به گزارش ایرنا حمید ملانوری روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان رفسنجان در دفتر امام جمعه افزود: 90 درصد متکدیان در این شهرستان غیربومی و 98 درصد آنها معتاد پرخطر هستند و با بررسی ها مشاهده شده که این متکدیان در خانه ها، مخروبه ها و پاتوق های معتادان، شب را به صبح می رسانند.
وی بیان کرد: برخی به شیشه و هروئین معتاد هستند و با انجام آزمایش ها و هماهنگی بهداشت، سه نفر به اچ. آی. وی مثبت ابتلا دارند، سارق، شیاد و کسانی هستند که وضع مالی خوبی دارند و تن به کار نمی دهند زیرا به تکدی گری که کاری پرسود و درآمدزا است عادت کرده اند.
وی گفت: در هفته اول یکی از متکدیان 150 میلیون ریال به مامور جمع آوری به عنوان رشوه پیشنهاد داد تا رها شود اما موفق نشد.
فرماندار رفسنجان اظهار کرد: خانمی دیگر که غیر بومی و اهل شهرستانی دیگر بود پس از بررسی معلوم شد روزانه 20 میلیون ریال با شیادی و تکدی گری از طریق اینکه دارای فرزند سرطانی است، کسب می کرد.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان از 2 هفته پیش در شهرستان رفسنجان گفت: این متکدیان شیاد و کلاهبردار هستند، اعتیاد دارند، بیمار، سارق و دارای دیگر معضلات هستند که باید بدانیم با اعتقاداتمان به رواج جرم تکدی گری و دیگر آسیب های اجتماعی در جامعه نپردازیم.
ملانوری افزود: به موضوع تکدی گری و این آسیب اجتماعی در جامعه به این دقت نپرداخته بودیم و بسیاری از معضلات و آسیب ها را زیر پوست خود دارد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح لایه های زیرین آسیب های اجتماعی در این شهر خودنمایی کرده است گفت: با جمع آوری متکدیان، ابتدا با دریافت اطلاعات آنها تفکیک شده و سپس نیازسنجی و ساماندهی می شوند که در این راستا جنبه های مختلف به طور کامل بررسی و برای رفع نیازهای آنها شامل مسکن، اشتغال، درمان و ... با همکاری دستگاه های بهزیستی، کمیته امداد، اداره کار، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری و ... اقدام می شود.
وی افزود: جنبه های کار را اگر ببینیم می شود در راستای ارتقاء و رفع نیازهای جامعه و رفع آسیب های اجتماعی کار کرد.
فرماندار رفسنجان گفت: رفسنجان شهری است که فقرایش به هیچ وجه گدایی نمی کنند، عزت و شرف خود و خانواده خود را زیر پا نمی گذارند تا با تکدی گری درآمد به دست آورند.
وی بیان کرد: مردم آگاه باشند که به متکدیان کمک نکنند اینها فقیر نیستند، برخی از فقرا و نیازمندان شهر که شناسایی شده اند زیر پوشش بهزیستی و کمیته هستند و آبرومندانه زندگی می کنند.
ملانوری افزود: مسئولان این طرح را به عنوان یکی از ضرورت ها و اولویت ها در رفسنجان در نظر گرفته اند و مردم اگر می خواهند کمک کنند به بهزیستی و کمیته امداد بدهند که به نیازمندان واقعی برسد.
امام جمعه رفسنجان هم در این جلسه گفت: نگرش مردم نسبت به این موضوع عوض شود و مصوبه ای داشته باشیم برای فرهنگسازی بین مردم که به متکدیان کمک ارایه ندهند و کمک هایشان را به کمیته امداد و بهزیستی ارایه دهند.
حجت الاسلام عباس رمضانی پور با بیان اینکه شهروندان با کمک به متکدیان احساس می کنند از نوعی بیمه معنوی برخوردار می شوند افزود: در واقع در این دیدگاه تکدی گری امری طبیعی است.
وی تصریح کرد: با چنین ذهنیتی و کنش همسو با آن، متکدیان همیشه حامیانی خواهند داشت و بازار گدایی نیز همیشه گرم و برقرار خواهد ماند اما مردم باید بدانند و آگاه شوند که این متکدیان معضل برای جامعه هستند کما اینکه اکثر آنها اعتیاد و دیگر آسیب ها را دارند و برای جامعه مضر است.
فرمانده انتظامی شهرستان رفسنجان هم گفت: به نتیجه رسیدیم که می توان شهر را بدون متکدی کرد ولی کاری سخت است.
سرهنگ نصرالله عباسی افزود: زیر پوست شهرمان غیر از متکدیان معضلات دیگری نیز از ناحیه این متکدیان وجود دارد لذا تیم قوی شامل فرمانداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، دستگاه قضایی و ... برای رفع این معضل و ساماندهی متکدیان در تلاش هستند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جمع آوری متکدیان، معتادان پرخطر، کودکان افغان و غیره نیز جمع آوری و ساماندهی می شوند و متکدیان خارجی را جمع و طرد می کنیم.
وی گفت: خیریه ها برای ترک متکدیان معتاد، کمک کرده، اداره کار به آنها کار داده و تیم مدیریت به صورت جهادی و با انگیزه پای کار آمده اند.
عباسی بیان کرد: باید نگرش و دیدگاه مردم را تغییر بدهیم و آگاه شوند که نیازمند فردی نیست که با لباس بد تکدی گری کند بلکه نیازمند واقعی را باید پیدا و به وی کمک کنیم و شهر را باید سر و سامان داد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7433/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.