به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب استان کرمان، مدیریت یکپارچه آب و خاک در این استان را از اهداف اجرای طرح همیاران آب دانست و افزود: نابسامانی وضعیت آب کشور و مصرف بی رویه نشات گرفته از نبود مدیریت یکپارچه آب است.
وی با تاکید بر اینکه در قالب طرح همیاران آب در استان کرمان بیش از 500 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده که رقم حیرت انگیزی است یادآورشد: سرمایه گذاری 700 هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب از خلیج فارس تنها برای 90 میلیون مترمکعب است.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه در اجرای اقتصاد مقاومتی و فعالیت معین های اقتصادی در مناطق استان، اقدامات خوبی انجام شده است تصریح کرد: معین های اقتصاد مقاومتی کرمان، دانش، مدیریت و سرمایه را به این استان آورده اند که این به معنی توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی مردمی است.
رزم حسینی ضمن قدردانی از همکاری و پیگیری اعضای شورای حفاظت منابع آب استان کرمان در اجرای طرح همیاران آب خاطرنشان کرد: کرمان؛ نخستین استانی بود که نسبت به برگزاری شورای حفاظت منابع آب با حضور وزیر نیرو اقدام کرده است.
وی از طرح همیاران آب به عنوان طرح عملیاتی، کاربردی و قابل رصد یاد کرد و گفت: سیاست مدیریت استان کرمان در راستای حفظ محیط زیست و انتقال آب فقط در راستای تامین آب آشامیدنی استان کرمان است.
استاندار کرمان یادآورشد: بر اساس سیاست های وزارت نیرو انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران انجام می شود و در این راستا عملیات حفاری تونل انتقال آب استان به عنوان خط ترانزیت کشوری در حال اجراست.
رزم حسینی ضمن قدردانی از حمایت های معاون اول رئیس جمهور و وزیرنیرو از پروژه های تامین آب آشامیدنی استان کرمان افزود: بارندگی های سال گذشته بیش از 700 میلیون مترمکعب آب وارد جازموریان کرد اما این آب با گذشت یک ماه تبخیر شد بنابراین حقابه جازموریان همچون دریاچه ارومیه باید از محل چاه های غیرمجازی که اطراف آن حفر شده، تامین شود.
** 53 درصد جمعیت استان کرمان در شهرهای دارای تنش آبی شدید قرار دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه 2 میلیون و 25 هزار و 718 نفر جمعیت شهری و 125 هزار و 350 نفر جمعیت روستایی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان کرمان قرار دارند گفت: 576 هزار و 649 مورد مشترک آب و 28 هزار و 951 مورد مشترک فاضلاب در استان کرمان وجود دارد.
محمد طاهری با اشاره به اینکه 9 درصد پوشش خدمات فاضلاب در استان کرمان وجود دارد، یادآورشد: سه تصفیه خانه سیرجان، بردسیر و بافت با 9 هزار و 841 کیلومتر طول شبکه توزیع آب با ظرفیت هفت هزار و 31 لیتر بر ثانیه تولید آب در استان کرمان در حال انجام است.
وی با اشاره به وجود پنج آزمایشگاه آب، 689 هزار مترمکعب حجم مخازن و 342 حلقه چاه در مدار بهره برداری در استان کرمان تصریح کرد: کرمان تنها شهر بزرگی است که تمام آب مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان، طول شبکه جمع آوری فاضلاب را، 551 کیلومتر با 13 کیلومتر خط انتقال در سه شهر استان عنوان کرد و افزود: 14 شهر در استان کرمان وضعیت قرمز در نیاز آبی دارند، 14 شهر وضعیت زرد و 43 شهر در وضعیت سبز هستند.
طاهری با اشاره به عملکرد شرکت آبفای استان کرمان یادآورشد: در چهار سال گذشته هزار و 295 لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب استان اضافه شده که یک هزار و 250 میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.
وی با اشاره به پروژه های مختلف آبرسانی در شهرهای استان کرمان خاطرنشان کرد: در این استان مخازن زیادی در دست احداث است که بر اساس آخرین وضعیت پروژه فاضلاب شهر کرمان، 420 کیلومتر از شبکه فاضلاب اجرا و 26 هزار و 300 فقره انشعاب انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان از پیشرفت 90 درصدی پروژه فاضلاب شهرستان کهنوج خبر داد و گفت: 220 میلیارد ریال طی چهار سال گذشته در زمینه ارتقاء بخشی کیفیت آب استان کرمان هزینه شده است.
طاهری با اشاره به اجرای 12 هزار و 70 میلیارد ریال قرارداد در بخش فاضلاب در استان افزود: اعتبار مصوب سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان کرمان حدود 234 میلیارد تومان بوده است که از این مجموع 128 میلیارد تومان تحقق یافته است.
** 500 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در استان کرمان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز بیلان منفی 900 میلیون مترمکعبی آب را، یکی از نشانه های بحران آب استان دانست و یادآورشد: با ابتکار استاندار کرمان در طرح همیاران آب نزدیک به 500 میلیون مترمکعب صرفه جویی انجام شده است.
ابراهیم علیزاده ضمن ترسیم اهداف کوتاه و بلندمدت وزارت نیرو در راستای رصد و اصلاح مشکلات حوزه آب، تصریح کرد: اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری کشاورزی جز اهداف کوتاه مدت وزارت نیرو برای کاهش بیلان منفی آب در استان کرمان است.
وی حفاظت از منابع آب و اصلاح آبخوان ها را پیشانی کار وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: در اکثر شهرهای استان علاوه بر مشکل کمیت، بحث کیفیت آب نیز وجود دارد به گونه ای که شرق استان در وضعیت بدتری وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به اینکه سد نساء شهرستان بم یکی از با کیفیت ترین آب های کشور را داراست، افزود: 170 میلیارد تومان برای اتمام طرح آبرسانی به بم و بروات نیاز است و در صورت تامین اعتبار، این طرح تا نیمه سال آینده به بهره برداری می رسد.
در ادامه این نشست از سوی نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، سیستم آبیاری زیرسطحی با روش پایپ پلاس که در راستای بالابردن تولید محصول به میزان 2تا2.5 برابر، کاهش 75 تا 80 درصدی مصرف آب در شهرستان رودبارجنوب در حال اجراست، تشریح شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.