به گزارش ایرنا منصور مکی آبادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از شاخص های موجود برای ثبت جهانی گلیم به نام شهرستان سیرجان و روستای جهانی گلیم به نام دارستان افزود: خدا را شاکریم که این افتخار نصیب کشور عزیزمان ایران و دیار کریمان و مردم خوب سیرجان شد تا هنر سرپنجه زنان روستایی و عشایر سیرجان که بر گرفته از تلاش و هنرخلاق آنان است، ملی و جهانی شود.
وی بیان کرد: از 2 سال پیش استعدادها و زیرساخت های هنر گلیم زنان روستای دارستان که از نامش پیداست، تقویت شد تا بتوانیم سیرجان را به عنوان شهر جهانی گلیم و دارستان را به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی کنیم.
وی گفت: این رویداد ملی و میهنی که موجب افتخار استان پهناور کرمان است، شنبه آینده مورد بازدید داوران بین المللی قرار می گیرد.
فرماندار سیرجان اظهار کرد: گلیم شیرکی پیچ به معنای گلیمی است که شریکی زنان روستایی می بافتند و نقش آن از ذهن پاک و هنر این زنان بر روی بافته ها نقش می بست و امروز این هنر چشم جهانیان را گرفته تا ثبت جهانی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در این بازدید گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ملی گلیم به نام شهرستان سیرجان را انجام داد و با پیشنهاد این سازمان و شاخص های موجود گلیم شیرکی پیچ سیرجان در آستانه ثبت جهانی است.
محمود وفایی بیان کرد: ارزیابان و داوران بین المللی به همراه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی شنبه آینده 31 تیرماه به همراه استاندار کرمان و مسئولان حوزه های مرتبط استان به سیرجان می آیند تا ضمن بازدید در راستای ثبت جهانی گلیم به نام سیرجان اقدام شود.
وی افزود: این رویداد مبارک افتخار کشور، استان و شهرستان سیرجان خواهد بود و همکاری مسئولان استان و شهرستان در این زمینه ستودنی و قابل تقدیر است و زیرساخت های موجود نیز آماده شد تا در ارزیابی داوران بین المللی ایرادی نباشد.
وی بیان کرد: روستای دارستان در بخش گلستان سیرجان نهاد و پایگاه اصلی بافت گلیم شیرکی پیچ سیرجان است و این هنر مردم روستا به جهان اعلام و سیرجان در کنار همه توانمندی هایش مزین به نام جهانی گلیم می شود.
مرکز شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان است.
خبرنگار: محمد ایران نژاد ** انتشار: رسول محمدحسنی
7435/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.