزینه های این پایانه اجرایی نشده است.
خداداد مقبلی افزود: هزینه های بخش خابگاه و سالن استراحت رانندگان، مسجد، استخدام نیرو در پایانه آدینه کرمان را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه نشست های متفاوتی برای بهبود وضعیت ترمینال مسافربری این شهر برگزار کردیم گفت: به لحاظ قانونی شهرداری از فروش بلیط و ورودی پایانه سهم می برد و در مقابل وظیفه نگهداری از ترمینال کرمان را بر عهده دارد و باید هزینه هایی را نیز پرداخت کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه روش های نوین در فروش بلیط حمل و نقل مسافر کرمان اجرایی می شود گفت: تهیه بلیط اینترنتی شده و بزودی کیوسک هایی در ترمینال برای خرید بلیط نصب خواهد شد زیرا با انجام این کار فروش آسان و نرخ بلیط ثابت می شود و جارچی ها از پایانه ها جمع آوری می شوند.
وی افزود: شرکت های مسافربری با ارتباط بیشتر با رسانه ها ضعف تبلیغاتی خود را جبران کنند.
مقبلی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: 2 کمیسیون برای رسیدگی به تخلفات رانندگان و انجمن ها و شرکت ها هر هفته در این اداره کل برپا می شود و مطابق قانون بررسی می شود و مردم می توانند با اطلاع به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شکایت های خود را اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: تاخیر رانندگان تخلف است و در کمیسیون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بررسی می شود.
در این نشست مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، مدیران کل این اداره کل در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، رییس هیات مدیره کانون رانندگان بخش مسافر کشور و مدیران شرکت های تعاونی به بحث و تبادل نظر برای بهبود حمل مسافر، ارتقاء خدمات ارائه شده و همچنین همکاری با بخش خصوصی جهت حل مشکلات پایانه ها، حمل و نقل و مسافران جاده ای پرداختند.
باغ شازده ماهان یک منطقه گردشگری است و در نزدیکی ماهان قرار دارد و نخستین نشست کارگروه ارتقاء سطح حمل و نقل مسافر منطقه جنوب شرق کشور امروز (چهارشنبه) در این باغ در ماهان کرمان برپا شد.
ماهان از مناطق خوش آب و هوای کرمان و در فاصله 25 کیلومتری کرمان قرار دارد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.