سیدمحمد صابری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تا روز گذشته 99 نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی به بیمارستان های سیرجان مراجعه کرده بودند گفت: این آمار تا صبح امروز به 114 مورد رسیده است.
وی اظهار کرد: 46 نفر در بیمارستان های غرضی و امام رضای سیرجان و چهار نفر نیز در بیمارستان ولی عصر شهربابک به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی هم اکنون بستری هستند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده اند حتما به منظور معاینه به بیمارستان مراجعه کنند.
صابری با اشاره به اینکه مردم مسمومیت با مشروبات الکلی را جدی نگرفته اند گفت: از شب گذشته تا ساعت هشت امروز صبح در زمانی حدود پنج ساعت هشت نفر به دلیل عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی به بیمارستان های سیرجان مراجعه کرده اند و همه این افراد اکنون بستری هستند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مشروب تقلبی آغشته به متانول بوده است.
متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تکثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
صابری تاکید کرد: متابولیت های حاصل از متانول بسیار سمی و برای بدن انسان مضر است و علائم مسمومیت با متانول معمولا در عرض 30 دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می شود که بصورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.
وی ادامه داد: پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا 6 تا 24 ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می انجامد که در این مرحله اختلال بینایی افزایش می یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، 2 بینی تا کوری کامل ایجاد می شود.
وی گفت: طی یک تا 2 ساعت اولیه پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، به دلیل وجود اتانول در مشروبات، علایم مستی، برافروختگی، پرحرفی و علایم گوارشی بروز می کند که این امر سبب می شود این بیماران معمولا دیرتر و بطور شایع پس از 24 ساعت و با وضعیت بدتر و وخیم تر به بیمارستان مراجعه کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: افرادی که به دلیل مصرف مشروب تقلبی ، مشکوک به آلودگی با متانول هستند مراجعه به مراکز درمانی را به تأخیر نینداخته و به منظور پیشگیری از عوارض غیرقابل برگشت مسمومیت با متانول همچون کوری، نارسایی دائمی کلیه ها، کما و نهایتا مرگ، سریعا' به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان فوری قرار گیرند.
خبرنگار: و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.